در طول سال‌ها، ممکن است متوجه شده باشید که بسیاری از همکاران شما دو نوع مهارت ارتباطی را پذیرفته‌اند: همیشه صحبت کردن و به سختی به آنچه می‌گویید گوش می‌دهند. متأسفانه، هیچ وسط خوشایندی برای همکاران شما وجود ندارد، که ممکن است بهترین چیز در مورد ارتباطات در محل کار نباشد.

اما آیا وقتی صحبت از صحبت کردن و گوش دادن به میان می‌آید، اصلاً جایی در میانه وجود دارد؟ بله به آن گوش دادن فعال می‌گویند. این ممکن است در دنیای مدرن که در آن افراد زیادی در خود شیفته هستند و فقط از شنیدن صدای خود لذت می‌برند، یک مفهوم خارجی به نظر برسد. یا، با در نظر گرفتن آخرین تغییرات، گوش دادن فعال می‌تواند کاملاً بیگانه باشد.

بنابراین، گوش دادن فعال چیست؟ و آیا می‌توانید مهارت‌های گوش دادن فعال را توسعه دهید؟ ما در این مقاله از مجله اینترنتی نیازمندی‌های همشهری راهنمای پاسخ به این سوالات را گردآوری کرده‌ایم تا بتوانید به مهارت‌های حرفه‌ای خود بیفزایید.

مهارت‌های گوش دادن فعال چیست؟

در این روزگار، بسیاری از مردم شنونده‌های منفعل هستند، آماده هستند که هر لحظه حرف خود را قطع کنند و دو سنت خود را تأمین کنند، بدون اینکه در نظر داشته باشند که طرف مقابل چه می‌گوید. گوش دادن فعال برعکس است، زیرا در مورد توجه کامل شما به شخصی است که با او ارتباط برقرار می‌کنید و از تمام حواس خود برای نشان دادن اینکه درگیر هستید استفاده کنید.

در واقع، گوش دادن فعال در مورد توجه و درک کامل آنچه که فرد دیگر می‌گوید است. خواه در مورد یک پروژه باشد یا چیزی که او در دفتر در یک روز خاص به آن دست یافته است. این یک راه عالی برای بهبود کار تیمی نیز هست. به زبان ساده، با گوش دادن فعال، اطلاعاتی را که شخص به شما منتقل می‌کند، ایمن می‌کنید.

اهمیت مهارت گوش دادن فعال

ارتباط خوب در تلاش‌های حرفه ای و همچنین زندگی شخصی شما ضروری است. این فراتر از تکان دادن سرتان در هر زمانی است که کسی با شما صحبت می‌کند. با مهارت‌های گوش دادن فعال فراوان، می‌توانید از سوء تفاهم جلوگیری کنید، اطمینان حاصل کنید که تشخیص زیاد و درک بهتر دیدگاه‌ها وجود دارد.

در نهایت، گوش دادن فعال می‌تواند به محیط کاری مثبت و شادتر منجر شود، زیرا همدلی ایجاد می‌کند، تعارضات اداری رایج را حل می‌کند، و اعتماد و رابطه ایجاد می‌کند. اغلب اوقات، عاقلانه است که به خاطر بیاوریم که چرا گوش می‌دهیم. برای به دست آوردن اطلاعات، درک اطلاعات، لذت بردن از مکالمه و یادگیری چیزی. به قول معروف ما به دلیلی دو گوش و یک دهان داریم.

نکاتی برای بهبود مهارت گوش دادن فعال

بنابراین، اکنون که اهمیت گوش دادن فعال را درک کرده اید، چه نکاتی را می‌توانید برای تقویت مهارت‌های خود در آینده به کار ببرید ؟ ما فهرستی از ده کاری را که می‌توانید برای بهبود ارتباطات در محل کار انجام دهید، گردآوری کرده‌ایم، بنابراین حتماً این نکات را در نظر بگیرید.

توجه کنید

این ممکن است عقل سلیم باشد، و ممکن است فکر کنید که به آن توجه می‌کنید، اما ممکن است وقتی سعی می‌کنید مکالمه خود را به خاطر بیاورید، غافلگیر شوید و بخش‌های بزرگی از صحبت‌های شخص را از دست بدهید. گوش دادن فعال مستلزم توجه دقیق به آنچه مردم به شما می‌گویند، متشکل از تمرکز بر زمان حال، برقراری تماس چشمی منظم و اجازه دادن “زمان انتظار” قبل از صدور پاسخ است. این می‌تواند راه درازی برای تبدیل شدن به یک شنونده فعال برتر باشد.

حتما توضیح دهید

اگر چیزی را از دست داده‌اید که دوست یا همکارتان گفته است، درخواست توضیح اشکالی ندارد. این بدان معنا نیست که شما به آنچه او می‌گفت توجه نکرده‌اید یا بی‌تفاوت هستید. در واقع برعکس است، زیرا نشان می‌دهد که شما درگیر و علاقه مند هستید. بنابراین، می‌توانید چیزی مانند، “فقط برای روشن شدن” یا “آیا در مورد موضوع صحبت می‌کنید؟”

این همچنین از موارد ارتباط نادرست در محل کار جلوگیری می‌کند، زیرا قبل از ادامه، صحت اطلاعاتی را که دارید بررسی می‌کنید.

باز باشید

چه بحثی در مورد چگونگی تکمیل یک تکلیف باشد یا یک گفتگو در مورد اینکه چرا یک کارمند خاص اخراج شده است، همچنین حفظ ذهنی باز هنگام صحبت بسیار مهم است. این بسیار مهم است، زیرا شما همیشه نیاز دارید که دیدگاه دیگران را در هنگام بهبود مهارت‌های ارتباطی و بین فردی خود درک کنید. شما می‌توانید این کار را با قطع نکردن صحبت‌ها، اجازه دادن به طرف مقابل و امتناع از هرگونه انتقادی تا زمانی که نوبت شما به صحبت کردن برسد، انجام دهید. این به شما فرصتی می‌دهد تا اطلاعات را بهتر پردازش کنید.

