پیش از هرگونه اقدامی برای فروش خانه باید با نکات و مراحل مختلف آن آشنایی داشته باشید تا ضرر مالی متوجه شما نشود.

عده ای از افراد و یا خانوادها به دنبال تبدیل به احسن کردن خانه خود هستند؛ بنابراین به دنبال روش‌هایی هستند تا ملک خود را بدون دغدغه و با سرعت بیشتری به فروش برسانند. اما ممکن است به دلیل عدم آشنایی کامل با مراحل فروش خانه و نقاط حقوقی آن با مشکلات پیش نشده‌ای روبه رو شوند و فاز جدیدی از دردسرها را تجربه کنند. ما در این مقاله از مجله اینترنتی نیازمندی‌های همشهری قصد داریم صفر تا صد فروش خانه را با کسانی که قصد دارند خانه را بفروشند، به اشتراک بگذاریم تا این دسته از فروشندگان با آشنایی کامل‌تر دست به چنین اقدامی بزنند. با همراه باشید.

فروش سریع خانه

افزایش قیمت مسکن طی چند سال اخیر باعث شده است تا فروش خانه به راحتی امکان پذیر نباشد. اگر قصد فروش خانه با زیر قیمت بازار را نداشته باشید، ممکن است مدت زمان طولانی را صرف یافتن مشتری کنید. اما در این بین راهکار کم هزینه وجود دارد که روند فروش خانه را بسیار آسان کرده و شرایطی را فراهم می‌کند تا خانه در مدت زمان کوتاه تری به فروش رود. روش‌هایی که نیازی نیست در هنگام فروش خانه ملکتان را با تخفیف به خریداران معرفی کنید.

۱- بهره‌مندی از تجربیات مشاورین املاک

به باور بسیاری از افراد، مشاورین املاک توانایی فروش سریع ملک را ندارند و فقط این دسته از افراد حق کمیسیون دریافت کرده و هزینه‌ای کاملا اضافی است. در حالی که چنین باوری کاملا غلط است.

چرا که مشاورین املاک، سال‌ها در زمینه خرید، فروش و اجاره املاک به صورت حرفه‌ای فعالیت داشته‌اند و با تجربیاتی که بدست آورده‌اند می‌توانند هر خانه را بفروشند. بنابراین بهره مندی از تجربیات مشاورین املاک شرایط را برای فروش بدون دغدغه خانه فراهم می‌کند.

۲- فروش خانه از نگاه خریدار

یکی از نکات بسیاری مهمی که مدت زمان فروش خانه را به حداقل می‌رساند، آماده سازی خانه برای بازدید است. توصیه می‌شود خود را در جایگاه مشتری قرار دهید و از این جایگاه به همه جای خانه خود نگاه کنید.

خارج کردن وسایل اضافه، تمیز کردن فضای اصلی خانه، انتقال کارتون‌های بسته بندی به گوشه‌ای از خانه و قرار نگرفتن آنها در مسیر رفت و آمد و عبور و مرور به فضاهای خانه از جمله کارهایست که باید انجام دهید. با توجه به اینکه خریداران همه جای خانه را مورد بررسی و بازدید قرار می‌دهند، از اتاق‌ها و سرویس‌های بهداشتی به هیچ عنوان غافل نشوید.

۳- بازسازی خانه

بازسازی خانه یکی دیگر از موارد مهمی است که در ارزش گذاری ملک بسیار اثر گذار است و در روند فروش خانه بسیار کمک خواهد کرد. توصیه می‌شود پیش از فروش خانه حتما همه جای خانه را مورد بررسی قرار دهید تا اگر نیازی به تعمیرات داشته باشد، حتما اقدامات لازم را انجام دهید. یکی از فضاهایی که از اهمیت ویژه‌ای نزد خریداران خانه برخوردار است، تمیز بودن دیوارهاست.

اگر دیوارها بسیار آسیب دیده است و کاملا نمای خانه از چشم می‌اندازد، حتما برای نقاشی آن پیش از بازدید مشتریان خانه، اقدام کنید. همچنین در صورتی که در و پنجره ملک شما فرسوده است و امکان تعویض برای شما امکان پذیر است، به منظور فروش سریع خانه، دست به تعویض و یا بازسازی آن‌ها بپردازید.

۴- ایده پردازی در دکوراسیون

ایده و سلایق فردی در دکوراسیون داخلی ممکن است برای خریداران خانه جذابیتی نداشته باشد. بنابراین برای اینکه خانه از نگاه مشتریان جذاب به نظر برسد، توصیه می‌شود دکوراسیون منزل را به دید خریداران چیدمان کنید و از سلایق شخصی کاملا فاصله بگیرید.

