چای که به طور روزانه مصرف می شود هم مگر خطر آفرین است؟ پس چرا به خطرات مصرف چای پرداخته نشده است؟ چای هم مانند سایر مواد غذایی، مصرف زیاد آن خطر آفرین است و منجر به بروز بیماری هایی نیز می گردد. شاید به نظر شما این طور برسد که عوارضی ندارد و مصرف بی رویه آن به علت کم بودن کالری مانعی ندارد، اما باید بدانید که عوارض جدی ای در انتظار شما است.
افزایش اضطراب، استرس و بی قراری
برگ چای سیاه به طور طبیعی حاوی کافئین است که مصرف بیش از حد آن موجب احساس اضطراب، استرس و بی قراری می شود. یک فنجان متوسط (۲۴۰ میلی لیتر) چای حاوی حدود ۱۱ تا ۶۱ میلی گرم کافئین است که بستگی به روش دم کردن دارد.
احتمال کاهش جذب آهن
طبق مطالعه ‌ای که در Food Research International منتشر شده است، تانن‌ ها (ترکیبات پلی فنول که باعث تلخی نوشیدنی ‌هایی مانند چای می‌شوند) ممکن است مانع از جذب آهن در بدن شوند، در صورت مصرف بیش از ۴ فنجان چای، این اتفاق رخ می‌دهد که بدن شما نمی‌تواند آهن خوراکی‌هایی مانند اسفناج یا لوبیا را جذب کند.
احتمال ابتلا به کم خونی
مصرف چای مخصوصا بلافاصله بعد از صرف غذا، مانع از جذب آهن موجود در غذا می شود، در نتیجه منجر به بروز بیماری کم خونی مزمن در مصرف کنندگان می شود. تانن یکی از ترکیبات چای است که مزه تلخی به آن می دهد درصورت ترکیب با آهن، ایجاد رسوب می نمایند. درشت و سنگین بودن ملکول های رسوب ، توسط بدن جذب نمی شوند و به همین دلیل اگر چای بلافاصله بعد از آن غذا مصرف شود، از جذب آهن آن جلوگیری می کند. همچنین باعث کندی لخته شدن خون می شود.
قرار گرفتن در معرض سطح قابل توجهی از سموم
همانطور که تقریباً در مورد هر غذایی که امروزه کشت می‌شود وجود دارد، برگ‌ های چای نیز می‌توانند حاوی ترکیبات مختلف سمی از خاک یا از طریق روش‌های برداشت باشند. یک مطالعه از مجله سم شناسی ایالات متحده نشان داد که وقتی محققان ۳۰ نوع چای را آزمایش کردند (شامل انواع چای سیاه، سبز، سفید و اولانگ) همه آن‌ها حاوی سرب بودند. البته مصرف اندک چای می‌تواند بی ضرر باشد، اما زیاده روی در مصرف چای می‌تواند خطر مسمومیت ایجاد کند.
ممکن است باعث آسیب کبدی شود
بر اساس یک مطالعه بین المللی Food Research International، هنگامی که محققان کیسه‌ های چای را در مقابل برگ ‌های چای آزمایش کردند، میزان بالاتری از فلوراید را در کیسه‌ های چای با قیمت بالاتر و با کیفیت بالاتر یافتند. دم کردن چای به مدت دو دقیقه منجر به تولید چای ‌هایی در محدوده ۳.۶ تا ۷.۹۶ میلی گرم در هر لیتر فلوراید شد. اما مصرف بیش از حد فلوراید می‌تواند به دندان ‌ها، استخوان‌ ها و مفاصل آسیب برساند. توجه داشته باشید که این مطالعه فقط چای ‌های انگلستان را مورد آزمایش قرار داده است، بنابراین ممکن است نتوانیم با کیسه‌ های چای دیگر کشور ‌ها نتیجه مشابهی بگیریم، اما در نهایت باید مراقب نرخ مصرف چای باشیم.
خواب بی کیفیت
از آنجایی که چای به طور طبیعی حاوی کافئین است، مصرف بیش از حد آن ممکن است در چرخه خواب انسان اختلال ایجاد کند. ملاتونین هورمونی است که سیگنال فرا رسیدن زمان خواب را به مغز ارسال می‌کند. برخی پژوهش ‌ها نشان می‌دهند که کافئین ممکن است تولید ملاتونین را مهار کرده که به خوابی با کیفیت پایین منجر می‌شود.
خواب ناکافی با برخی مشکلات روانی، از جمله خستگی، اختلال در حافظه و کاهش دامنه توجه پیوند خورده است. افزون بر این، کمبود خواب مزمن با افزایش خطر چاقی و کنترل ضعیف بر قند خون مرتبط است. کافئین در بدن افراد مختلف با سرعت‌های متفاوتی متابولیز می‌شود و پیش بینی دقیق چگونگی تاثیر آن بر الگو‌ های خواب در همه دشوار است.
برخی مطالعات نشان داده اند که حتی مصرف ۲۰۰ میلی گرم کافئین شش ساعت یا بیشتر پیش از زمان خواب می‌تواند اثر منفی بر کیفیت خواب داشته باشد، در شرایطی که برخی مطالعات دیگر هیچ اثر چشمگیری را نشان نداده اند. اگر علائم مرتبط با خواب بی کیفیت را تجربه می‌کنید و به طور منظم چای کافئین ‌دار مصرف می‌کنید، شاید بهتر باشد میزان مصرف چای خود را کاهش دهید، به ویژه اگر نوشیدنی‌ ها یا مکمل‌ های دیگری که حاوی کافئین هستند را مصرف می‌کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code