احتمالا به گوش شما هم کلمه حق امتیاز ساختمان یا آپارتمان خورده است. خرید امتیاز یکی از راه‌های خانه‌دار شدن است. اما حق امتیاز چیست؟ چطور می‌شود برای خرید امتیاز اقدام کرد. ما در این مقاله به این موضوع پرداخته‌ایم.

بسیاری از افراد هستند که با خرید حق امتیاز صاحب خانه می‌شوند. بسیاری از افراد نیز با فروش حق امتیازی که از طریق شرکت‌های تعاونی به آن‌ها داده شده است، در جای دیگر و به شیوه دیگری سرمایه‌گذاری می‌کنند. حالا این سوال پیش می‌آید که حق امتیاز چیست؟ حق امتیاز چه ساختمان‌هایی را می‌شود خرید؟ در ادامه به این سوال‌ها پاسخ داده‌ایم.

حق امتیاز چیست؟

اگر بخواهیم ساده و بدون پیچیدگی بگوییم، فروش حق امتیاز به‌ معنای فروش عضویت در پروژه‌ای است که توسط برخی از شرکت‌های تعاونی ارگان‌ها و ادارات دولتی به عده‌ای خاص با اولویت‌های خاص تعلق می‌گیرد. اما این امتیاز قابل فروش است و اگر کسی اولویت دریافت چنین امتیاز پروژه‌ای را نداشته باشد، می‌تواند با خرید حق امتیاز عضوی از آن پروژه باشد.

پروژه‌های این‌چنینی که امتیاز آن‌ها به افراد خاص تعلق می‌گیرد، اغلب متعلق به تعاونی‌های مسکن‌ ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی است که واحدهای آن به کارکنان آن سازمان و ارگان خاص واگذار می‌شود تا در ازای پرداخت اقساط در زمانی خاص، واحدها به اعضای صاحب امتیاز تحویل داده شود. اما حالا این سوال پیش می‌آید که آیا امکان خرید این حق امتیار که فقط به افراد خاصی تعلق دارد، امکان‌پذیر است. جواب مثبت است. بله امکان خرید وجود دارد، زیرا برخی اقدام به فروش حق امتیاز خود می‌کنند.

چطور حق امتیاز پروژه‌ها را بخریم؟

برخی از اعضا و افرادی که امتیاز این پروژه به آن‌ها اختصاص یافته است، اگر به به هر دلیلی نخواهند که تا پایان پروژه و تحویل واحد منتظر بمانند، این اختیار را دارند که حق عضویت یا حق امتیاز پروژه ساختمانی خود را واگذار کنند.

داشتن چنین امتیازی در یک پروژه مسکونی برای افرادی که در آن عضویت دارند و از حق امتیاز آن برخوردار شده‌اند، بسیار سودآور است. دلیل این سود و ارزشمندی سرمایه‌گذاری به این خاطر است که کل ارزش یک واحد مسکونی را (یعنی کل قیمت تمام شده که مبلغ کمی هم نیست) با حداقلی‌ترین قیمت و آن هم با شرایط پرداخت طولانی‌مدت و بدون فشار پرداخت می‌کنند. شاید به همین خاطر است که صاحب امتیاز بودن و عضویت در چنین پروژه‌هایی ارزشمند بوده و افراد زیادی خواهان آن هستند. اما از آنجا که این امتیاز عموما به کارمندان و کارکنان آن سازمان داده می‌شود، آن‌ها در صورت واگذاری حق امتیاز، به ازای داشتن چنین امتیازی، جدا از اقساط پرداخت‌شده تا آن زمان، مبلغی را نیز دریافت می‌کنند که به این مبلغ جداگانه «حق امتیاز» گفته می‌شود.

