یکی از مشکلاتی که بسیاری از خانم ها و آقایان با آن دست و پنجه نرم می کنند، ریزش مو عنوان می شود و در صورتی که این ریزش زیاد باشد، باعث خالی شدن قسمتی از سر و در نهایت کچلی خواهد شد. دلایلی مختلفی برای ریزش غیر طبیعی مو عنوان شده اما به گفته بسیاری از پزشکان متخصص مو، علاوه بر استرس، کمبود ویتامین ها نیز در ریزش مو بسیار تاثیر گذار است. عدم مصرف به موقع ویتامین های مورد نیاز در نتیجه‌ی تعذیه نامناسب، علاوه بر تشدید ریزش مو، ممکن است اختلالاتی در اعضای بدن ایجاد شود. ما در این مقاله از مجله اینترنتی راهنمای همشهری قصد داریم شما را با ۵ ویتامین موثر برای تقویت ریشه مو آشنا کنیم. با ما همراه باشید.
۱- ویتامین A
اولین ویتامینی که از سوی متخصصان در مصرف آن به شدت تاکید می شود، ویتامین A است. این ویتامین به غدد برای ساخت یک ماده روغنی با نام “سبوم” کمک می کند که این ماده به سالم نگه داشتن مو کمک زیادی می کند. سیب زمینی شیرین، هویج، کدو تنبل، اسفناج و کلم پیچ از جمله سبزیجاتی هستند که سرشار از  ویتامین A هستند. این ویتامین در محصولات حیوانی مانند شیر، تخم مرغ و ماست نیز یافت می شود. لازم به ذکر است مصرف بیش از حد این ویتامین بصورت دارو، باعث ریزش مو خواهد شد.
۲- ویتامین های  B
 یکی از شناخته شده ترین ویتامین ها برای تقویت ریشه مو، ویتامین B با نام بیوتین است که به طور طبیعی در بسیاری از مواد غذایی وجود دارد. فقدان چنین ویتامینی به شدت در ریزش مو بسیار اثرگذار است. همچنین دیگر ویتامین های گروه ب به تولید سلول های قرمز خون برای حمل اکسیژن و مواد مغذی به مو و فولیکول پوست سر کمک می کند. غلات سبوس دار، بادام، گوشت، ماهی، غذاهای دریایی و برگ سبزیجات تیره از جمله مواد غذایی مهم است که ویتامین B در آن یافت می شود.
۳- ویتامین  C
همان طور که می دانید رادیکال های آزاد در بدن، رشد موها را متوقف کرده و در نهایت ممکن است موهای شما به شدت کم پشت شود. به منظور مبارزه با این نوع رادیکال های آزاد، ویتامین C وارد میدان می شود و به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی برای محافظت از موها عمل می کند. از جمله منابع خوب ویتامین C می توان به توت فرنگی، فلفل، گواو و میوه مرکبات نام برد.
۴- ویتامین  D
از جمله ویتامین های بسیار مهم در تقویت ریشه مو که بسیاری از افراد از آن غافل هستند و به عنوان یک ویتامین ناشناخته از آن یاد می شود، ویتامین D است. متاسفانه بسیاری از هموطنان در تمام استان های کشور به اندازه کافی این ویتامین را دریافت نمی کنند و یا از اثرات بسیار موثر آن غافل هستند. برخی از منابع خوب غذایی ویتامین D شامل: ماهی های چرب، روغن کبد ماهی، برخی از قارچ ها و غذاهای غنی شده می باشد. همچنین بدن شما از طریق تماس مستقیم با نور خورشید ویتامین D تولید می کند.
۵- ویتامین  E
طی آزمایشی که از سوی محققان از افرادی که ریزش داشته اند انجام گرفت، مشخص شد کسانی که به مدت ۸ ماه از مکمل ویتامین Eاستفاده کردند، تجربه افزایش ۳۴.۵٪ در رشد مو داشتند. منابع بسیار خوب ویتامین Eشامل: دانه های آفتابگردان، بادام، اسفناج و آووکادو می باشد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code