طبیعت‌گردی در ارتفاعات

۳ فروردین ۱۴۰۲ زمان مطالعه:۳ دقیقه ,

بوستان جنگلی «لتمال»، از مکان‌های تفریحی – طبیعی مناسب ویژه دوستداران کوه و کوهپیمایی و همچنین جنگل‌نوردان است.

دامنه‌های پر پشت از درخت و سبزینه‌های تازه، هوای پاک و خنک، از ویژگی‌های ناب این مکان گردشگری محسوب می‌شود. بوستان جنگلی لتمال با مساحتی بیش از ۱۰۰ هکتار در ارتفاعات غربی منطقه ۲۲ تهران واقع شده است.

بخشی از کمربند سبز

ارتفاع این بوستان جنگلی، هزار و ۸۰۰ متر نسبت به سطح دریا است و با قرارگرفتن در مسیر بادهای معروف شرقی – غربی تهران، به داشتن هوایی پاک و لذت بخش شهرت دارد. بوستان جنگلی لتمال در سال ۱۳۷۲ به صورت رسمی جزو «کمربند سبز» پایتخت و طرح «گلگشت» شناخته شد تا ضمن حفاظت از فضای سبز طبیعی آن، سرانه تفریحی پایتخت نیز افزایش یابد.

چند روایت از تاریخچه بوستان

در تاریخچه این محدوده خوش آب و هوا، نقل قول‌های فراوانی وجود دارد. نقل قول‌هایی از اینکه صاحبان متعددی مالکیت آن را برعهده داشته‌اند و به مرور هر مالک، سهم و زمین‌های خود را که در سند «توسعه شهری» قرار گرفته بود، به فروش رساند. برخی هم از وقف و اهدای بخش‌هایی از زمینها به خانواده‌های مهاجر و نیازمند می‌گویند. با این حال از همان ابتدا، محدوده لتمال، محدوده بکری بود که اغلب، شهرنشینان برای گذران اوقات فراغت خود به سوی آن راهی می‌شدند. ارتفاعات سبز و طبیعی که حس «بوم گردی» را به گردشگران کوهنورد که میان شهر و ساختمان‌های کوچک زیست می‌کنند، القا می‌کند.

پُر از شیب و پیچ

لتمال به ۳ بخش ورودی، میانی و انتهایی تقسیم شده است که در هر بخش اتاقک نگهبانی برای کنترل و امدادخواهی احتمالی گردشگران وجود دارد. مسیر کلی برای پیاده‌روی در آن کم عرض است. با این حال، سال گذشته با احداث پیاده راهی به طول ۹۸۰ متر، شرایط برای پیاده‌روی در ارتفاعات پر شیب و زیبای آن بهبود یافت. به این مسیر سرسبز، وجود آلاچیق‌های خانوادگی را هم اضافه کنید که اغلب، گردشگران ساعت‌های زیادی را در آنها به خوشی سپری می‌کنند. در بخش‌های ابتدایی این مسیر سبز، نماهایی خیره کننده از برج‌های مسکونی منطقه ۲۲ و دریاچه درخشان «چیتگر» دیده می‌شود که به لذت گردش می‌افزاید. امکانات اولیه مانند ایســتگاه‌های دوچرخه سواری، سرویس‌های بهداشتی، استراحتگاه و نمازخانه، آبخوری و نورپردازی ویژه گردش‌های شبانه در این بوستان فراهم است.

جان پناهی برای صعودگران

جان پناه «امید عباسی»، آتشنشان شهید منطقه، در قسمت انتهایی ارتفاعات لتمال به چشم میخورد که ضمن ارائه خدمات به کوهنوردان، فضایی مناسب برای استراحت در اختیار آنها قرار می‌دهد. لتمال گردی در فصل پاییز، جذابیت‌های افزوده دیگری علاوه بر هوای دلچسب و نم باران، نصیبتان می‌کند. جذابیت گردش در مه‌ای غلیظ که «آدرنالین» خونتان را هم حسابی افزایش می‌دهد.

پوشش گیاهی

بوستان جنگلی لتمال دارای پوشش گیاهی متنوعی شامل درختان «زبان گنجشک»، «بربیس»، «ارغوان» و «کاج» است. درختانی افراشته و سر سبز که سرانه فضای سبز منطقه ۲۲ را بالا برده است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code