همواره مدیران شرکت ها علاقمندند که سازمانی با محیطی کاملا فعال را تشکیل دهند تا فعالیت پرسنل به نحو احسن صورت انجام شود. برای دستیابی به این محیط کافی است چند قدم کوچک برداریم و نگاهی خلاقانه به محیط اطراف داشته باشیم. چرا که خود ما می توانیم تا حد زیادی، حال و هوایی لذت بخش در محیط کار ایجاد کنیم. محیط پویا، الزاما با صرف هزینه گزاف همراه نیست. مدیران می توانند با آموزش کارمندان، تعیین برنامه ریزی هفتگی و ماهانه و در نهایت گزارش گیری، جوی پویا و صمیمی با چارچوب سازمانی ایجاد کنند. حتی در مواردی می توانند با بر هم زدن چینش واحدها در صورت تمایل کارمندان، محیط را فعال تر و پویا تر جلو ببرند.
* آموزش کارمندان (آموزش ضمن خدمت)
یک مدیر توانمند، با ارزیابی کارمندان خود در بازه های زمانی مختلف می تواند به این امر دست پیدا کند که چه نقطه ضعف هایی در یک سازمان وجود دارد و برای بر طرف کردن هر کدام چه راه حلی را باید پیدا کرد. بهترین، کم هزینه ترین و سریع الاثر ترین راه حل ممکن را برای حل مشکل و برطرف کردن آن در سازمان باید انتخاب کرد. گاهی مواقع ارائه دوره آموزشی کوتاه مدت موثر است و گاهی موارد تشویقی. در مواردی هم افزایش حقوق یا قبول کردن درخواست وام و در مواردی هم دریافت مرخصی می تواند کارمندان را خوشحال تر و چابک تر کند.
*تعیین برنامه ریزی هفتگی
مدیران با ایجاد برنامه هفتگی یا به عبارتی محدود شدن زمان کارمندان، سازمان را پویا تر و اثر بخش تر جلو می برند و به تعبیر دیگری، راه رسیدن به هدف های سازمانی را هموار تر می کنند. مدیران می توانند برنامه را به صورت شش ماهه، سه ماهه، ماهانه و حتی هفتگی از کارمندان درخواست کنند. کارمندان نیز در شروع هر هفته موظف به ارائه برنامه برای اطلاع مدیران می شود و مدیر می تواند کم و کاستی های حین برنامه را با ایجاد فعالیت، نیروی جدید و یا هر عاملی که منجر به برطرف شدن این نقص یا کاستی شود را به برنامه اضافه کند.
*تعیین زمان گزارش دهی منظم از عملکرد
برای دریافت دید کلی از میزان عملکرد کارمندان، مدیران می توانند با برگزاری جلسات هفتگی یا ماهانه، از کارمندان خود بخواهند که گزارشی از عملکرد خود و دید خود به سازمان و عوامل موثر در بالا رفتن سرعت دسترسی به اهداف و یا عوامل کاهش پیشرفت سازمان را ارائه دهند. البته این جلسات و گزارشات جنبه صمیمانه اداری باید داشته باشد و از ایجاد ترس یا ناخشنودی در کارمند بکاهد. دریافت این سبک گزارش از کارمندان هم باعث ایجاد دیتا بیس فعالیتی سازمان در گزارش گیری نهایی سازمانی مفید است و هم منجر به رفع پله به پله خطاها و مشکلات است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code