حق امتیاز به چه چیزهایی بستگی دارد؟

شما اگر به دنبال خرید امتیاز باشید، حتما متوجه شده‌اید که برای خرید برخی از حق امتیازهای پروژه‌های مسکونی باید مبلغ بیشتری پرداخت کنید. حالا این سوال پیش می‌آید که چرا برخی از امتیازها گران‌تر از سایر امتیازهای دیگر هستند؟

پروژه‌های مسکونی‌ای که موقعیت مکانی مناسب‌تر و دردسترس‌تر دارند، از مصالح و سازه‌های باکیفیت در ساخت آن‌ها استفاده شده است، تکمیل پروژه با سرعت زیادی پیش می‌رود، طبیعتا سودآوری بیشتری برای اعضای صاحب امتیاز خود دارد. به همین دلیل چنین پروژه‌هایی حق امتیاز بالاتری نیز نسبت با سایر پروژه‌ها خواهند داشت. البته حق امتیاز بیشتر فقط به این موارد بستگی ندارد. دلیل دیگری هم در افزایش این حق امتیاز دخیل است. اگر در میان اعضای یک پروژه و دارندگان امتیاز، اعضایی باشند که واریزی‌ها به‌موقع انجام داده باشند و بدهی نداشته باشند، در پرداخت اقساط تاخیر نداشته باشند و مبلغ قابل توجه‌تری واریز کرده باشند، در مواردی مثل انتخاب طبقه، انتخاب واحد، انتخاب پارکینگ و… اولویت اول را دارند. زودتر از بقیه اعضا می‌توانند، مطابق با سلیقه خودشان انتخاب کنند.

منطقه ۲۲ تهران؛ فرصتی برای خرید امتیاز

در منطقه ۲۲ تهران که منطقه‌ای جوان و تازه‌ساز است و به منطقه چیتگر شهرت دارد، هر روزه شاهد ساخت‌وساز برج‌ها، پروژه‌های مسکونی و تجاری هستیم که هر روز گسترش می‌یابند. آن طور که به نظر می‌رسد بیشتر این پروژه‌های در حال ساخت یا آماده بهره‌برداری به تعاونی ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی خاص تعلق دارد؛ بنابراین اگر قصد خرید امتیاز و سرمایه‌گذاری از این طریق را دارید، از بررسی امتیازهای این منطقه غافل نشوید.

خرید امتیاز در منطقه ۲۲

حوالی دریاچه چیتگر، ایران‌مال، پروژه هزار و یک شهر، انتهای اتوبان خرازی و… به دلیل موقعیت مناسب جغرافیایی، به دور از ترافیک و آلودگی، دارای آب‌وهوای مناسب، وسعت منطقه، امکانات به‌‌روز و… مکان موردتوجهی برای ساخت‌وسازهای مختلف مسکونی، تفریحی، اداری، پزشکی، تفریحی و… بوده است.  با وجود این شرایط و مهیا بودن آن برای ساخت و سازهای مختلف، بستر مناسبی هم برای افزایش معاملات و واگذاری حق امتیاز واحدهای این پروژه‌ها فراهم شده است.

بسیاری از افرادی که صاحب امتیاز این پروژه‌ها هستند و از طریق تعاونی مسکن سازمانی خاص به آن‌ها تعلق یافته است، در پی فروش حق امتیاز خودشان هستند. این افراد می‌توانند امتیاز و حق عضویت خود را به فرد دیگری خارج از تعاونی بفروشند. ذکر این نکته ضروری است که مبلغ دریافتی فروشنده و خریدار به مبلغ پروژه مربوط نیست و فرد خریدار با پرداخت مبلغ اضافی بر مبلغ اصلی، امتیاز را از فروشنده می‌خرد و به عنوان عضو جایگزین (به جای فردی که امتیاز را از او خریده است) در پروژه شناخته خواهد شد و بعد از تکمیل پروژه نیز می‌تواند اقدام به فروش کند یا از واحد مسکونی یا اداری و… بهره ببرد.

سخن پایانی

خرید امتیاز یکی دیگر از شیوه‌های رایج برای خرید خانه یا سرمایه‌گذاری است. اگر برای شما این امکان وجود دارد که امتیازی را خریداری کنید و بعد به‌جای صاحب قبلی امتیاز برای تکمیل پروژه واریزی داشته باشید یا سرمایه‌تان آن‌قدری است که علاوه بر هزینه خود پروژه، مبلغی را به عنوان خرید حق امتیاز پرداخت کنید، خرید حق امتیاز که در برخی مناطق تهران وجود دارد، یکی از بهترین روش‌ها برای سرمایه‌گذاری و سودآوری است. اگر شما هم تجربه خرید یا فروش حق امتیاز در یکی از مناطق تهران یا شهرهای دیگر را دارید، از طریق بخش کامنت‌ها درباره آن برای ما بنویسید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code