پیش از هرگونه اقدام جهت شرکت در آزمون استخدام آموزش و پرورش با شرایطی که از سوی سازمان سنجش اعلام می‌شود، اطلاعات لازم را بدست آورید.

افزایش و گسترش دانش آموزان و مدارس، بازنشستگی بسیاری از معلمان و تغییر در شیوه‌های آموزشی باعث شده تا وزارت آموزش و پرورش با برنامه ریزی‌های مدون اقدام به جذب نیرو در تمامی مراکز آموزشی تحت نظر کند. این وزارتخانه معمولا علاوه بر بکارگیری فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها و پردیس‌های تربیت دبیر و فرهنگیان، همه ساله با برگزاری آزمون استخدام، اقدام به جذب نیروی انسانی می‌کند. ما در این مقاله از مجله اینترنتی نیازمندی‌های همشهری به طور کامل با شرایط و ضوابط استخدام آموزش و پرورش آشنا می‌کنیم که در ادامه می‌خوانید.

وزارت آموزش و پرورش

وزارت آموزش و پروش به عنوان یکی از بزرگترین وزارتخانه‌های ایران به لحاظ بودجه و جمعیت، تربیت دبیر و مسئولیت آموزش کودکان و نوجوانان ۶ الی ۱۸ سن را برعهده دارد. سازماندهی، برنامه ریزی، رهبری، هماهنگى و نظارت بر امور آموزشى و پرورشى دوره‌هاى پیش دبستانی، دبستانی، راهنمائى، متوسطه و همچنین مراکز وابسته را در سراسر کشور از جمله وظایف اصلی این وزارتخانه به شمار می‌آید.

این وزارتخانه در جهت دستیابی به اهداف و گسترش روز افزون آموزش در تمامی کشور، در ساختار خود از تعدادی سازمان مانند سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس کشور، سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سازمان دانش آموزی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی و خانواده و سازمان نهضت سوادآموزی تشکیل شده است.

شرایط استخدام آموزش و پرورش

متقاضیان ثبت نام در آزمون استخدام وزارت آموزش و پرورش، باید بر اساس شرایطی که در سایت سازمان سنجش sanjesh.org اعلام می‌‎شود و با رعایت تمامی ضوابط و قوانین تعیین شده اقدام به ثبت نام کنند. یکی از شرایط اصلی مدرک تحصیلی در رشته متجانس با رشته شغلی انتخابی است. با توجه به اینکه آزمون استخدام آموزش و پرورش بر اساس مقاطع و رشته‌های مختلف برگزار می‌شود، رشته‌های و ظرفیت‌های ارائه شده هر یک از شهرستان‌ها متفاوت است.

رشته‌های تحصیلی استخدام آموزش و پرورش

به طور کلی رشته‌های مورد پذیرش آزمون استخدامی آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۰ شامل رشته‌های علوم انسانی، علوم پایه و فنی مهندسی و هنر است که هر یک از استان‌ها متناسب با نیروی مورد نیاز ممکن است در تمامی رشته‌ها استخدام داشته باشد.

شرایط استخدام آموزش و پرورش

علاوه بر موارد ذکر شده داوطلبان جهت ثبت نام و گزینش استخدام آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۰ نیازمند شرایط عمومی و اختصاصی هستند که در ادامه به بررسی هر یک از آنها می‌پردازیم.

