طبیعت گردی در آهار با طعم نعناع

۹ فروردین ۱۴۰۲ زمان مطالعه:۳ دقیقه

در منطقه رودبار قصران نزدیک شمیرانات روستای بزرگ آهار قرار دارد. طبیعت زیبا و خوش آب و هوای این روستا معمولا آخر هفته‌ها و روزهای تعطیل به خصوص در ایام نوروز تفرجگاه تهرانی‌ها و گردشگرانی است که می‌خواهند یک روز خوش را در طبیعت سپری کنند.

برای رسیدن به روستای آهار کافی است خودتان را به بزرگراه شهید بابایی رسانده و از جاده لشکرک به سمت جاده اوشان و فشم و از آنجا به روستای آهار بروید. چهره خاص و دیدنی آهار در ۴ فصل سال این امکان را فراهم می‌آورد تا هر زمان که هوس طبیعت‌گردی کردید بتوانید به این روستا سفر کنید.

در روستای آهار هم مانند بسیاری از روستاهای شمیرانات رودهای پرآب بسیاری روان است. این روستا حیات خودش را مدیون رودخانه شکرآب است که با ۱۵ کیلومتر طول در مسیر خود از دره‌ها و کوه‌ها، گیاهان و درختان را سیراب می‌کند. رودخانه «پیش کنک» هم از رودخانه‌های دیگر آهار است که از ارتفاعات سی پال و گاجره به سمت آهار حرکت می‌کند.

دمی استراحت در امامزاده طاهر و زاهد (ع) شکرآب

گشت وگذار در کوچه باغ‌های زیبای آهار از تفریحات لذتبخشی اســت که علاوه بر دیدن درختان آلبالو، گیلاس و سیب و لذت شنیدن صدای رودخانه پس از ۲ ساعت پیاده روی شما را به «روستای شکرآب» می‌رساند. وقتی در امتداد روستای شکرآب حرکت کنید در میان باغ‌های این روستا گنبد امامزاده طاهر و زاهد (ع) را می‌بینید. بنای قدیمی امامزاده که به دوران قاجار برمیگردد. معمولا مکانی برای استراحت کوهنوردان و گردشگران است.

آبشار شکرآب و چیدن نعناع

آبشار شکرآب هم از دیگر جاذبه‌هایی است که در سفر به روستای آهار می‌توانید از آن دیدن کنید و ساعات خوشی را سپری کنید. مسیر امامزاده را ادامه دهید به یک دوراهی می‌رسید. مسیر سمت راست به آبشار پرآب شکرآب که در درهای سرسبز قرار دارد می‌رسد و مسیر سمت چپ راهی برای صعود به قله توچال است. بیشتر افرادی که آهار را برای گشت وگذار انتخاب می‌کنند برای چیدن پونه، نعناع و بابونه‌های خودرو به این روستا سفر می‌کنند. در طول مســیر روستای شکرآب گردشــگران بسیاری را می‌بینید که نعناع و پونه به دست از کنارتان عبور می‌کنند.

دوچرخه سواری یادت نره!

اگر اهل پیاده روی در مسیرهای سخت هستید می‌توانید با یک ساعت حرکت به سمت شمال آهار به آتشگاه قصران برسید. آتشگاهی که قدمت آن به دوره ساسانی برمی‌گردد و تا سده‌ها بعد از ساسانیان همچنان روشن بود و محل عبادت ساکنان به شمار می‌رفت. قصه جالب آتشگاه شنیدنی است و آنطور که اهالی می‌گویند این آتشگاه پناهگاه زوج عاشق جوانی بود که برای رسیدن به یکدیگر به این کوه پناه آوردند. کوه قلعه دختر در ارتفاعات آهار که «آهار وش» هم شناخته می‌شود یکی دیگر از جاذبه‌های آهار است.

طبیعت گردان حرفهای در مدت ۵ ساعت می‌توانند خودشان را به آهار وش و قلعه دختر برسانند. در ارتفاعات قلعه دختر، بازماندهای از بنای باستانی آتشکده دوره ساسانی دیده می‌شود که قصر دختر یا قلعه دختر نام داشت. علاوه بر پیاده روی لذتبخش در کوچه‌های باصفای آهار، دوچرخه سواری هم از تفریحات جالبی است که می‌توانید در روستای آهار داشته باشید، پس پیشنهاد می‌کنیم وقتی به آهار سفر کردید یک دوچرخه با خود به همراه داشته باشید و لذت دوچرخه ســواری در روستا را تجربه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code