با تمهیداتی که سازمان ثبت احوال کشور انجام داده، روند صدور شناسنامه المثنی نسبت به گذشته بسیار آسان تر شده است.

مفقود شدن شناسنامه به دلایل مختلف از جمله سرقت و یا به دلیل حوادث غیرطبیعی از جمله سیل و زلزله یکی از نگرانی‌های اصلی تمام افراد به شمار می آید. چرا که این مدرک شناسایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و تا پایان عمر برای هر شخصی بسیار مهم تلقی می‌شود. با تمهیداتی که سازمان ثبت احوال کشور انجام داده است، روند صدور شناسنامه المثنی نسبت به گذشته بسیار آسان‌تر شده و افراد می‌توانند با ارائه مدارک لازم، درخواست خود را در جهت صدور آن اعلام کنند و کمتر از یک ماه آن را دریافت کنند. ما در این مقاله از مجله اینترنتی نیازمندی‌های همشهری، به سوالات مهم در خصوص شناسنامه المثنی پاسخ داده ایم که در ادامه می خوانید:

شناسنامه المثنی چیست؟

شناسنامه به عنوان یکی از اصلی ترین اسناد هویتی هر فرد در جامعه به شمار می‌آید و با توجه به اینکه این سند بسیار مهم تا پایان عمر برای افراد جامعه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است بنابراین اشخاص باید برای محافظت از آن تلاش کنند. اما در این بین ممکن است شناسنامه شخصی به دلایل از جمله سرقت، مفقود شود. بدین منظور با توجه به اهمیت کاربرد این مدرک شناسایی، شخص به منظور دسترسی به آن از طریق مراجع قانونی درخواست شناسنامه المثنی می‌دهد. شناسنامه المثنی توسط سازمان ثبت احوال کشور تهیه و تنظیم می‌شود و دارای مهر المثنی می‌باشد. به طور کلی شناسنامه المثنی با شناسنامه اصل هیچ تفاوتی ندارد و به همان میزان مورد تایید قرار دارد و شخص می‌تواند در مراکز خواسته شده شناسنامه خود را به عنوان مدرک هویتی ارائه دهد و از مزایای آن استفاده کند.

شرایط صدور شناسنامه المثنی

در صورت مفقود شدن شناسنامه به دلایل مختلف، مطابق با قوانین ثبت احوال و دستور العمل، اشخاصی که به سن ۱۸ سالگی رسیده باشند و یا افراد کمتر از ۱۸ سال دارای حکم رشد از دادگاه نیز می توانند شخصا با ارائه مدارک خواسته شده برای درخواست شناسنامه المثنی از طریق دفاتر پیشخوان دولت در مناطق مختلف شهر مربوطه اقدام کنند. اما در خصوص افراد زیر ۱۸ سال که از حکم رشد برخوردار نیستند، از طریق پدر یا جد پدری با به همراه داشتن شناسنامه خود و نماینده قانونی یا قیم با ارائه اصل مدارک قیمومت یا وکالتنامه و یا مادر تا زمانی که در قید زوجیت پدرصاحب شناسنامه باشد، اقدام کرده و با مراجعه به نزدیک ترین دفتر پیشخوان دولت درخواست شناسنامه المثنی خود را مطرح نمایند.

مدارک لازم برای صدور شناسنامه المثنی

بر اساس قوانین سازمان ثبت احوال افراد متقاضی جهت ارائه درخواست شناسنامه المثنی باید مدارک زیر را هنگام مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت همراه خود داشته باشند.

  1. دریافت و تکمیل کامل فرم اظهارنامه (جهت دریافت فرم اظهارنامه می توانید لینک زیر کلیک کرده و یا از طریق ادارات ثبت احوال سراسر کشور اقدام کنید.)
    فرم اظهارنامه درخواست صدور شناسنامه المثنی ناشی از فقدان
  2. دو قطعه عکس ۴×۳ تمام رخ جدید با درج مشخصات سجلی (نام، نام خانوادگی، شماره شناسنامه، تاریخ تولد، محل صدور) در ظهر آن برای اشخاص ۱۵ سال به بالا
  3. اصل و تصویر مدارک عکس دار از قبیل (گذرنامه، کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا معافیت، گواهینامه رانندگی، کارنامه عکس دار دوره های تحصیلی راهنمایی به بالا، معرفی نامه عکس دار محصلین از سوی مدرسه ای که مشغول تحصیل می باشند یا کارت شناسایی عکس دار کارکنان دوائر دولتی با ذکر مشخصات سجلی ) الزامی است.
    توضیح ۱: پس از تطبیق اصل و تصویر مدارک معتبر یاد شده اصل مدارک مسترد می گردد. چنانچه صاحب شناسنامه فاقد هر یک از مدارک مذکور در بند ۴ باشد از طریق معرفی وی به نیروهای انتظامی، درخواست تأیید عکس خواهد شد.
  4. اصل و تصویر سند ازدواج و طلاق (حسب مورد) و شناسنامه فرزندان درصورت تاهل که پس از تطبیق، اصل مدرک مسترد می‌گردد.
  5. فیش بانکی طبق تعرفه جاری
    توضیح ۲: چنانچه شناسنامه برای بار دوم مفقود شده و چنانچه شناسنامه برای بار سوم مفقود شده باشد مبلغ طبق تعرفه جاری به حساب مربوط واریز گردد.
    توضیح ۳: افراد در صورتی که در زمان ارائه درخواست و یا صدور شناسنامه المثنی، شناسنامه اصلی خود را پیدا کرده باشند، موظف هستند ثبت احوال را در جریان قرار دهند.

