نکات حقوقی تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت

۱۵ آذر ۱۳۹۹ زمان مطالعه:۳ دقیقه

 
این نوع قرارداد گاهی باعث خشنودی و خرسندی دو طرف قرارداد شده و در مقابل گاهی به علت بی توجهی به نکات مهم قرارداد مشارکت در ساخت موجبات بروز بسیاری از ناملایمات و اختلافات حقوقی را فراهم نموده است.
قراردادهای مشارکت در ساخت آماده و از قبل تنظیم شده در بسیاری از موارد حاوی اشتباهات و بی دقتی‌های فاحش و عمده و گاهی یک‎طرفه هستند. پس بنا به نیاز خود اقدام به تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت نمایید و از امضاء قراردادهای پیش نویس خودداری کنید.
قرارداد مشارکت در ساخت مانند هر قرارداد دیگری شرایط و مشخصات مربوط به خود را دارد. قراردادهای مشارکت در ساخت از نوع قراردادهای خصوصی هستند و همانطور که در مطلب قبل اشاره شد بنابر توافق دوطرفه مالک و سازنده تنظیم می‎شوند.
هر مالکی که تصمیم به بازسازی زمین یا ملک کلنگی خود از طریق مشارکت در ساخت را دارد، می‎تواند با خواندن دقیق و رعایت توصیه‌های حقوقی که در این مقاله از مجله اینترنتی راهنمای همشهری به آنها اشاره کردیم از مشکلات چشمگیر در پروژه جلوگیری کند.
۱- تحقیق کافی درباره سازنده ملک
از آنجا که اعتبار و تعهد دو طرف قرارداد بسیار اهمیت دارد حتما درباره سازنده ملک خود از قبل تحقیق کافی داشته باشید. (بررسی همه جانبه پروژه های قبلی سازنده) و اگر سازندگان چند نفر هستند در قرارداد اسامی همه آنها  و اینکه متضامنا مسئول انجام تعهدات و ضامن خسارات احتمالی هستند ذکر شود.
۲- خودداری از امضا پیش نویس
شکل خاصی برای قراردادهای مشارکت در ساخت وجود ندارد و هیچ گاه دو قرارداد مشارکت در ساخت یکسان نیستند. قراردادهای مشارکت در ساخت آماده و از قبل تنظیم شده در بسیاری از موارد حاوی اشتباهات و بی دقتی های فاحش و عمده و گاهی یک‎طرفه هستند. پس بنا بر نیاز خود اقدام به تنظیم قرارداد کرده و از امضاء قراردادهای پیش نویس خودداری کنید.
۳- تعیین یک حکم مورد اعتماد
توجه داشته باشید که یک نفر داور یا حکم را که مورد اعتماد دو طرف باشد در قراداد تعیین کنید تا در صورت بروز اختلاف های احتمالی در زمان اجرای قراداد نقش قاضی را داشته و رای او مانند حکم دادگاه برای دوطرف لازم الاجرا باشد و صرفا، نقش میانجی گر و واسطه برای صلح و سازش نداشته باشند.
۴- مشورت با کارشناس مشارکت
برای تعیین شرایط ساخت و ساز، تعیین بلاعوض، تعیین قدرالسهم، زمان بندی اجرای پروژه، نقشه‌ها، مجوز ها و تاییدیه ­ها و … با یک کارشناس مشارکت در ساخت مشورت کنید تا با اعلام نظر کارشناس از ارجاع اختلافات احتمالی به مراجع قضایی و اتلاف وقت جلوگیری شود.
مشخصات کامل دوطرف در قرارداد به صورت کامل و با احراز مدارک هویتی و محل سکونت دقیق آنها قید شود و اگر یک نفر با وکالتنامه اقدام به امضای قرارداد می‎کند، حتما وکالت نامه را استعلام گرفته و کپی آن را به قرارداد پیوست و در قسمت مشخصات حتما”نام مالک(موکل) و وکیل را ذکر کنید. ضمنا یک نفر جانشین در صورت استعفا یا عزل وکیل در نظر بگیرید.
۵- قرارداد آگهی تغییرات اشخاص حقوقی
اگر سازنده اشخاص حقوقی (شرکت ها، موسسات، سازمان ها) باشند حتما آخرین آگهی تغییرات شرکت، حدود اختیارات نماینده آنها و حق امضا ایشان را احراز و کپی مدارک را پیوست قرارداد کنید.
۶ –جلب رضایت مستاجر
اگر ملکی دارای واحد تجاری واگذار شده است، قبل از تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت، نسبت به جلب رضایت مستاجر به صورت قانونی یا توافقی تعیین تکلیف کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code