اشخاص حقیقی و حقوقی، سرمایه های زیادی برای صادرات و واردات کالا صرف می‌کنند تا بتوانند به سود قابل توجهی دست یابند. اما رخ داد حوادث‌های احتمالی در زمان جابجایی بار ممکن است آسیب‌های زیادی به کالا وارد شود و در نهایت چیزی جز ضررهای مالی نصیب صادر کننده و یا وارد کننده کالا نخواهد شد.

در این مقاله از مجله اینترنتی نیازمندی‌های همشهری قصد داریم به طور کامل بیمه حمل و نقل کالا را مورد بررسی قرار دهیم که در ادامه می‌خوانید.

بیمه حمل و نقل کالا چیست؟

بیمه باربری و یا بیمه حمل و نقل کالا به عنوان یکی از بیمه‌های بازرگانی، خسارت‌های ناشی از آسیب های وارده به کالا در زمان حمل و نقل را جبران می‌کند. پس از سپری شدن مراحل و تاییدیه کارشناس بیمه، بیمه گر نسبت به پرداخت خسارت به بیمه گذار متعهد‌ خواهد بود.

شرایط پوشش بیمه نامه حمل و نقل کالا چگونه است؟

افراد ذینفع از جمله خریداران، شرکت‌های حمل و نقل و یا فروشنده‌های بانک در معاملات بین المللی، ملیت‌های مختلفی دارند. بدین منظور جهت ایجاد هماهنگی قانون بیمه باربری در تمامی کشورهای جهان، پوشش این بیمه نامه برای اکثر متقاضیان یکسان است. قوانین شرکت‌های بیمه در ایران در خصوص بیمه حمل و نقل کالا نیز همانند سایر کشورهایی که در حوزه حمل و نقل فعالیت دارند، کاملا یکسان می‌باشد.

چه کسانی به بیمه حمل و نقل کالا نیاز دارند؟

تمامی اشخاص و یا شرکت‌هایی که به دلایل مختلف تصمیم به انتقال یک کالا از یک نقطه به یک نقطه دیگر را داشته باشند، می توانند تحت پوشش بیمه باربری قرار گیرند. شرکت‌های حمل و نقل داخلی و بین‌المللی، واردکنندگان، شرکت‌های بازرگانی و ترخیص‌کاران، صادرکنندگان، توزیع‌کنندگان، صاحبان کالا و تولیدکنندگان از جمله متقاضیان بهره مندی از این دسته از بیمه‌ها می‌باشند.

انواع بیمه نامه حمل و نقل کالا

این دسته از بیمه‌ها به دلیل گستردگی به انواع مختلفی تقسیم می‌شود در ادامه به بررسی هر یک از موارد انواع این دسته از بیمه می‌پردازیم.

بیمه نامه حمل و نقل داخلی

کالاها و بارهایی که به صورت حقیقی و یا حقوقی از شهری به شهر دیگر در داخل کشور جابه جا می شوند، تحت پوشش بیمه حمل و نقل داخلی قرار می‌گیرند.

بیمه نامه حمل و نقل وارداتی

محموله‌هایی که بنا به نیازهای اقتصادی کشور و مصلحت مملکت از سایر کشورهای جهان وارد کشور می‌شود، تحت حمایت بیمه حمل و نقل وارداتی قرار می‌گیرند.

بیمه نامه حمل و نقل صادراتی

کالاهایی که به منظور رشد اقتصادی کشور، توسط تولید کنندگان از داخل به سایر کشورهای جهان صادر می‌شوند، تحت پوشش بیمه حمل و نقل صادراتی قرار می‌گیرتد. هدف از بهره‌مندی از این بیمه، تشویق صادرکنندگان کالاهای غیر نفتی به سایر کشورهای جهان است.

بیمه نامه حمل و نقل ترانزیت

یکی دیگر از بیمه‌های حمل و نقل مربوط به قراردادهای بین الملی حمل و نقل کالا است. محموله هایی که از یک کشور خارجی به سایر کشورهای دیگر ارسال می‌شوند، می‌توانند تحت حمایت این بیمه قرار گیرد.

