استخدام پرستار کودک این روزها دغدغه بسیاری از پدر و مادران شاغل است که باید مراقبت فرزند خود را در ساعتی از روز به یک پرستار کودک بسپارند. از طرفی، افراد زیادی نیز مایل هستند که به‌ عنوان پرستار کودک استخدام شوند و منبع درآمدشان از لحظه‌هایی باشد که با کودکان می‌گذرانند.

برای داشتن هر شغلی باید ویژگی‌های متناسب با آن شغل را داشت. اگر شرایط و مهارت لازم برای شغلی را نداشته باشیم، بدون تردید در آن شغل هم موفق نخواهیم بود و با چالش‌های بزرگ مواجه می‌شویم. اگر قرار است به عنوان پرستار کودک استخدام شویم، باید بدانیم آیا شرایط لازم برای این کار را داریم یا نه. بدون شناخت خودمان، استخدام شدن به عنوان پرستار کودک منطقی نیست. اگر هم پدر و مادری هستید که قصد استخدام پرستار کودک را دارید، باید این ویژگی‌ها را به خوبی بشناسید و متناسب با آن پرستار مطمئنی را برای مراقبت از کودک‌تان استخدام کنید.

پرستار کودک به چه کسی گفته می‌شود؟

پرستار کودک یا همیار کودک یا مراقب کودک به فردی گفته می شود که در حوزه مراقبت و نگهداری کودک و نوزاد مهارت و توانایی لازم را دارد و در این زمینه آموزش‌های لازم را گذرانده است. این فرد به درخواست خانواده برای نگهداری و مراقبت از کودک‌شان استخدام طبق توافق انجام شده استخدام می‌شود. پرستار کودک فردی مطمئن، توانمند و دارای ویژگی‌های خاص است که می‌تواند تمام امور شخصی، تربیتی و تغذیه کودک را در زمان نبود پدر و مادر انجام دهد.

ویژگی‌های مهم برای استخدام پرستار کودک

صبر و حوصله

یکی از ویژگی‌های مهم برای استخدام پرستار کودک، صبر و حوصله و میزان صبوری است. کار کردن با بچه‌ها نیازمند حوصله و صبوری است. اگر پرستار کودک چنین ویژگی‌ای نداشته باشد، قطعا در مسیر شغلی و ارتباط گرفتن با کودکان دچار مشکل خواهد شد. اگر شما صبور و حوصله‌دار نباشید، ممکن است در مواجهه با سوال‌های پرتکرار و همیشگی یک کودک سه ساله، کلافه شوید. بنابراین به ویژگی صبور بودن توجه ویژه‌ای داشته باشید، زیرا که مهم‌ترین اصل در استخدام پرستار کودک است.

تجربه کافی داشتن

هر شغلی نیازمند تجربه خاص خودش است. البته این به معنای آن نیست که شما بدون تجربه پرستاری از کودک نمی‌توانید مشغول به کار شوید. اگر تجربه نگهداری از فرزند کوچک خانواده یا شرکت در کلاس‌های مرتبط را دارید، آن را به عنوان تجربه محسوب کنید. البته منطقی است که برخی از والدین به ویژگی تجربه تاکید زیادی داشته باشند، چراکه نگهداری از برخی کودکان مثل کودکان با نیازهای خاص، دچار معلولیت یا دارای بیماری خاص، نیازمند تجربه است.

مهربان بودن

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم در زمان استخدام پرستار کودک داشتن مهارت مهربانی، همدلی و عشق‌ورزیدن است. البته مهربانی مختص این شغل نیست، و همه ما باید این ویژگی را درون خود پرورش بدهیم.

انعطاف‌پذیری

هر شغلی شرایط خاص خودش را دارد. بنابراین لازم است که مهارت انعطاف‌پذیری را در خودمان تقویت کنیم و بتوانیم بر شرایط غیر قابل پیش‌بینی نیز کنترل داشته باشیم. کار کردن با کودک مستلزم داشتن روحیه انعطاف‌پذیری است. گاهی ممکن است پدرومادر کودک دیر از محل کار برگردند، کودک به دلایلی خاص دچار بدخلقی شود.

