اگر تنبلی را کنار بگذارید و تن به اجرای برنامه‌ریزی بدهید، حتما پاسخ بهتری خواهید گرفت. یادتان باشد که هرکس قلق خود را برای درس خواندن بهتر می‌داند.

خواندن مطلوب آنچه برای تست زدن به شما کمک می‌کند، مختصاتی دارد. ما سعی می‌کنیم چند اصل لازم و کلیدی برای یک برنامه ریزی موفق را به شما بگوییم. خودتان را ملزم به پیروی از روش‌های معمول و برنامه‌هایی که خیلی از موسسات می‌دهند، ندانید. سعی کنید با پیدا کردن چند قلق خاص خود، برنامه‌ای مطلوب و منظم ریخته و با تعهد به انجام آن، نظم را بر خود حاکم کنید. دیگران را هم وادار کنید به برنامه‌ی شما احترام بگذارند.

دانشجو هستید؟

ممکن است بسیاری از شما دانشجوی سال آخر کارشناسی باشید. حواستان به وقت‌های خالی برنامه‌ی حضورتان در دانشگاه باشد. اگر تا ترم پیش، این وقت‌ها را به دورهمی‌های دوستانه، کافه و تفریح اختصاص می‌دادید، حالا وقتش است که تالار مطالعه‌ی دانشگاه را هم پیدا کنید؛ جای بدی نیست، گرما و سکوت آن فرصت مناسبی اســت برای دوره کردن یادداشت‌هایتان. سر کلاس استاد و حرف‌هایش را دریابید. گوش کردن خوب سر کلاس، شما را از بلای شب امتحانی شدن می‌رهاند. بین درس‌هایی که برای کنکور لازم دارید و درس‌هایی که پیش‌نیاز کنکورتان نیستند، تفاوت قائل شوید. به درس‌های پیش‌نیاز و مرتبط با رشته‌ی انتخابی کنکورتان توجه ویژه و بیشتری داشته باشید.

گام اول را محکم بردار

قبل از هرچیز باید توکل به خدا داشته باشید. با توکل الکی، خودتان را سرکار نگذارید. از صمیم قلب خود را به خدا بسپارید و از او بخواهید شما را در انجام برنامه‌تان یاری کند. سعی کنید بر استرس خود برای نرسیدن و جمع نشدن همه‌ی منابع غلبه کنید. وقت خود را زیادی برای بعضی منابع هدر ندهید. با تورقی کلی و تخمین اینکه منبع چقدر زمان لازم دارد، مسلط شدن بر یک سعی کنید برای هر کتاب یا جزوه بیشتر از آنچه لازم است، وقت نگذارید.

نقطه ضعفت‌ات را پیدا کن

برنامه‌ریزی هرچه انعطاف بیشتری داشته باشد، کارآمدتر است. برنامه‌های سخت و فشرده که هیچ جایی برای کارهای غیرمترقبه ندارند، به شکست منجر می‌شوند و شما را از ادامه دلسرد می‌کنند. قبل از برنامه ریزی باید هدف خود را دقیق تعیین کنید. بدانید برای چه می‌خواهید تلاش کنید؟ تلاش شما چه اندازه می‌تواند راضی‌تان کند؟ توقع‌تان از خودتان چه اندازه‌ است؟ توانایی شما تا کجای برنامه ریزیتان با شما همراهی می‌کند؟ حتما تابه حال تجربه‌ی برنامه‌ریزی درسی و شکست خوردن در آن را داشته‌اید. با پیدا کردن علت‌های آن سعی رفع آن نقاط ضعف در برنامه‌ی جدید خود داشته باشید. نقطه‌ی شکننده‌ی هر برنامه‌ای اینجاست که براساس واقعیت نباشد. گنجاندن کارهایی که انجام آنها در توان شما نیست در برنامه‌تان حتما دلسردتان می‌کند و همین شکست ممکن است شما را به بی‌برنامه بودن سوق دهد. هیچ موفقیتی اتفاقی و بدون برنامه‌ریزی نیست.

به جزئیات توجه کن

لیستی از کارهای ثابت و متغیر خود تهیه کنید. کارهای ثابت همان کارهای واجب شما هستند که انجام‌شان در ساعات خاص برای شما مطلوبیت دارد. اما انجام کارهای متغیر نیازمند زمان خاصی نیست. شما می‌توانید از وقت‌های مرده‌ی خود برای انجام آنها بهره ببرید و حتی آنها را به تفریح خود تبدیل کنید. برنامه را از ساعت‌های صبح شروع و یک ساعت یک ساعت تقسیم کنید. برنامه‌ی کلی نداشته باشید. اینکه بگویید پنج ساعت برای خواندن این کتاب وقت می‌گذارم، کلی و غیرقابل تحقق است. بگویید از ساعت فلان تا فلان چند صفحه می‌خوانید.