انواع بیمه بین‌المللی کالا

بیمه حمل و نقل کالا بر اساس وضعیت ارسال به دسته‌های زیر تقسیم می‌شود. لازم به ذکر است هیچ یک از بیمه‌ها قابل استفاده برای یکدیگر نخواهمد بود. به عنوان مثال یک صادر کننده اگر برای حمل و نقل کالای مورد نظر، از بیمه حمل ئ نقل زمینی بهره‌مند می‌باشد، امکان استفاده از آن در سایر وضعیت حمل و نقل وجود نخواهد داشت.

بیمه حمل و نقل زمینی

صاحبان کالاها و محموله‌ها به منظور حفظ سرمایه‌ها در زمان جابه جایی در حمل و نقل نقل زمینی، می‌توانند تحت پوشش بیمه حمل و نقل قرار گیرند. آتش سوزی، چپ شدن، تصادف و سرقت از جمله حوادثی است که اگر بیمه گذار محموله مورد نظر را بیمه کند، می‌تواند از شرکت بیمه ای مورد نظر، خسارت دریافت کند.

بیمه حمل و نقل دریایی

قراردادی که بین مشتریان حقیقی و یا حقوقی و شرکت‌های بیمه ای در خصوص حمل و نقل دریایی منعقد می‌شود، بیمه گر متعهد می‌شود در صورت وقوع حوادث مختلف روی آب، کالایی که آسیب ببنید، نسبت به پرداخت خسارت به بیمه گذار اقدام نماید. در بیمه حمل و نقل دریایی، خسارات و خطراتی تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد که جنبه غیر قابل پیش بینی و اتفاقی دارند. در مقابل خسارت‌‎های مربوط به فرسودگی وسایل حمل و نقل مانند زنگ زدگی تیرآهن، تحت پوشش این بیمه قرار نمی‌گیرد.

بیمه حمل و نقل هوایی

کالاهایی که فاسد شدنی هستند و دارای تاریخ انقضا می‌باشند، توصیه می‌شود از طریق حمل و نقل هوایی جابه جا شوند. به دلیل در امان بودن چنین کالایی از سرقت‌های دریایی و زمینی نیز روش بسیار مناسبی است. به همین خاطر حمل و نقل هوایی به عنوان یکی از امن ترین روش‌های حمل بار در جهان معرفی شده است. اما هزینه‌های بالای جابه جایی بار به روش هوایی، شرایط را برای بسیاری از اشخاص حقیقی و یا حقوقی محدود کرده است و بیشتر روش‌های دریایی و یا زمینی را انتخاب می‌کنند. با این حال ممکن است در روش حمل و نقل هوایی، بار به سرقت برود و یا به دلیل اختلال در هواپیما، محموله مورد نظر به دلیل سقوط به طور کامل آسیب ببیند. بیمه حمل و نقل هوایی به منظور جبران خسارت‌های ناشی از سرقت و از بین رفتن بار به دلیل سقوط هواپیما، به صادرکنندگان توصیه می‌شود.

مدارک لازم برای دریافت خسارت بیمه حمل و نقل

در صورت ایجاد خسارت برای محموله بیمه گذار، شخص مورد نظر و یا شرکت حقوقی به منظور دریافت خسارت باید مدارک زیر را به شرکت بیمه ای ارائه دهد.

  • اصل فاکتور کالاهای خسارت دیده
  • بارنامه اصل
  • صورت بسته‌بندی کالا و یا عدل بندی
  • گواهی کسر تخلیه از شرکت باربری
  • صورت مجلس سازمان بنادر، کشتیرانی و گمرک
  • صورت مجلس کارشناسی شرکت بیمه ای مورد نظر
  • کپی پروانه سبز گمرکی
  • کپی اعلامیه فروش ارز

سخن پایانی

صادر کنندگان و وارد کنندگان کالا و محموله های بزرگ سرمایه های کلانی را برای این کار در نظر گرفته اند. در این بین ممکن است به دلیل رخ داد حوادث مختلف، آسیب های شدیدی به کالا مورد نظر وارد شود. بدین منظور برای جلوگیری از هرگونه ضرر و زیان مالی توصیه می‌شود، به صادر کنندگان و وارد کنندگان کالا توصیه می شود با بهره مندی از بیمه حمل و نقل، خیال خود را برای جبران خسارت‌های احتمالی راحت کنند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code