درمان سردرد بدون دارو

۱۴ بهمن ۱۳۹۹ زمان مطالعه:۳ دقیقه

 
این روزها سردرد جزیی از زندگی روزمره ما شده است، به گونه ای که اگر روزی سردرد نداشته باشیم انگار چیزی در طول روزمان کم و جای خالی دارد. اولین گزینه ای که هر شخصی برای درمان سردرد استفاده می کند یا به ذهنش خطور می کند، استفاده از مسکن است. مسکن هایی که مثل نقل و نبات می خوریم و با علم داشتن بر میزان ضررهای آن باز هم به عنوان راهی برای رهایی از درد های سردرد آن ها را استفاده می کنیم. در این میان راه هایی جهت تسکین سردرد به روش سنتی هم وجود دارد. در ادامه با همراه مجله همشهری باشید تا با این راهکارها آشنا شوید.
نوشیدن آب به اندازه
همانطور که می دانید حدود ۷۵ درصد بدن انسان متشکل از مایعات است که بدن برای جبران این مایعات و افزایش سوخت و ساز بدن به نوشیدن آب احتیاج دارد. بنابراین کاهش میزان آب دریافتی بدن، منجر به سردرد می شود. البته توجه داشته باشید که سر کشیدن یک پارچ آب به صورت یک جا، تاثیری در کاهش میزان سردرد ندارد. بلکه باید به صورت مستمر در طول روز، به نوشیدن آب ادامه دهید. میزان مصرف پیشنهادی آب برای مردان حدود ۸ لیوان و برای بانوان ۷ لیوان در روز است. بر اساس میزان سوخت و ساز و متابولیسم بدن، این مقدار متفاوت است. البته میزان نوشیدن آب در هنگام انجام فعالیت بدنی در این تعداد لیوان آب تعین نشده است.
خواب منظم
داشتن برنامه منظم برای خواب شبانه روز خیلی مهم و ضروری است. یکی از علل بروز سردرد می تواند کم خوابی و کسری خواب باشد. با داشتن برنامه منظم روزی ۸ ساعت خواب شب و ۱ ساعت خواب عصر گاهی، می توان از بروز سردرد جلوگیری کرد. البته ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که در ارتباط با خواب هم نباید زیاده روی کرد. اگر کل هفته را بیدار بمانید و روز آخر هفته را به خواب بگذرانید باز هم سردرد خواهید گرفت. زیرا در موقع مناسب و مورد نیاز بدن، به خواب نرفته اید. البته به این نکته توجه کنید که خواب بیش از اندازه نیز منجر به سردرد می گردد.
یوگا یا مدیتیشن
با انجام حرکات یوگا و مدیتیشن می توانید تا میزان خیلی زیادی اثرات ناشی از سردرد را فراموش کنید. هدف از انجام یوگا و مدیتیشن، فراموشی مشغله ها و آزاد شدن فکر و ایجاد تمرکز بر روی جسم و آرامش می باشد. یوگا با تاثیر بر میزان استرس و رهایی از استرس منجر به کاهش سردرد می گردد. همچنین با تمرکز بر روی تنفس، میزان اکسیژن دریافتی مغز نیز بیشتر می شود و منجر به کاهش سردرد می گردد.
شستن پاها با آب سرد
یکی از دلایل سردرد، افزایش حجم خون ورودی به رگ های سر می باشد. که این ناشی از باز تر شدن رگ ها و افزایش سرعت خون رسانی در بدن است. می توان با شستن پاها، پشت زانو ها و داخل آرنج که بیشترین رگ ها را در نزدیکی سطح پوست دارند، باعث کوچک شدن قطر رگ ها و اصطلاحا خنک شدن خون گردد. این کار برای جلوگیری از واریس نیز مناسب است. برای کاهش سردرد می توانید پاهای خود را به مدت ۲ دقیقه در آب سرد نگه دارید. با چند دور گردش خون و خنک شدن جریان خونی در بدن به راحتی بعد از گذشت چند دقیقه سردرد به طور قابل توجهی کاهش پیدا می کند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code