همان طور که می دانید طبق قانون در صورتی که راننده در تصادف با خودرو و یا افراد دیگر منجر به ورود خسارت مالی یا جانی به آن‌ها شود، ملزم به پرداخت خسارت وارده است. در چنین مواقعی هزینه های خسارت توسط بیمه شخص ثالث پرداخت می شود. اما در این بین شرکت های بیمه به منظور تشویق رانندگان برای احتیاط در رانندگی، طرح تشویقی با عنوان تخفیف عدم خسارت در نظر می گیرند. در این طرح در صورتی که راننده از بیمه شخص ثالث خود در صورت وقوع حوادث استفاده نکند، شرکت بیمه، تخفیفی برای راننده در موعد پرداخت بیمه جدید خودرو در نظر خواهد گرفت. از سال گذشته به قبل انتقال تخفیف ها به خودروی دیگر مالک امکان پذیر نبود و عملا سوابق بیمه فقط به آن خودروی مورد نظر تعلق می گرفت. اما در حال حاضر با تغییر قوانین جدید، فروشنده خودرو می تواند سوابق بیمه شخص ثالث را به خودروی جدید خود یا خودروی یکی از اعضای درجه ‌یک خانواده (پدر، مادر و فرزندان) منتقل کند.
در صورتی که قصد دارید از چنین قوانین جدیدی استفاده کنید و تخفیف های بیمه شخص ثالث خود را منتقل کنید باید از شرایط آن آگاه شوید. ما در این مقاله از مجله اینترنتی راهنمای همشهری به طور کامل با این مقوله شما را آشنا خواهیم کرد.
تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث
بنا بر ماده ۱۸ قانون بیمه شخص ثالث در ماده ۶ آیین‌نامه، تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث، هر سال پنج درصد و حداکثر هفتاد درصد اعلام‌ شده است. شما در جدول زیر با میزان تخفیف عدم خسارت را برحسب سال آشنا خواهید شد:

سال بیمه شخص ثالث بیمه حوادث راننده
۱ ۵% ۵%
۲ ۱۰% ۱۰%
۳ ۱۵% ۱۵%
۴ ۲۰% ۲۰%
۵ ۲۵% ۲۵%
۶ ۳۰% ۳۰%
۷ ۳۵% ۳۵%
۸ ۴۰% ۴۰%
۹ ۴۵% ۴۵%
۱۰ ۵۰% ۵۰%
۱۱ ۵۵% ۵۵%
۱۲ ۶۰% ۶۰%
۱۳ ۶۵% ۶۵%
۱۴ ۷۰% ۷۰%

 
بر اساس تبصره دو ماده ۶ همین آیین‌نامه، اگر در طول مدت اعتبار بیمه‌نامه شرکت بیمه خسارتی پرداخت کند، هنگام تمدید بیمه‌نامه برحسب نوع و تعداد خسارت پرداختی، از تخفیف عدم خسارت کاسته خواهد شد.
تخفیف عدم خسارت، به شرح جدول زیر است:
 

نوع خسارت یک‌ بار دو بار سه بار یا بیشتر
خسارت مالی %۲۰ %۳۰ %۴۰
خسارت بدنی %۳۰ %۷۰ %۱۰۰

 
انتقال تخفیف‌های بیمه شخص ثالث
کلیه تخفیف‌های بیمه‌‌نامه به مالک خودرو تعلق دارد و در صورت فروش خودرو، مانند گذشته به خریدار منتقل نخواهد شد. هم‌چنین بر طبق این قانون، مالک خودرو می‌تواند تخفیف بیمه‌نامه خود را به خودروی دیگر خود یا خودروی یکی از اعضای درجه‌ یک خانواده (پدر، مادر و فرزندان) انتقال دهد.
شرایط انتقال تخفیف‌ بیمه شخص ثالث
فروشنده در صورتی که قصد دارد بیمه شخص ثالث خود را انتقال دهد باید بعد از فروش خودرو و قبل از تاریخ سررسید اعتبار بیمه‌نامه قبلی و بیمه‌نامه خودروی جدید، اقدام به دریافت الحاقیه از بیمه‌گذار کرده و در موعد تمدید بیمه‌نامه خودروی جدید با همراه‌داشتن الحاقیه، تخفیفات را در بیمه‌نامه جدید لحاظ کند. برای این منظور، فروشنده باید نسبت به دریافت رضایت‌نامه کتبی از خریدار اقدام کند. در این رضایت‌نامه، باید قید شود که شخص خریدار از قانون جدید عدم انتقال تخفیف بیمه به خریدار خودرو اطلاع دارد و رضایت خود را بابت حذف و انتقال بیمه شخص ثالث خودروی خریداری‌شده اعلام می‌کند. در صورت عدم رضایت خریدار، تخفیفات بیمه شخص ثالث به او تعلق نخواهد گرفت.
نکته بسیار مهم در انتقال تخفیف‌های بیمه این است که این تخفیف تنها به خودرویی مشابه با کاربری یکسان امکان‌پذیر است.
موارد قابل انتقال:
۱- سواری به سواری
۲- خودروهای ون و اتوکار به خودروهای ون و اتوکار
۳- موتورسیکلت به موتورسیکلت
۴- خودروهای راه‌سازی و کشاورزی به خودروهای راه‌سازی و کشاورزی
۵- مینی‌بوس و اتوبوس به مینی‌بوس و اتوبوس
۶- وانت‌بارها به وانت‌بارها
۷- کامیونت و کامیون به کامیونت و کامیون
مدارک مورد نیاز برای الحاقیه انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث
۱- کپی کارت خودروی قدیم
۲- کپی برگ سبز خودروی قدیم
۳- کپی سند خودروی قدیم (وقتی که خودرو به اسم فروشنده بود)
۴- کپی بیمه شخص ثالث خودروی قدیم
۵- درخواست کتبی حذف و انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث
۶- رضایت‌نامه خریدار بابت انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث
۶- کپی کارت ملی
مدارک لازم جهت تمدید بیمه‌نامه خودرو جدید و انتقال تخفیفات:
۱- بیمه‌نامه خودروی جدید
۲- کارت خودروی جدید
۳- گواهی‌نامه بیمه‌کننده (مالک خودرو)
۴- الحاقیه انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث
 
 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code