جاده چالوس با پیچ‌های متعدد را نه تنها مسیری برای رسیدن به استان‌های شمالی می‌شناسند، بلکه جاده‌ای رویایی و دیدنی است که به دلیل وجود کوه، جنگل، روستا، دریاچه، سد و مناطق بکر و زیبا فضایی گردشگری هم به شمار می‌رود.

طبیعت زیبای این جاده با فرعی‌های بکر و دیدنی‌اش می‌تواند محلی برای گشت و گذاری چند ساعته باشد. جاده چالوس با مسیری ۱۶۰ کیلومتری از چشم‌نوازترین جاده‌های کشور به شمار می‌رود. کوه‌های بلند و رودهای خروشان با پیچ و خم‌های زیبا در این جاده گردشی خاطره انگیز را برای هر فرد رقم می‌زند.

اتراق کنار رودخانه کرج

اگر جاده چالوس را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب می‌کنید بهتر است بدانید رودخانه خروشان کرج با حاشیه سرسبز و دیدنی‌اش نخستین مقصد است تا بتوانید ساعاتی را با خانواده یا دوستان در حاشیه آن اتراق و استراحت کنید. این رودخانه پر آب که از دامنه‌های البرز سرچشمه می‌گیرد ۷۵ متر طول و ۵ تا ۸ متر عرض دارد و سرچشمه اصلی آن کوه کلون بستک است. رودخانه کرج مرکز طبیعی پرورش ماهی قزل آلای رنگین کمان و قزلآالی خال قرمز هم به شمار می‌رود.

سد امیرکبیر، دریاچهای دیدنی در دل جاده

از دیدنی‌ترین بخش‌های جاده چالوس “نامیدکه” می‌باشد که با عبور از تونل سمت راست جاده دیده می‌شود. این سد سال ۱۳۴۲ برای تأمین آب آشامیدنی استان تهران ساخته شد. اگر اواخر فصل بهار و اوایل تابستان به این مکان سر بزنید گردشگران بسیاری را مشاهده می‌کنید که در این محدوده از جاده چالوس در حال استراحت و گشت و گذار هستند.

زیارت و سیاحت در واریان و سپهسالار

در بخش شرقی سد امیرکبیر روستای واریان را می‌بینید، روستایی دیدنی که برای رفتن به آنجا باید با قایق از دریاچه سد امیرکبیر عبور کنید. آب و هوای خنک و طبیعت دل انگیز این روستا آنجا را به مکانی گردشگری تبدیل کرده است. برخی افراد جاده چالوس را برای گشت و گذار در روستای واریان انتخاب می‌کنند. اگر سری به واریان زدید فراموش نکنید عسل این روستا را امتحان کنید. از دیگر دیدنی‌های جاده چالوس می‌توان به روستای سپهسالار اشاره کرد.

نوجان، روستایی با آبشاری بینظیر

این روستا در کیلومتر ۱۵ جاده کرج و چالوس قرار دارد. نوجان، روستایی منحصر به فرد و زیباست که پل ارتباطی کرج به چالوس به شمار می‌رود. برای رفتن به این روستا باید مسافتی به طول ۳ و نیم کیلومتر را طی کنید و با گذر از کنار آبشار معروف و زیبای نوجان به روستای نوجان برسید.

اگر این مسیر را ادامه دهید آبشارهای خوارس در منطقه‌ای کم نظیر و بکر با جاده‌ای خاکی و تقریبا صعب العبور را می‌بینید که در میان کوه‌های مرتفع قرار دارند، البته برای رفتن به آنجا باید با کوهنوردی آشنا باشید و تجهیزات کوهنوردی را به همراه داشته باشید. روستای نوجان به دلیل موقعیت جغرافیایی‌اش از سمت جنوب به روستای آتشگاه، که به باغستان کرج منتهی می‌شود و از سمت شرق به جاده چالوس می‌پیوندد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

میوه‌های چهار فصل در روستای ارگنه

ارگنه، روستایی خوش آب و هوا در ۱۵ کیلومتری جاده چالوس قرار دارد. آب و هوای چهارفصل روستای ارگنه باعث شده تا اگر در فصل تابستان یا زمستان به این روستا می‌روید، بتوانید میوه‌های تازه از باغداران بخرید. وجود باغ‌های بزرگ سیب قرمز، گیلاس، گلابی، توت و گردو چشم اندازی زیبا و سرسبز را در ابتدای ورود به این روستا مقابل‌تان ظاهر می‌کند. کوه‌های پشت روستا هم منظره دیدنی را از بیرون روستا پدید آورده است. ارگنه تنها یک روستای خوش آب و هوا نیست، بلکه مکان‌های دیدنی بسیاری دارد که می‌توانید وقتی به آنجا رفتید از آنها دیدن کنید. رودخانه هفت چشمه ارگنه از دیدنی‌ترین مناطق روستا به شمار می‌آید که نه تنها می‌توانید ساعاتی را در حاشیه آن استراحت کنید، بلکه با خنکای آب جان دوباره‌ای بگیرید.

آبشار ارگنه و قبرستان چند هزار ساله

برای دیدن آبشار ارگنه باید چند دقیقه پیاده‌‍روی کنید. آبشار ارگنه در بالای رودخانه قـرار دارد. بعد از عبور از رودخانه و گذشتن از قسمت‌های باریک به صخره‌های بزرگی می‌رسید. از میان شکاف صخره‌ها که عبور کنید آبشار ارگنه با ارتفاع ۹۰ متری را مشاهده می‌کنید. در طول مسیر آبشارهای کوچکی با ارتفاع ۵ متری را می‌بینید که به آبشارهای هفت چشمه معروف هستند. تپه‌های اطراف روستا را، که به نام تپه قلعه معروف هستند، باید از جاذبه‌های روستای ارگنه نامید. آنطور که اهالی این روستا می‌گویند اصالت این تپه‌ها به دوران زرتشتیان برمی‌گردد. اگر با دقت به این تپه‌ها نگاه کنید با کنده کاری‌هایی روی سنگ‌ها مواجه می‌شوید که مربوط به این دوران است. اگر سری به روســتای ارگنه زدید پیشنهاد می‌کنیم حتما از قبرستان قدیمی این روستا که در شمال روستا قرار دارد دیدن کنید.

اسکی و برف بازی در دیزین

اگر اهل اسکی کردن هستید و دوست دارید روز خود را در کوه پر از برف بگذرانید پیشنهاد می‌کنیم سری به دیزین بزنید و از جاذبه‌های ورزشی آن لذت ببرید. دیزین در ۷۵ کیلومتری شهر کرج واقع شده و دهکده‌ای توریستی است. طول ۶۵۰ متری پیست اسکی روی چمن دیزین این امکان را فراهم آورده تا در تابســتان هم علاقه مندان بتوانند اسکی کنند. برای رفتن به دیزین از ۲ مسیر شمشک و جاده چالوس می‌توانید بروید. از کرج که وارد جاده چالوس شدید ۶۵ کیلومتر بعد از گچسر می‌توانید به جای مسیر شمال به «دلکوه» و سمت روستای «والیترود» بروید. بعد از روستای والیترود و پشت سر گذاشتن چند مجتمع مسکونی به پیست اسکی دیزین می‌رسید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code