خانه تکانی، شست‌وشوی فرش و قالی، نونوار کردن لوازم خانه، گردگیری و… یکی از آیین‌های دیرینه خانواده‌های ایرانی در روزهای پایانی سال برای رفتن به استقبال از فصل بهار است. از آنجا که در ماه‌های پایانی سال، شست‌وشوی فرش و پیدا کردن یک قالیشویی معتبر اهمیت بسیاری می‌یابد، در این مقاله از مجموعه سایت راهنمای نیازمندی‌های همشهری به این موضوع پرداخته‌ایم. در ادامه با ما همراه باشید.

شستن فرش و قالی و سپردن فرش‌ها به قالیشویی معتبر یکی از دغدغه‌های همیشگی خانواده‌های ایرانی، به‌خصوص در ایام نزدیک به سال نو است. اگرچه بسیاری از خانواده‌ها در شهرهای کوچک خانه شخصی و ویلایی دارند، به‌راحتی می‌توانند در حیاط خانه خود یا پشت بام با صرفه‌جویی در مصرف آب، اقدام به شست‌وشوی فرش، قالی و پتو بکنند. اما در زندگی شهری و رواج شهرنشینی شست‌وشوی فرش به‌دلیل محدودیت مکان و همچنین حفظ قوانین آپارتمان‌نشینی میسر نیست. بنابراین اگر خانواده‌ای قصد شست‌وشوی فرش یا قالیچه‌های خانه خود را داشته باشد، باید آن‌ها را به قالیشویی بسپارند.

اما قبل از سپردن هر فرش یا قالیچه به قالیشویی، باید نکات مهمی را در نظر بگیریم و در زمان انتخاب قالیشویی به آن‌ها توجه کنیم؛ چراکه فرش اگر دستبافت یا قیمتی باشد، در صورتی که آسیب ببیند، بخشی از سرمایه‌ مادی و معنوی ما از دست می‌رود. در ادامه به مهم‌ترین ویژگی‌های یک قالیشویی معتبر اشاره کرده‌ایم.

 قالیشویی موردنظر عضو اتحادیه صنف قالیشویان باشد

اول نکته‌ای که در زمان مراجعه به نیازمندی روزنامه یا پرس‌وجو از دوستان و آشنایان برای پیدا کردن یک قالیشویی معتبر می‌کنیم، این است که باید فرش خود را به یکی از قالیشویی‌هایی بسپاریم که عضو اتحادیه صنف قالیشویان باشند.

بنابراین اگر قالیشویی خاصی را پیدا کردید که در ایام خانه‌تکانی بتوانید فرش‌هایتان را برای شست‌وشو به پرسنل آن بسپارید، باید به این نکته توجه کنید که نام قالیشویی باید در بیت لیست اسامی قالیشویان مورد تایید و مجاز اتحادیه این صنف باشد. وقتی نام قالیشویی انتخابی شما در لیست باشد، می‌توانید خاطرجمع باشید که آن‌ها طبق اصول خاص و حرفه‌ای، اقدام به شست‌وشوی فرش‌های شما می‌کنند. پس با خیال راحت می‌توانید فرش‌های دست‌بافت و حتی فرش‌های ماشینی خود را به آن‌ها بسپارید.

قالیشویی مورد نظر هر فرشی را به شیوه متفاوتی بشوید

یکی از ویژگی‌های قالیشویی خوب این است که شست‌وشوی فرش دستباف و فرش ماشینی با دو روش کاملا متفاوت انجام شود. از آنجا که رنگ به‌ کار رفته در فرش دستبافت و همچنین الیاف آن متفاوت است و امکان پس دادن رنگ و آسیب رسیدن به الیاف فرش وجود دارد، روش متفاوتی برای شست‌و‌شو دارد.

آگاهی از دانش‌های روز مربوط به شست‌وشوی انواع فرش و تسلط بر نحوه صحیح شست‌و‌شوی هر فرش بنا به جنس، رنگ و الیاف به کار رفته در آن، یکی دیگر از ویژگی‌های مهمی است که هر قالیشوی معتبری باید آن را داشته باشد. برخلاف تصور بیشتر افراد، شست‌وشوی فرش با روش‌ها و ابزارهای کاملا مدرن و مکانیزه مطابق با تکنولوژی‌های روز دنیا به معنی برتری آن قالیشویی نیست. قالیشویی نمونه و معتبر در کنار روش‌های مدرن از روش‌های سنتی برای شست‌وشوی فرش‌های دستبافت و ابریشم استفاده می‌کند و بر روند شست‌وشوی فرش‌های نفیس‌ نیز نظارت کافی دارد.

 

قالیشویی موردنظر متعهد به نظم و تحویل به‌موقع باشد

تعهد و نظم یکی دیگر از ویژگی‌های یک قالیشوییِ معتبر است. قالیشویی که عضو صنف قالیشویان باشد و سال‌های سال در این بازار، صاحب رسم و نام شده باشد، حتی در روزهای شلوغ منتهی به پایان سال که حجم کار زیاد است، فرش را صحیح و سالم، بدون زدگی، تغییر رنگ و در زمان موعد تحویل مشتری می‌دهد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code