تعداد ساعاتی را که مایلید برای درس خواندن بگذارید، تعیین کنید. عواملی مانند میزان آمادگی، کمی یا زیادی منابع در این مورد دخیل هستند. انتخاب درست منبع اینجا خودش را نشان می‌دهد. توصیه می‌کنیم قبل از اینکه وقت خود را برای خواندن یک کتاب یا جزوه تقسیم بندی کنید، مروری کلی بر آن داشته باشید و میزان زمان لازم برای هرچند صفحه را مشخص کنید؛ مثلا یک ساعت زمان برای عمیق خواندن این ۱۰ صفحه لازم است، کتاب ۴۲۰ صفحه است، پس ۴۲ ساعت برای تفهیم یک کتاب باید وقت بگذارید. این ۴۲ ساعت را به هر شکلی که مایلید در برنامه‌ی خود تقسیم کنید. برای هر کتاب یا جزوه بیشتر از آنچه میارزد و نیاز است، وقت نگذارید. حواستان باشد که هرچه زودتر تمام کردن آن زمان بیشتری برای مرور دوباره‌ی آن در اختیار شما قرار می‌دهد.

محیط مناسب را انتخاب کن

حتما تابه حال دریافته‌اید که محیط مناسب برای مطالعه‌ی شما چه محیطی است. از دیگران بخواهید در ایجاد این محیط به شما کمک کنند. می‌توانید با دوستان خود برنامه‌ی مشترکی داشته باشید. سعی کنید با هم جلو بروید و نکات ریز و درشت را با هم دوره و چک کنید. لازم نیست خیلی هم جمع شلوغی باشد یا حتما در محیط مشترکی باشید که وقتتان به صحبت‌های غیردرسی بگذرد. درس خواندن جمعی انگیزه‌ی شما را بیشتر می‌کند و ممکن است کسی نکته‌ای بداند که شما ندانید.

سحرخیز باش تا کامروا شوی

صبح زود را دریابید. صبح زود انرژی و نشاطی دارد که خواه ناخواه شما را به خواندن سوق می‌دهد، اما سحرخیز بودن پیش نیازی دارد به نام زود خوابیدن. ساعت خواب خود را تنظیم کنید. خواب سرشب تا نیمه شب بهترین زمان ممکن برای تغذیه و استراحت مغز است. طب سنتی شروع روز را از اذان صبح و پایان آن را هنگام مغرب می‌داند. بیدار بودن در این ساعات سلامتی شما را هم تضمین می‌کند. روز خود را با نرمشی مختصر آغاز کنید. این حرف‌ها را که ساعت بدنتان روی عصر تنظیم است و آن ساعت یادگیریتان بالا می‌رود، کنار بگذارید. عکس‌العمل بدن شما تابعی از نظمی است که خودتان به آن می‌دهید.

تندتند نکته بردار

تندخوانی نعمتی است که در رقابت‌های نفسگیر به داد شما می‌رسد. تمرکز خود را بیشتر کنید و روی هر متن زیاد مکث نکنید. سعی کنید در نگاه اول متوجه شوید که متن چه می‌خواهد بگوید و اهمیت چقدر است؟ به متون با رنگ‌های مختلف، ضریب اهمیت بدهید. رنگ و عالمت گذاری به جلب توجه به نکات مهم کمک می‌کند. کلمات کلیدی هر پاراگراف را در کنار آن یادداشت کنید تا با یک نگاه به آن بتوانید خلاصه‌ی آن را به یاد آورید. سعی کنید مطالب را سازماندهی کنید: اصل موضوع و بدنه‌ی مطلب را بدانید، شاه جمله‌های متن را استخراج کنید و جزئیاتی مانند عکس و مثال‌ها و… را هم درنظر داشته باشید. می‌توانید نکاتی را که علامت گذاری کرده‌اید در دفترچه‌ای کوچک یادداشت کرده و همراه خود داشته باشید تا در وقت‌های مرده از آنها استفاده کنید و مروری بر آنها داشته باشید.

مزاحم‌ها را دور کنید

ببینید اولین چیزی که مخل برنامه‌ی شماست، چیست؟ چه چیزی بیشتر از همه مانع پیشرفت برنامه‌تان می‌شود؟ آنها را پیدا کنید و تدبیری برایشان بیندیشید. دیگران را به برنامه‌ی خود عادت دهید. اگر ساعات خاصی را در روز به چک کردن موبایل و پیام‌های شبکه‌های اجتماعی اختصاص دهید، دیگران کم کم به حضور شما در این ساعات عادت می‌کنند و توقع آنها هم برای آنلاین بودن دائمی شما و جواب فوری دادن از بین می‌رود. گاهی لازم است برای دیگران وقت نداشته باشید. اگر ساعت خواب شما رسیده و دوستتان همچنان مشغول چت با شماست، محترمانه از او بخواهید در ساعات دیگری سراغ شما بیاید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code