اگر وضعیت لاستیک‌های خود را حدس می‌زنید، با تفکر انتقادی‌تر در مورد یکی از مهم‌ترین بخش‌های موتورسیکلت خود، به خودتان لطف بزرگی می‌کنید.

لاستیک‌ها یکی از ضروری‌ترین اجزای موتورسیکلت هستند. از آنجایی که لاستیک‌ها تنها قسمت‌هایی از موتورسیکلت شما هستند که باید زمین را لمس کنند، ایمنی شما در پیچ‌ها، باران و کثیفی بر روی یک تکه لاستیکی کوچک در تماس است – پس بهتر است خوب باشد. با وجود این، سواران اغلب هنگام تعمیر و تعویض لاستیک اشتباه می‌کنند. استفاده از لاستیک فرسوده می‌تواند خطر ایمنی واقعی را برای سوارکار و اطرافیانش ایجاد کند. بدون هیچ مقدمه‌ای، در اینجا همه آنچه باید در مورد ارزیابی وضعیت لاستیک خود برای تعویض به موقع بدانید، آورده شده است.

لاستیک‌های فرسوده

لاستیک‌هایی که به مرور زمان فرسوده می‌شوند می‌توانند چسبندگی را در هر دو شرایط خشک و مرطوب به میزان قابل توجهی کاهش دهند. همچنین میزان کنترلی که ممکن است یک موتورسوار برای شتاب گیری، ترمزگیری و سر پیچ‌ها داشته باشد را تا حد زیادی کاهش دهد. فرسودگی لاستیک را می‌توان به سه طبقه بندی اصلی تقسیم کرد: سایش عمومی تایر، لاستیک‌های مربعی، و کاپینگ یا اسکالوپ تایر.

سایش عمومی تایر

یکی از رایج‌ترین شرایط ساییدگی لاستیک زمانی است که از لاستیک در طول زمان استفاده می‌شود به طوری که شیارهای لاستیک تقریباً در سطح بقیه قسمت‌های تماس تایر قرار می‌گیرند. این را می‌توان به راحتی با قرار دادن نشانگر سایش آج تایر خود روی شیارها اندازه گیری کرد. اگر سطح بیرونی لاستیک شما نزدیک یا در یک سطح با نشانگر سایش آج شما است، وقت آن رسیده است که آن تایرها را تعویض کنید. اگر نمی‌توانید نشانگر سایش آج خود را تعیین کنید، عمق شیار هنگام اندازه گیری در سطح بیرونی نباید کمتر از حدود ۱ میلی متر باشد.

لاستیک‌های مربعی

با بررسی سایش آج تایر شما که معمولاً در موتورسیکلت‌هایی که کیلومترهای زیادی از بزرگراه را طی می‌کنند یافت می‌شود، می‌توان یک لاستیک مربعی را به راحتی تشخیص داد. اگر قسمت مرکزی لاستیک شما صاف تر از دو طرف لاستیک است، شما یک لاستیک مربعی دارید. استفاده از لاستیک مربعی به دلیل چسبندگی غیرقابل پیش بینی هنگام عبور از پیچ ها می‌تواند خطرناک باشد و خطر ایمنی بزرگی را به همراه خواهد داشت. اگر لاستیک مربعی دارید، بهتر است ست خود را در اسرع وقت تعویض کنید.

لاستیک‌های کاپ دار یا اسکالوپ

برخلاف لاستیک‌های مربعی، لاستیک‌های کاپ دار یا اسکالوپ دارای ساییدگی ناهمواری آج بین قسمت‌های چپ و راست لاستیک هستند. اگر به نظر می‌رسد که قسمت سمت چپ لاستیک شما بیشتر از قسمت سمت راست لاستیک فرسوده شده است، یا برعکس، شما یک تایر کاسه دار یا اسکالوپ دارید. این نوع الگوی آج همچنین شرایط سواری بسیار غیرقابل پیش‌بینی و ناایمن را از طریق خطوط مستقیم و گوشه‌ها فراهم می‌کند و همچنین نشانه‌ای از نصب معیوب سیستم تعلیق است. اگر این نوع سایش لاستیک را در موتورسیکلت خود پیدا کرده‌اید، زمانی را برای تعویض لاستیک‌های خود پیدا کنید و در صورت امکان سیستم تعلیق خود را بررسی و تعمیر کنید.

لاستیک‌های تاریخ مصرف گذشته

تاریخ ساخت لاستیک شما را می‌توان در دیواره کناری پیدا کرد. معمولاً با یک عدد ۴ رقمی نشان داده می‌شود که هفته و سال تاریخ ساخت لاستیک شما را مشخص می‌کند. ۵ سال طول عمر معمول یک لاستیک است و لاستیک‌هایی که سن آنها از ۵ سال بیشتر است دیگر نباید استفاده شود. این به این دلیل است که روغن‌ها و سایر ترکیبات موجود در ترکیب لاستیک می‌توانند با گذشت زمان تبخیر و خراب شوند. حتی اگر لاستیک شما تازه به نظر می‌رسد، بهتر است یک مجموعه لاستیک جدیدتر برای موتورسیکلت خود پیدا کنید، اگر نزدیک است یا از محدودیت ۵ ساله فراتر رفته است.

حتما بخوانید: موتورسیکلت گران شد

 

لاستیک‌های آسیب دیده

سوار کردن لاستیک معیوب می‌تواند یکی از خطرناک‌ترین کارهایی باشد که یک سوارکار می‌‎تواند انجام دهد. زیرا می‌تواند منجر به شکست فاجعه بار در جاده شود. آسیب تایر معمولاً خود را به شکل ترک‌های کوچک یا بزرگ روی آج یا دیواره کناری، کنده شدن لاستیک روی دیواره جانبی، یا سایر اشکال آسیب‌هایی که با یک کار ساده ولکانیزه قابل ترمیم نیستند، نشان می‌دهد. اگر هر یک از این علائم را روی لاستیک خود دارید، به خودتان لطف کنید و فوراً این لاستیک‌ها را تعویض کنید. سعی نکنید روی لاستیک‌های معیوب سوار شوید زیرا لاستیک می تواند به سرعت و خود به خود در جاده خراب شود.

بعدش چی؟

اگر متوجه شده‌اید که لاستیک شما دارای هر یک از علائم بالا است، بهتر است تایر خود را در اسرع وقت تعویض کنید. اطمینان حاصل کنید که لاستیکی را پیدا کنید که مطابق با مشخصات توصیه شده سازنده و مارک و مدلی باشد که شخصاً بتوانید برای سبک سواری و سفر خود به آن اعتماد کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code