شرایط عمومی استخدام آموزش و پرورش

  1. اولین شرایط استخدام هر سازمان و ارگان دولتی، داشتن تابعیت ایرانی است.
  2. اعتقاد به دین مبین اسلام یا یکی از ادیان شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و التزام به قانون اساسی از شرایط عمومی استخدام  است.
  3. با توجه به اینکه بخش عمده‌ای نیروهای استخدام آموزش و پرورش از بین آقایان است، انجام خدمت دوره ضرورت یا معافیت قانونی برای مردان از شروط مهم برای این دسته از افراد برای شرکت در این آزمون به شمار می‌آید.
  4. برخورداری از سلامت جسمانی و روانی. افراد پس از قبولی در آزمون، باید توانایی انجام کار محول شده را اثبات کنند.
  5. نداشتن سابقه محکومیت جزایی موثر و عدم اعتیاد به دخانیات و مواد مخدر، دیگر شرط لازم برای استخدام در این ارگان به شمار می‌آید. در صورتی که شما آزمون استخدامی را با موفقیت پشت سر بگذرانید در مراحل استخدام شما باید گواهی سوء پیشینه را به واحد اداری و منابع انسانی سازمان مربوطه تحویل دهید.
  6. از شرایط عمومی استخدام در آموزش و پرورش عدم وجود هرگونه ممنوعیت استخدام در دستگاه‌های اجرایی توسط آراء مراجع قضایی و ذیصلاح است. در صورتی که متقاضیان به دلایل مختلف از طریق مراجع مختلف، حکم فعالیت در دستگاه‌های اجرایی را داشته باشد، حتی در صورت قبولی در آزمون، امکان استخدام را نخواهند داشت.
  7. داوطلبان استخدام نباید جزء نیروهای بازخرید خدمت دستگاه‌های اجرایی و همچنین بازنشسته باشند.
  8. افرادی که به صورت رسمی یا پیمانی تصدی یکی از پست‌های سازمانی در یکی از دستگاه‌های اجرایی را برعهده می‌گیرند، پس از پذیرفته شدن در  زمان استخدام، نباید جزء مستخدمین پیمانی یا رسمی سایر دستگاه‌های اجرایی باشند.
  9. مسئولیت قبول یا عدم قبول استعفای پذیرفته شده نهایی بر اساس قوانین و مقررات مربوطه توسط دستگاه اجرایی، در زمان صدور شماره مستخدم و انعقاد قرارداد پیمانی یا صدور حکم کارگزینی، به عهده داوطلب پذیرفته شده آزمون است.

گواهی عدم سوء پیشینه استخدام آموزش و پرورش

برای گرفتن گواهی عدم سوء پیشینه می‌بایست به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی یا پلیس+۱۰ مراجعه کنید. شما با ارائه مدارکی از جمله اصل شناسنامه، اصل کارت ملی، معرفی نامه از محل کار و همراه داشتن آدرس کامل پستی و پرداخت هزینه‌های مربوطه، درخواست خود را ارائه دهید. جهت درخواست گواهی عدم سوء پیشینه دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی باید مبالغ ۱۵ هزار تومان و ۲۰ هزار تومان را به ترتیب به حساب‌های نیروی انتظامی و ذیحسابى دادگسترى استان تهران واریز کنید.

شرایط سنی آزمون استخدام آموزش و پرورش

  1. داوطلبان برای شرکت در آزمون استخدامی باید حداقل ۲۰ سال تمام داشته باشند.
  2. حداکثر سن افراد برای دارندگان مدارک تحصیلی دیپلم ۲۵ سال است.
  3. متقاضیانی که دارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم می‌باشند، باید حداکثر ۳۰ سال داشته باشند.
  4. حداکثر سن متقاضیان با مدرک لیسانس ۳۰ سال و برای دارندگان مدرک فوق لیسانس، ۴۰ سال است.
  5. دارندگان مدرک دکتری نیز باید شرکت در این آزمون حداکثر باید ۴۵ سال سن داشته باشند.
  6. بر اساس تبصره یک، جانبازان، آزادگان، فرزندان شهدا، فرزندان جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و فرزندان آزادگان یک سال اسارت و بالاتر، از شرط حداکثر سن معاف می‌باشند.
  7. مشمولین سهمیه ۲۵ و ۵ درصدی در صورت ثبت نام در آزمون، مکلف به رعایت حداکثر سن‌های اعلام شده می‌باشند.
  8. در صورت شهادت پدر و مادر و همسر و برادر و یا خواهر، به میزان ۵ سال با ارائه مدارک و مستندات لازم از مراجع ذیربط، به حداکثر سن مقرر اضافه خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code