همه چیز درباره بیمه سرقت

۹ آبان ۱۴۰۰ زمان مطالعه:۵ دقیقه

بیمه سرقت یکی دیگر از بخش‌های تحت پوشش بیمه آتش‌سوزی است که متقاضیان بیمه می‌توانند آن را برای جبران خسارت‎‌های ناشی از سرقت خریداری کنند.

با گسترش شهرنشینی و افزایش اموال خصوصی و عمومی، اقدام به سرقت نیز بیشتر از قبل شده است. از این رو افراد زیادی تمایل دارند که دارایی‌ها و اموال خود را تحت پوشش بیمه سرقت قرار دهند تا در صورت سرقت اموال‌شان و آسیب به محل نگهداری اشیا و دارایی‌های ارزشمند، بتوانند از شرکت بیمه‌کننده خسارت کافی‌ای دریافت کنند.

بیمه سرقت چیست؟

بیمه سرقت که یکی از بخش‌های تحت پوشش بیمه آتش سوزی است که با خرید بیمه‌نامه آن و عقد قرارداد با شرکت بیمه موردنظر، خسارت‌های‌ ناشی از سرقت‌ و ربوده شدن (فقدان‌ کالا)، خسارت‌های‌ به وجود آمده در اثر سرقت‌ به ‌اشیا و اموال بیمه‌شده و خسارت‌های‌ وارد به‌ محلی که‌ اشیاء مورد بیمه‌ در آن‌ قرار دارد، جبران می‌شود.

این بیمه نیز مانند بیمه‌های دیگر انواعی دارد. انواع بیمه سرقت در سه دسته جای می‌گیرد که عبارت است از:

  • بانک‌ها
  • بمنازل‌ مسکونی
  • واحدهای ‌تجاری و صنعتی (مانند مغازه‌‌ها، کارخانه‌ها، کارگاه‌های تولیدی، ادارات‌، سازمان‌ها، شرکت‌ها، باشگاه‌های ورزشی، انبارها و سوله‌ها و…)

شرایط سرقت با شکست حرز

نکته مهمی که باید درباره این بیمه بدانید، این است که سرقت باید با شکست حرز باشد. شکست حرز به چه معناست؟ در سرقت با شکست حرز، سارق باید برای وارد شدن به محل و مکان (خانه، اداره، مغازه و…) برای سرقت، مانعی را از پیش رو بردارد تا بتواند برای سرقت و ربودن اشیاء موردنظر. وارد محل شود. بنابراین اگر سارق برای ورود به محل سرقت هیچ زحمتی به خرج ندهد و با هیچ مانع و حفاظی روبه‌رو نباشد، سرقت از نوع شکست حرز نیست و تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد. در نتیجه سرقت با شکست حرز دارای شرایطی است که در صورت وجود این شرایط، شرکت بیمه‌کننده خسارت ناشی از سرقت را تمام و کمال پرداخت می‌کند. شرایط سرقت شکست حرز عبارت‌اند از:

  • اگر فرد سارق با عبور از موانع، حفاظ‌ها، در و پنجره‌های موجود وارد ساختمان یا هر محلی شده باشد و از روش‌هایی نظیر طناب، بالارفتن از نردبان یا روش‌های مشابه این‌چنین به ساختمان و یا فضای داخلی آن وارد شوده باشد، شکست حرز محسوب می‌شود.
  • با ارعاب و تهدید، داشتن سلاح سرد یا گرم و به‌زور وارد محل مورنظر شده باشد.
  • توسط کلید تقلبی و دستکاری قفل در وارد محل مورد نشر شده باشد.
  • با پریدن از روی دیوارها، داخل شدن از طریق پنجره، پشت بام یا حفاظ‌ها و حصارهای حیاط وارد ساختمان شود.
  • فرد سارق در شب و هوای تاریکی وارد محل مورد نظر شده باشد.

پوشش‌های بیمه سرقت

با داشتن بیمه نامه سرقت، می‌توانیم از چه پوشش‌هایی بهره‌مند شویم؟ این سوالی است که اگر قصد خرید بیمه نامه سرقت یا اضافه کردن آن به بیمه نامه آتش سوزی را داشتید باشید، احتمالا از خودتان می‌پرسید. ما در ادامه به مواردی اشاره کرده‌ایم که تحت پوشش این بیمه قرار دارد:

اشیا و لوازم سرقت رفته

اگر در بیمه نامه شما لیست اموال موردنظر برای بیمه قید شده باشد، بعد از بررسی پرونده سرقت توسط کارشناس بیمه و اعلام نظر او، خسارت اموال سرقت شده بر اساس سقف تعهدات قید شده در بیمه‌نامه که جزو تعهدات شرکت بیمه است، پرداخت می‌شود.

اشیای خراب شده و آسیب‌دیده

اگر سارق در زمان وارد شدن و فرار به بخشی از محل سرقت آسیب زده باشد شرکت بیمه‌کننده خسارت آن را که معادل ارزش لوازم آسیب‌دیده است، بر اساس سقف تعهداتش که در بیمه‌نامه ذکر شده پرداخت می‌کند.

اشیای باقی‌مانده و آسیب‌دیده

اگر در زمان سرقت به بخشی از لوازم آسیب وارد شده باشد که نیازمند تعمیر باشند، بیمه هزینه تعمیر و خسارت آن‌ها را پرداخت می‌کند.

موارد خارج از پوشش بیمه سرقت

مواردی هم وجود دارد که تحت پوشش این بیمه قرار نمی‌گیرند و در صورت وقوع آن‌ها، شرکت بیمه‌گذار خسارتی بابت آن پرداخت نمی‌کند. این موارد که خارج از پوشش بیمه سرقت هستند، عبارت‌اند از:

  • خسارت‌های ناشی از جنگ‌های دخلی و خارجی، غارت، شورش و…
  • سرقت پول نقد، اشیای قیمتی و جواهرات
  • جابه‌جایی پول بدون محافظ و احتیاط‌های لازم
  • تبانی و هم‌دستی سارق با آشنایان و فرد که از او سرقت شده است.

مراحل لازم برای دریافت بیمه سرقت

برای دریافت خسارت سرقت از منزل یا هر مکان دیگری که لوازم و اشیاء آن بیمه شده‌اند، باید مراحلی را طی کرد و و مدارکی را نیز به شرکت بیمه ارائه کرد تا بعد از بررسی، خسارت ناشی از سرقت پرداخت شود. ترتیب این مراحل به شرح زیر است:

  • گزارش مامور نیروی انتظامی و تشکیل پرونده سرقت در نیروی انتظامی
  • ارائه گزارش کتبی سرقت و ذکر جزئیات انجام و نحوه آن
  • ارائه اصل بیمه‌نامه سرقت به شرکت بیمه مربوطه
  • بازدید کارشناس بیمه از محل مورد نظر
  • بررسی خسارت و محاسبه پرداخت خسارت
  • پرداخت خسارت به فرد بیمه‌گذار

سخن پایانی

اگر شما هم اموال، دارایی‌ها و اشیاء قیمتی در خانه، محل کار یا دفتر مربوط به کسب‌وکار و… دارید و احتمال می‌دهید که می‌تواند مورد طمع سارقان قار بگیرد و به آن دستبرد بزنند، احتیاط و شرط عق حکم می‌کند که در صورت سرقت، برای جبران خسارت و کاهش میزان ضرردهی، اقدام به خرید بیمه نامه سرقت کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code