هزینه صدور شناسنامه المثنی

اشخصاص متقاضی برای دریافت شناسنامه المثنی باید بر اساس موارد زیر، هزینه‌های مربوطه را پرداخت کنند و همراه با سایر مدارک خواسته شده، همراه خود داشته باشند. شماره حساب پرداخت هزینه های زیر در دفاتر پیشخوان دولت اعلام شده است.

  • نوبت اول صدور شناسنامه المثنی ناشی از فقدان: ۵۰۰ هزار ریال
  • نوبت دوم صدور شناسنامه المثنی ناشی از فقدان: یک میلیون ریال
  • نوبت سوم و بیشتر صدور شناسنامه المثنی ناشی از فقدان: ۳ میلیون ریال

مدت زمان صدور شناسنامه المثنی

مدت زمان صدور شناسنامه المثنی پس از ارائه درخواست برای نخستین بار، یک ماه بعد از تقاضا؛ برای بار دوم سه ماه بعد از تقاضا و با دستور رئیس اداره ثبت احوال و بار سوم فقط با دستور مدیر کل ثبت احوال استان و پس از ۶ ماه امکان پذیر است.

اگر شناسنامه در ادارات دولتی مفقود شود، چه کنیم؟

چنانچه شناسنامه فرد در یکی از ادارات و نهادهای دولتی گم شده باشد، با اعلام آن مرجع و دستور مدیر کل استان، شناسنامه صادر و اقدام قانونی در خصوص فرد مفقود کننده شناسنامه انجام خواهد شد.

برای دریافت شناسنامه المثنی به کجا مراجعه کنیم؟

افراد متقاضی دریافت شناسنامه المثنی و یا نمایندگان آنها می توانند با در دست داشتن مدارک مورد نیاز به دفاتر پیشخوان دولت شهر مربوطه اقدام کرد. در صورتی شخص در محلی غیر از محل تولد خود ساکن باشد، می تواند در همان شهر محل سکونت خود اقدام نماید و در این خصوص محدودیتی برای چنین اشخاصی وجود ندارد. لازم به ذکر است به منظور تسهیل امور درخواست های مختلف متقاضیان ادارات ثبت احوال، بسیاری از امور را از طریق دفاتر پیشخوان پیگیری می‌شود.

برای صدور شناسنامه المثنی باید آگهی مفقودی منتشر شود؟

بر اساس قانون جدید سازمان ثبت احول، افراد برای تهیه شناسنامه المثنی نیازی به انتشار آگهی مفقودی در روزنامه نمی‌باشند.

تخلفات ناشی صدور شناسنامه المثنی

بر اساس ماده ۲ قانون سازمان ثبت احوال اشخاص زیر به حبس از ۹۱ روز تا یک سال و یا به پرداخت جزای نقدی از ۲۰۰,۰۰۰ تا ۱,۰۰۰,۰۰۰ ریال و یا به هر دو مجازات محکوم می شوند.

  • اشخاصی که در اعلام ولادت یا وفات یا هویت بر خلاف واقع اظهاری نمایند.
  • اشخاصی که عالماً عامداً پس از رسیدن به سن ۱۸ سال تمام از شناسنامه مکرر استفاده نموده یا به دریافت شناسنامه مکرر برای خود یا مولی علیه و یا به دریافت شناسنامه موهوم مبادرت کنند و یا از شناسنامه دیگری خواه صاحب آن زنده و یا مرده باشد به نام هویت خود استفاده نمایند. افرادی که شناسنامه خود را در اختیار استفاده کنندگان قرار دهند و به همان مجازات محکوم می شوند.
  • ماما یا پزشکی که در مورد ولادت یا وفات گواهی خلاف واقع صادر کند.
  • اشخاصی که در مورد ولادت یا وفات شهادت دروغ بدهند و شهادت آنان در تنظیم دفتر ثبت کل وقایع و یا وفات مؤثر واقع شود.
    تبصره: در کلیه موارد مذکور در فوق، مرتکب در صورت تکرار به حداکثر مجازات مقرر محکوم خواهد شد.

مجازات اخذ شناسنامه المثنی با داشتن شناسنامه

اشخاصی که با داشتن شناسنامه اقدام به اخذ المثنی نمایند به پرداخت جزای نقدی از  ۲۰۰,۰۰۰ تا ۱,۰۰۰,۰۰۰ ریال محکوم می‌شوند و در صورت تکرار دادگاه مکلف به تعیین حداکثر مجازات می‌باشند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code