سؤالات باز بپرسید

“شما در مورد آن چه فکر می‌کنید؟” یا “پاسخ آنها چه بود؟” برخی از سوالات باز متفاوتی هستند که می‌توانید در طول مکالمه خود بپرسید. مانند شفاف سازی، پرس و جوی باز می‌تواند اهداف مختلفی را در تلاش شما برای تبدیل شدن به بهترین شنونده فعال انجام دهد، به ویژه تلاش برای نشان دادن علاقه شما.

خودآگاه باشید

بهبود خودآگاهی به شما کمک می‌کند تا در کار شادتر و بازدهی بیشتری داشته باشید، اما همچنین به شما کمک می‌کند تا بهتر ارتباط برقرار کنید. آیا تا به حال به نحوه برقراری ارتباط فکر کرده‌اید؟ انجام برخی از درون نگری در مورد نحوه صحبت با دیگران می تواند به شنونده بهتری کمک کند.

چه بی‌وقفه صحبت کنید یا یک اطلاعات را بارها و بارها تکرار کنید، احتمالاً جنبه‌های مختلفی از ارتباط دارید که می‌تواند صحبت کردن با شما را چالش برانگیز کند. گفته می‌شود، با درک نوع ارتباط شخصی خود، می‌توانید به طور بالقوه از آنها به عنوان مثال برای حل مشکلات گوش دادن خود استفاده کنید.

حالت تدافعی نداشته باشید

یک مشکل رایج در یک محل کار رقابتی این است که، به ویژه زمانی که افراد سعی در کنار هم زدن افراد دیگر دارند، خود را برای رد کردن آماده می کنند. آن‌ها به صحبت‌های طرف مقابل در حال پایان دادن به یک فکر یا نظر گوش نمی‌دهند، بلکه به یک رد می‌پردازند. بهتر است از این کار اجتناب کنید، زیرا ممکن است اطلاعات مربوطه را از دست بدهید.

از زبان بدن خود آگاه باشید

اغلب گفته می شود که ۹۰ درصد ارتباطات غیرکلامی است، از حالت بدن گرفته تا حرکات دست. ما حرف های زیادی داریم که ممکن است احساسات ما را در مورد یک مکالمه نشان دهد. همانطور که گفته شد، بسیار مهم است که زبان بدن خود را کنترل کنید ، مانند تکان دادن گهگاهی سر، حفظ حالت صاف و لبخند زدن در زمانی که آن لحظه به آن نیاز دارد. به همین ترتیب، لطفاً به زبان بدن طرف مقابل توجه کنید تا مطمئن شوید که احساسات منفی ایجاد نمی کند.

موقعیت های مشابه را فاش کنید

در حالی که نمی‌خواهید همه چیز درباره خود صحبت کنید، اما می‌خواهید با فاش کردن یک موقعیت مرتبط که برای شما اتفاق افتاده است نشان دهید که در حال گوش دادن هستید. این بر دو چیز تأکید دارد. اولین مورد این است که درک شما را برجسته می‌کند. دوم این است که نشان می‌دهد می‌خواهید با هم اختلاف را حل کنید .

برای تأیید پارافراسی

کلماتی در دهان کسی گذاشته می‌شود و برای تأیید حرف‌های او، نقل واژگانی وجود دارد. این یک استراتژی معمولی است زمانی که می‌خواهید به طور فعال در یک مکالمه شرکت کنید و آنچه را که توسط آن شخص به اشتراک گذاشته می‌شود بهتر درک کنید. این تاکتیک همچنین هرگونه نگرانی شما را نشان می‌دهد و حس همدلی را ایجاد می‌کند.

صادق باشید

آیا فکر می‌کنید دروغ گفتن یا گفتن آنچه به طرف مقابل می‌خواهید بشنود بهترین راه برای برقراری ارتباط فعال است؟ قطعا نه. در واقع، بهترین روشی که می‌توانید از آن استفاده کنید این است که در نظرات خود صادق باشید. البته هنوز هم می‌توانید با احترام خود را ابراز کنید، اما بهتر است صادقانه و محترمانه رفتار کنید.

افکار نهایی

بیایید صادق باشیم، بیشتر مردم دوست دارند حرف بزنند و حرف بزنند و حرف بزنند. این باید از طریق گوش دادن فعال به نفع خود استفاده شود. این می‌تواند هم زندگی حرفه‌ای و هم زندگی شخصی شما را به سمت بهتر شدن تغییر دهد. زیرا یک مهارت نرم است که به شدت مورد نیاز است.

با تمرکز بیشتر بر مهارت‌های شنیداری و ارتباطی، بسیاری شما را باورنکردنی‌ترین ارتباط‌دهنده‌ای می‌دانند که می‌شناسند، زیرا بهترین‌های هر دو دنیا را به کار می‌گیرید: همیشه گوش کنید و در صورت لزوم صحبت کنید. پس از یک هفته گوش دادن فعال، متوجه تغییرات شدیدی در افرادی خواهید شد که می خواهند با شما در ارتباط باشند، چه برای نوشیدن آبجو بعد از کار یا در طول جلسات کاری مهم.

آیا برای تبدیل شدن به یک شنونده فعال بهتر کار می‌کنید؟ از زمانی که ارتباطات خود را بهبود بخشید، متوجه چه تغییراتی شده اید؟ در نظرات به ما اطلاع دهید!


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code