چطور خانه متری بخریم؟!

۷ دی ۱۳۹۹ زمان مطالعه:۲ دقیقه

اوراق سلف مسکن قرار است به زودی وارد بورس کالا و اوراق بهادار وارد شود و با این طرح قرار است از اقشاری که توانایی خرید مسکن ندارند، حمایت شوند. طبق گفته مسئولان طرح فوق احتمالا از ماه جاری اجرایی خواهد شد. مطابق با این طرح برگه‌های استاندارد به نام اوراق قرضه سلف مسکن به ارزش بهای تمام شده یک واحد یا یک پروژه به صورت اوراق کوچک بهادار به انبوه ساز سپرده می‌شود.
حفظ ارزش سرمایه
در این طرح، اقشاری که قصد خرید مسکن دارند می توانند با خرید این اوراق علاوه بر حفظ ارزش پول خود، شرایطی بر آنها ایجاد شود که بتوانند در زمان کوتاهی صاحب ملک متری شوند. لازم به ذکر است که ارزش این اوراق بر طبق قیمت روز مصالح محاسبه می شود و در عرضه ثانویه یا فروش بازار دوم با قیمت بالاتری فروخته می شود. مگر آنکه در بازار مسکن شاهد کاهش قیمت باشیم.
در رابطه با نگرانی مردم در ارتباط به بالا رفتن قیمت مسکن به علت عرضه در بورس کالا باید خاطر نشان کرد که این اوراق به واحدهای آماده تعلق نمی گیرد و فقط به ساختمان های در شرف ساخت اختصاص پیدا می کند.
شرایط پذیره نویسی انبوه ساز
به زودی قرار است فروش اوراق سلف مسکن برای پذیره نویسی انبوه سازان آغاز شود. به این صورت که انبوه ساز در ابتدا باید زمین مورد نظر را برای ساخت مشخص کند و پس از دریافت مجوز ساخت و اعلام تعداد و متراژ واحدها، پیش فروش را در بازار سرمایه اعلام کند.
مبانی قیمت گذاری در این طرح بر اساس یکی از واحدهای همکف می باشد. مثلا اگر طبقه همکف به مقدار متری B تومان به فروش برسد طبقه دوم به مقدار ضریبی ۱.۰۲ خواهد بود. برای طبقه سوم با ضریب ۱.۰۳ خواهد بود و به همین ترتیب تا طبقه آخر ضریب خواهد گرفت که برای خریدار اوراق لحاظ می‌گردد.
تعیین قیمت پایه
در تعیین قیمت پایه ملک، کارشناس رسمی دادگستری، سازمان بورس و سازنده پروژه دخیل هستند. قیمت روز ساختمان نیز بر نحوه قیمت گذاری اوراق تاثیرگذار خواهد بود.

منبع: خبرگزاری مهر


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code