پاسخ هوشمندانه به سوالات مصاحبه شغلی

۲۸ فروردین ۱۴۰۰ زمان مطالعه:۵ دقیقه

 
بستگی به نوع شغل مورد نظر، کارفرمایان سوالات تخصصی مختلفی از متقاضیان شغل مطرح می کنند اما یکسری سوالاتی جنبه عمومیت دارد که ممکن است در تمامی مصاحبه های شغلی بیان شود. پاسخ هایی که اگر به خوبی از سوی مصاحبه شونده ارائه نشود و نتوان جواب قانع کننده ای به کارفرما داد، ممکن است فرد از رسیدن به شغل مورد نظر محروم شود. ما در این مقاله از مجله اینترنتی راهنمای همشهری نمونه ای از پاسخ های زیرکانه برخی از سوالات مصاحبه استخدامی را بیان می کنیم. با ما همراه باشید.
۱-درباره خود بگوید؟
در بیشتر مواقع اولین سوالی که در مصاحبه شغلی مطرح می شود، صحبت درباره شخص مصاحبه شونده است. شما باید در همین سوال بتوانند از وقتی که در اختیارتان قرار دارد استفاده کرده و وجه تمایز خود را نسبت به دیگر متقاضیان شغل مورد نظر اثبات کنید. اما تعدادی از افراد در جواب این سوال جزئیات زندگی شخصی خود را به اشتراک می گذارند و شروع به صحبت هایی مانند محل زندگی، فرزندان، علاقمندیهای شخصی و … می کنند. اما شما برای اینکه بتوانید در اولین و مهم ترین سوال سربلند باشید، برای پاسخ دهی باید جزئیات و دستاوردهای خود را بیان کنید که واجد شرایط بودن شما برای این شغل را نشان می‌دهند. همچنین نشان دهید که به دنبال پیشروی در حرفه خود هستید و آینده درخشانی را متصور خواهید شد
۲-هدف شغلی شما چیست؟
هدف کارفرما از پرسش چنین سوالی این است که آرزوهای شغلی شما چیست و چه چیزهایی رضایت شغلی شما را فراهم می کند. در صورتی که قصد دارید طی چند سال آینده کار شخصی خود را راه اندازی کنید نباید روی این مورد برای جواب دادن به پرسش مورد نظر، حساب باز کنید. توصیه می شود به جای بیان جزئیات زیاد که ممکن است به چالش کشیده شوید، روی مهارت‌ها، توانایی‌ها، تجربه‌ها و خواسته‌های خود تمرکز کنید.
۳- تصور شما از پنج سال آینده؟
چنین پرسشی یکی از سوالاتی که قطعا نمی توان پاسخ دقیقی به مصاحبه کننده ارائه داد. چرا که بر اساس آمار منتشر شده متوسط ماندن هر فرد در یک شرکت حدود ۴.۶ سال است. اما توصیه می کنیم برای پاسخ دهی به این سوال، رو سوالات زیر تمرکز کنید تا بتوانید جواب قانع ای به کارفرما ارائه کنید.
الف – آیا درک صحیحی از موقعیت و آن‌چه که در پی آن هستید، دارید؟
ب- آیا نگرش مناسبی نسبت به این شغل دارید؟
پ- آیا قابل اعتماد هستید؟
ج- آیا از نظر فرهنگی و اجتماعی برای سازمان مناسب هستید؟
چ- چگونه می‌خواهید از نقاط قوت خود برای دستیابی به موفقیت‌های مهم‌تر در شغل‌تان استفاده کنید؟
۴- چرا ما باید شما را استخدام کنیم؟
یکی از نکات مهمی که بتوانید به این سوال پاسخ قابل قبولی به کارفرما ارائه دهید این است که پیش از حضور در جلسه مصاحبه حضوری و یا آنلاین مصاحبه شغلی دربارها شرکت مورد نظر و فعالیت هایی آن اطلاعت جامع ای بدست آورید. به گونه روی فعالیت آنها تمرکز کنید تا آنها بدانند شما به نسبت سایر متقاضیان شغل مورد نظر، گزینه بسیار مناسبی هستید و این توانایی و مهارت را دارید که بتوانند شرکت را در رسیدن به اهدافش یاری کنید.
۵- چرا به دنبال این شغل هستید؟
کارفرمایان به دنبال فردی برای استخدام هستند که اهداف والای داشته باشد و به شغلی که قصد دارد در آن مشغول شود ارزش قائل شوند. بنابراین توصیه می کنیم به جای گفتن “من این شغل را می‌خواهم تا پول بیشتری داشته باشم” و یا “زمان کاری مناسب‌تری نسبت به شغل قبلی من دارد” بیشتر فکر کنید و به تاثیر شغل مورد نظر در پیشرفت شغلی اشاره کنید.
۶- شما چگونه توصیف می شوید؟
خلاقیت در پاسخ دادن به چنین سوالی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. شما باید یک دلیل قانع کننده به هر توصیفی که از سوی مردم و یا همکاران سابق به شما می شود، به کارفرما ارائه کنید. حتما برای پاسخ دادن به چنین سوالی، به این فکر کنید که شرکت مورد نظر به کدام یک از ویژگی‌های مثبت شما بیشتر احتیاج دارد، روی آن مورد تاکید کنید.
۷- مهم ترین نقطه ضعف شما ؟
این پرسش یکی از سوالی که ممکن است شما را به دام بی اندازد و تمامی تلاش هایی که در پاسخ دادن به سوالات قبلی بکار گرفته اید هدر رود. بنابراین برای اینکه از این مرحله از سوالات هم به خوبی رد شوید، حتما جواب واقعی بدهید و ضعفی را انتخاب نکنید که صلاحیت شما برای استخدام در این شغل را رد کند. توصیه می کنیم جوابی برای این سوال پیش از حضور در جلسه مصاحبه پیدا کنید تا در زمان مصاحبه تمرکزتان از بین نرود.
۸- چه دستاوردهایی بدست آورید؟
در جواب به این سوال هم باید دستاوردی را انتخاب کنید که به کارفرما اثبات کند، شما بهترین گزینه برای این شغل هستید. در صورت امکان، به یکی از موفقیت‌های اخیر خود اشاره کنید که توانایی‌های شما برای انجام این کار را به خوبی نشان می‌دهند.
۹- چرا قصد دارید شغل قبلی خود را ترک کنید؟
شاید یکی از دلایل اصلی ترک شغلی تان به دلیل تنفر از رئیس فعلی شرکتی که در آن کار می کنید، باشد. ارائه چنین پاسخی در مصاحبه کننده این حس القا می کند که در نهایت به شرکت آن‌ها هم چنین حسی خواهید داشت. پیشنهاد ما برای پاسخ به چنین سوالی این است موارد از قبیل زیر است:
*شرکتی که در آن کار می‌کردم، ناپایدار است و ممکن است دوام چندانی نداشته باشد.
*رئیس قبلی من اهمیتی به پیشرفت و رشد حرفه‌ای نمی‌داد.
۱۰- اگر سوالی دارید بفرمایید؟
 ملاک پاسخ دادن به این سوال میزان خلاقیت شما را نشان می دهد. بنابراین در جواب به این سوال عبارتی مانند “سوالی ندارم” را بیان نکنید و نشان دهید که برای شغلی که انتخاب کرده‌اید، پر از انگیزه و اشتیاق هستید. چنین سوالی معمولا در پایان مصاحبه شغلی مطرح می شود. بنابراین تا آخرین زمان مصاحبه تمرکز خود را حفظ کنید تا بتوانید سربلند از مصاحبه شغلی بیرون بیایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code