طبق گفته متخصصان بیماری های عفونی، بیماران کرونایی که هم اکنون در دوران نقاهت بیماری هستند، به دلیل آنکه ریز مغزی بدنشان در سطح نامطلوبی قرار ندارد و با توجه به اینکه ممکن است وزنشان تا حدود ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده باشد. توصیه می شود از گرفتن روزه تا بهبودی کامل خودداری کنند. چرا که این افراد کم اشتها هستند و احساس ضعف می کنند و بدن آنها شدیدا با کم آبی مواجه می شود و گرفتن روزه برای این دسته از افراد، بیماری آنها را تشدید خواهد کرد.
این دسته از افراد باید از مصرف غذاهی سنگین مانند آش گوشت غلیظ، ماکارونی و سوسیس که هضم آن دشوار است، باید خودداری کنند. این افراد همچنین به منظور بازگشت بدنشان به حالت نرمال، مصرف غذاهای پرچرب و یا سرخ کرده و همچنین از انواع فست فودها و ترشیجات را محدود کنند. مصرف بیش از حد آن باعث خشکی دستگاه تنفس و تحریک آن می شود.
همچنین به این دسته از افراد که در دوران نقاهت بیماری کرونا هستند توصیه می شود، رب گوجه، فلفل، انواع سس‌های تند، محدود کردن مصرف مواد شیرین و شیرینی، آبمیوه‌های صنعتی، نوشابه‌های گازدار، شکر، مربا و قند، نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های محرک مانند قهوه، چای غلیظ، نسکافه و یا شکلات تلخ، مصرف زیاد سیر و زنجبیل جدا خودداری کنند.
راهکار مناسب برای تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن:
افرادی که با بیماری کرونا دست و پنجه نرم می کنند، رعایت اصول صحیح تغذیه به منظور تقویت سیستم ایمنی امری است اجباری. در صورت رعایت تعادل و تنوع غذای با استفاده از گروه‌های غذایی و جایگزین‌های آنها، انرژی، پروتئین و ریزمغذی های مورد نیاز برای بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن تامین می شود.
توصیه به افراد روزه دار:
افراد روزه دار در صورتی رعایت نکردن اصول تغذیه و حذف یکی از وعده های روزه (سحر و افطاری) به دلیل تضعیف شدن سیستم ایمنی بدنشان، احتمال ابتلا به بیماری کرونا برای این دسته از افراد افزایش پیدا می کند. پیروی از یک برنامه غذایی صحیح در ایام ماه مبارک رمضان با توجه به شرایط همه‌گیری کرونا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و  برخی نکات مهم تغدیه‌ای جهت ارتقای سلامت از سوی خانواده‌ها باید رعایت شود.
مصرف غذاهای چرب و شور، انواع تنقلات شور، انواع کنسروها، سوسیس، کالباس و سایر فست فودها سبب تضعیف سیستم ایمنی و ایجاد تشنگی می شود لذا به جای نمک از سبزی‌های خشک و معطر و محلی برای طعم دار کردن غذا استفاده شود. دریافت اضافه نمک، بدن را مجبور به واکنش نموده و برای جبران آن لازم است آب بیشتری مصرف شود به علاوه در افرادی که مستعد افزایش فشار خون و یا مبتلا به این بیماری هستند باید در این زمینه احتیاط بیشتری نمایند.
خرما منبع خوبی از مواد مغذی، قند، فیبر و پتاسیم است و در تنظیم قند خون بسیار مفید است لذا در وعده افطار در صورت امکان ۲-۳ عدد خرما مصرف و از خوردن بیش از حد خرما نیز مانند سایر شیرینی ها پرهیز شود. مصرف نوشیدنی‌های کافیین‌دار همچون قهوه، نوشابه‌های گازدار، نسکافه و چای پررنگ به علت دفع زیاد آب از بدن و ضعیف کردن سیستم ایمنی فرد برای روزه‌داران توصیه نمی‌شود.
توصیه‌های روزه داری برای افراد سالمند:
در خصوص افراد سالمند باید گفت که قدرت سیستم ایمنی و مقاومت در برابر بیماری‌ها برای این دسته از افراد کاهش می‌یابد بنابراین سالمندان اگر روزه می‌گیرند، باید مراقبت بیشتری کنند چون کاهش میزان آب در بدن سالمندان و کاهش قند خون، ممکن است باعث سرگیجه شود و این‌گونه سرگیجه‌ها اگر موجب از حال رفتن و افتادن شود، برای سالمندان خطرآفرین است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code