آشنایی با مهارت‌های ایمنی

ویژگی مهمی دیگری که باید در زمان استخدام پرستار کودک به آن توجه داشت، توانایی پرستار در حواس‌جمعی و حفظ ایمنی کودک است. اگر قرار است به عنوان پرستار کودک استخدام شوید، می‌توانید یک دوره کمک‌های اولیه هم بگذرانید تا پدر و مادر کودک با خیال راحت و بدون نگرانی از سلامت کودک در زمان غیاب‌شان به شما اعتماد کنند. اگر قرار است پرستار کودک موپا باشید، باید به این موضوع دقت کنید که هر لحظه کودک ممکن است به سراغ اشیای خطرناک برود یا چیزی توی دهنش بگذارد. بنابراین لازم است که همیشه مراقب کودک باشید و از او چشم برندارید. اگر برخی از مهارت‌های پزشکی مربوط به ایمنی کودک را هم بدانید، در شغل‌تان موفق خواهید بود.

وظایف مهم برای استخدام پرستار کودک

لازم است علاوه بر آشنایی با ویژگی و شرایط یک پرستار کودک با مهم‌ترین وظایف او نیز آشنا شویم. البته فهرست وظایف پرستار کودک می‌تواند مفصل‌تر از این فهرست باشد. این‌که مراقب کودک باید چه وظایفی را انجام بدهد، به توافق بین او و والدین کودک در زمان استخدام نیز بستگی دارد. ما در ادامه به مهم‌ترین وظایف یک پرستار اشاره کرده‌ایم.

  • بازی با کودک
  • رسیدگی به برخی از امور منزل در صورت درخواست والدین
  • تعویض پوشک و لباس کودک
  •  ارائه گزارش به والدین کودک و تعامل همیشگی با آن‌ها
  • نگهداری و مراقبت از کودک در منزل به صورت ایمن
  • تربیت کودک مطابق با نظر والدین
  • تهیه غذای کودک (غذای مکمل مثل حریره بادام و سوپ های مخصوص نوزادان)
  • آموزش به کودک و رسیدگی به امور درسی کودک مثل دیکته گفتن (در صورت درخواست والدین)

اگر قصد دارید به عنوان پرستار کودک استخدام شوید یا اگر قصد دارید به عنوان پدر و مادر، پرستار مناسبی برای کودک‌تان استخدام کنید، لازم است نکته مهم دیگری را هم مورد توجه قرار دهید. پرستار کودک لازم نیست مدرک خاصی داشته باشد، اما اگر در رشته‌ای مرتبط نظیر روان‌شناسی، آموزش کودکان و… تحصیل کرده باشد، در شغلش مهارت ویژه‌ای خواهد داشت. اما اگر هم در هیچ کدام از این رشته‌ها تحصیل نکرده باشد، می‌تواند با گذراندن دوره‌های مراقبت از کودک که عموما توسط موسسات و مراکز معتبر برگزار می‌شود، مهارت خود را بالا ببرد و خیلی زود به عنوان پرستار کودک استخدام شود.

دوره های پرستاری کودک

این دوره ها معمولا کوتاه‌مدت هستند و لازم نیست برای گذراندن آن‌ها زمان زیادی را  صرف کنید. گذراندن چنین دوره‌هایی به پرستار کودک در کسب دانش، مهارت، تجربه و… کمک زیادی می‌کند و این موضوع باعث تمایز او از دیگر پرستاران کودک می‌شود. در واقع هر چقدر که پرستار کودک تخصص، مهارت و تجربه بیشتری داشته باشد، می تواند درخواست حقوق و مزایای بیشتری داشته باشد.

سخن پایانی:

آیا در زمان استخدام پرستار کودک دچار چالش شده‌اید؟ اگر پدر و مادر هستید و برای کودک‌تان پرستار گرفته‌اید، به چه نکاتی توجه داشته‌اد؟ اگر پرستار کودک هستید، چه ویژگی‌هایی در خودتان سراغ دارید که به سراغ این شغل رفته‌اید؟ آیا رزومه پرستار برای ارائه آماده کرده‌اید؟ از تجربیات‌تان برای ما بنویسید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code