۵- نگهداری از حیوانات خانگی

اگر به عنوان فروشنده ، قصد دارید خانه‌تان در کوتاه‌ترین زمان ممکن به فروش رود، حتی اگر از نگهداری حیوانات خانگی بسیار علاقمنمدان هستید، در زمان بازدید خانه توسط خرید خریداران در صورت امکان، آنها را در مکان‌‎های دیگری از جمله باکس و یا قفسه مخصوص نگهداری کنید. چرا که ممکن است بازدیدکنندگان خانه نسبت به حیوانات ترس داشته باشند و از خرید خانه منصرف شوند.

۶- پارکینگ

یکی از اصلی‌ترین معضلات این روزها، نبود جای پارک خودرو در محل‌های مختلف است. با این حال خریداران خانه، پارکینگ را به عنوان یکی از اصلی‌ترین امکانات خانه در نظر می‌گیرند و معمولا خانه‌هایی که فاقد پارکینگ هستند، با سرعت بسیار کمتری به فروش می‌رسد. اگر شما به عنوان فروشنده ملک، خانه شما فاقد پارکینگ است، بهتر است مزایای دیگر خانه را پر رنگ‌تر جلوه کنید. اگر در نزدیکی خانه شما، همواره جای پارک در طول شبانه روز وجود دارد، حتما آن را با خریدار مطرح کنید.

سند زدن ملک

فروش خانه فقط به مراحل بازدید و نکات مهم آن خاتمه پیدا نمی‌کند. مراحل سند زدن و معامله ملک یکی دیگر از مواردی است که فروشنده باید پیش از پیش نسبت به آن آگاهی داشته باشد. شما به عنوان مشتری پیش از آنکه وارد معامله شده و مراحل قولنامه و سند را سپری کنید بهتر است با خریدار ملک به توافق کامل برسید تا هنگام معامله با چالش روبه رو نشوید.

پس از آن با حضور در یکی از آژانس‌های مسکن قولنامه‌ای که توسط مشاورین املاک تهیه می‌شود را پس از مطالعه و تطبیق با شرایط اعلام شده، امضا کنید. قولنامه یا مبایعه نامه بار حقوقی نداشته و صرفا به منظور رخ داد اختلاف دو طرف، در دادگاه قابل بررسی است.

قولنامه

به طور کلی در قولنامه موارد زیر ذکر می‌شود:

۱- مشخصات فروشنده:

سجلی، تلفن همراه و ثابت و آدرس کامل به همراه کدپستی

۲- مشخصات خریدار:

سجلی، تلفن ثابت و همراه و آدرس کامل به همراه کدپستی

۳- موضوع مورد معامله:

مشخصات کامل ثبتی، جغرافیایی، هندسی یا مساحت خانه یا زمین

۴- مبلغ مورد معامله:

مبلغ مورد معامله شامل قیمت واحد و قیمت کل به وجه رایج کشوری (ریال یا معادل تومان)

۵- زمان مورد معامله:

نحوه و زمان پرداختی از طرف خریدار، زمان حضور در دفترخانه به منظور تنظیم سند.

کد رهگیری

در صورتی که خریدار خانه نسبت به ملک مورد نظر اطمینان حاصل نماید که خانه مورد نظر به اشخاص دیگر واگذار نشده باشد، خریدار می‌تواند درخواست کد رهگیری نماید. بدین منظور خریدار و فروشنده با مراجعه به آژانس‌های مسکن مجاز و دارای پروانه فعالیت، می‌توانند درخواست خود را برای دریافت کدرهگیری با پرداخت مبلغی اعلام کنند.

مدارک مورد نیاز

بر اساس تاریخ اعلام شده در قولنامه به منظور تشکیل پرونده برای سند زدن ملک، فروشنده خانه باید با اصل سند و شناسنامه خود، به دفتر اسناد رسمی تعیین شده مراجعه کرده و با ارائه مدارک لازم، اقدامات لازم صورت گیرد.

فروشنده برای تشکیل پرونده باید مدارکی از جمله، سند مالکیت، تصویر بنچاق، کارت ملی و شناسامه و پایان کار و عدم خلافی شهرداری همچنین برای سندهای ورثه‌ای، اصل و تصویر حصر وراثت به دفاتر اسناد رسمی ارائه دهد.

جریمه پشیمانی از فروش خانه

در صورتی که فروشنده به منظور انتقال سند در دفترخانه حضور پیدا نکند و از فروش خانه منصرف شود، باید هزینه پشیمانی را به خریدار پرداخت کند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code