معمولا بیشتر افراد برای گذراندن ایام تعطیل خود گشت و گذار در بوستان‌ها یا کوه و دشت را انتخاب می‌کنند. کمتر کسی است که غارنوردی را به عنوان تفریح انتخاب کند.

غارنوردی از تفریحات مهیج و جذابی به شمار می‌رود که هزینه چندانی هم نیاز ندارد. برای غارنوردی نیاز نیست به نقاط دور دست سفر کنید؛ چراکه در نزدیکی پایتخت چند غار زیبا و دیدنی وجود دارد. در این مقاله از مجله اینترنتی نیازمندی‌های همشهری شما را با جاذبه‌های دو غار «یخ مراد» و «رود افشان» آشنا می‌کنیم.

شگفتی‌های یخ در غار یخ مراد

غارها مکان‌هایی هستند که اسرار و زیبایی‌های بسیاری را درون خود جای داده‌اند. بیشتر غارها معمولا با حل شدن سنگ‌ها در آب یا ذوب شدن برف‌ها به وجود می‌آیند. غار یخ مراد در ۶۵ کیلومتری تهران و در مسیر جاده تهران – چالوس در منطقه گچسر قرار دارد. این غار یکی از بی‌نظیرترین غارهای کشور به شمار می‌رود که در پیچ و خم‌های زیادش قندیل‌ها، استالاگمیت‌ها و استالاگتیت‌های یخی با انعکاس نورشان مناظر زیبایی را خلق کرده‌اند.

غار یخ مراد از ۳ تالار، یک برکه و یک آبشار یخ زده تشکیل شده است. برای رفتن به غار یخ مراد کافی است خودتان را به جاده چالوس برسانید، بعد از روستای نساء پلی وجود دارد که به جاده‌ای خاکی منتهی می‌شود با طی کردن ۱۲ کیلومتر در این جاده به یک دوراهی می‌رسید که مسیر سمت راست با یک کوهنوردی سبک یک ساعته شما را به غار یخ مراد می‌رساند.

دهانه این غار ۳ متر طول و ۸ متر ارتفاع دارد. با عبور از دهانه غار مسیر کم شیب سنگلاخی با ۶ متر ارتفاع مقابل‌تان دیده می‌شود که پس از گذر از این شیب با ۳ مسیر مواجه می‌شوید، مسیر اول پس از طی ۲۰ متر به بن بست ختم می‌شود، مسیر میانی به پرتگاهی می‌رسد که عبور از آن به ابزار حرفه‌ای کوهنوردی نیاز دارد، اما مسیر سمت چپ به طول ۲۵۰ متر مسیر اصلی غار است که پس از طی ۱۵ متر از آن با قندیل‌های بلورین یخی آویزان از سقف مواجه می‌شوید.

دیــدن ستون‌ها و قندیل‌های یخی اصلی‌ترین دلیلی است که گردشگران را به سوی غار یخ مراد می‌کشاند. مشاهده یخ‌های بلورین که مانند کریستال‌های شفاف و حیرت انگیز از زمین سربرآورده‌اند یا مانند لوسترهایی زیبا از سقف غار آویزان هستند منظرهای دیدنی را به وجود آورده است که هر ساله غارنوردان بسیاری را به سوی غار یخ مراد می‌کشاند. درون این غار علاوه بر ستونهای کوچک یخی و اسفنج‌های آهکی چشم نوازی که در بعضی قسمت‌های ســقف به چشم می‌خورند، تالارها و دریاچه‌های یخ زده هم وجود دارد که مناظر جذابی را برای عکاسی پدید آورده‌اند.

رود افشان، غاری با دهانهای بزرگ

غار رود افشان در ۱۰۳ کیلومتری شمال تهران قرار دارد. این غار با مسیری کمتر از دو ساعت از نزدیکترین غارها به پایتخت است که بیشتر غارنوردان تهرانی آنجا را برای گشت و گذار انتخاب می‌کنند. غار رود افشان در مجاورت روستای رودافشان در شهرستان دماوند قرار دارد. دهانه بیضی شکل آن  ۲۹ متر طول و ۲۰ متر ارتفاع دارد و آنطور که گفته می‌شود بعد از غار ایوب و غار اسپهبد خورشید سومین دهانه بزرگ غارهای کشور را دارد.

به این غار «غار پنهان» هم می‌گویند، دلیل آن این است که دهانه ورودی‌اش در میان صخره‌ها پنهان است. با ۲۰ دقیقه کوهپیمایی سبک می‌توانید به دهانه این غار برسید، در گوشه بیرونی این غار چشمه آب خنک و گوارایی وجود دارد و درختان و گلهای وحشی منظره زیبایی در نزدیکی دهانه غار به وجود آورده‌اند. معمولا روزهای تعطیل در ورودی این غار با گردشگران بسیاری مواجه می‌شوید که برای تماشای جاذبه‌‎های غار رود افشان آمده‌اند. صدای چکه‌های قطرات آب از سقف غار، مانند آهنگی گوشنواز از همان ابتدای مسیر به گوش می‌رسد.

این غار از غارهای آهکی با پوشش خزهای است که در طول میلیون‌ها سال بر اثر تراشیده شدن صخره‌های آهکی به وسیله رسوبات آب تشکیل شده است. در بعضی از قسمت‌های غار رود افشان قندیل‌های غول پیکری به چشم می‌خورد که ممکن است تصور ریزش آنها موجب ترس آدمی شود. مسیر این غار بر اثر فرسایش آب و املاح موجود در آن وقتی آب به طور کامل در آن جریان داشت تشکیل شده است.

مسیری که معمولا بازدید می‌کنند حدود ۸۰۰ متر است که این مسیر توسط عبور طناب یا تصویر فلش‌هایی مشخص شده است تا کسانی که نخستین بار است برای دیدن غار آمده‌اند مسیر برگشت را گم نکنند. اگر فقط می‌خواهید ۳۰۰ یا ۴۰۰ متری غار را طی کنید به تجهیزات غارنوردی چندانی نیاز ندارید البته برخلاف ابتدای مسیر کمی بیشتر که جلو بروید در بعضی قسمت‌ها مسیر سخت می‌شود و غارنوردان باید دست به سنگ شوند. برای عبور و مرور راحتتر در بعضی قسمت‌های غار نردبان‌های فلزی نصب شده است تا غارنوردان غیرحرفه‌ای مشکلی برای عبور نداشته باشند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code