کودکان متناسب با سنی که دارند برای تقویت قدرت تخیل، ذهن و تقویت فیزیکی عضلات دست و پا نیازمند انجام یکسری بازی ها مختلف هستند. به عقیده تمامی روانشناسان حوزه کودک، بازی ها از جمله نیازهای تمامی کودکان هستند و والدین تا جایی که امکان دارد این نوع ابزار سرگرم کننده و در حین حال آموزشی را برای فرزندان خود تهیه کنند. اما سوالی که برای بسیاری والدین پیش می آید این است که چه بازی ای برای کودکان شان مناسب است. ما در این مقاله از مجله اینترنتی راهنمای همشهری شما را با ۷ بازی فکری بسیار مناسب برای کودکان ۴ سال پیشنهاد می کنیم که در ادامه می خوانید.
۱- داستان سرایی:
از جمله بازی های ساده مناسب کودکان زیر ۴ سال، بازی داستان سرایی است. در این بازی شما تصویری به کودکان نشان می دهید و از می خواهید برای تصویر فوق هر داستانی که به ذهنش می رسد بازگو کند. والدین اجازه دهند که کودک هر چه به ذهنش می رسد بیان کرد که اشتباه و یا غلط او را بر زبان نیاورید. این بازی به کودکان کمک می کند تا تخلیل درونشان رشد کند.
۲- کلمات:
یکی دیگر از بازی هایی که در رشد ذهنی کودکان بسیار اثر گذار است، بازی با کلمات است. در بازی شما حرفی را به کودکان می گویید و از او بخواهید در زمان کوتاهی هر کلمه ای که با حرف مورد نظر شروع می شود را بازگو کند. در صورتی که بیش از یک کودک دارید این بازی را بصورت گروهی برگزار کند و به این صورت که هر کسی دیر تر بیان کرد بازنده بازی خواهد بود. شما در این بازی می توانید برای راهنمای کودکانتان از اشاره به اشیای اطراف خانه کمک بگیرید تا آنها بتوانند زودتر کلمه مورد نظر را حدس بزنند.
۳- خونه سازی:
یکی از بازی های بسیار هیجان انگیز کودکان ساخت اشکال مختلف با استفاده از از تکه های زیاد و مکعب شکل به اصلاح خونه سازی است. از کودک خود بخواهید با تکه هایی که دارید اشکال مختلفی از مجله خانه و یا ماشین درست کند. این بازی همانند دیگر بازی های فکری می تواند قدرت تخیل کودک را بالا ببرد.
۴- برج مکعب:
از جمله بازی های فکری که کودک هنگام بازی می تواند با وجوه های مختلف آشنا شود بازی برج مکعب است. این بازی شامل ۱۰ مکعب از بزرگ به کوچک با رنگهای مختلف است که در وجوه مختلف هر مکعب رنگ ها، حیوانات اهلی، حیوانات وحشی، میوه‌ها و سبزیجات با نام فارسی و انگلیسی آن‌ها آمده است تا کودک با نام آن‌ها آشنا شود. در این بازی ابتدا کودک شما باید مکعب‌ها را به ترتیب از بزرگ به کوچک روی هم بچیند و سپس بعد از درک مفهوم اندازه، برجی متشکل از ۱۰ طبقه بسازد.
۵- نخ و مهره:
بازی نخ و مهره یکی از تاثیرگذارترین بازهای فکری به شمار می آید که مهارت فیزیکی و رشد ذهنی آنها را افزایش خواهد داد. بازی از ۵۰ مهره پلاستیکی در رنگ‌های درخشان و شکل‌های متنوع و ۵ بند بافته‌ رنگی تشکیل شده است. نخ کردن مهره به عنوان یک بازی بسیار مفید برای کودکان، منجر به تقویت ماهیچه های ظریف دست کودکتان می شود و باعث افزایش هماهنگی بیشتر بین چشم، مغز و دست کودک می شود.
۶- میمون باهوش:
این بازی برای ارتباط برقرار کردن بین موارد مختلف برای کودکان بالای ۴ سال شیوه ای مناسب و جالب است . این بازی از یک میمون ، ۴ عدد کارت با تصاویر گوناگون و یک صفحه پلاستیکی جهت قرار گیری میمون و کارت ها تشکیل شده است. در این بازی ابتدا یک کارت را همان طور که در پشت جلد وجود دارد انتخاب می کنید و روی صفحه قرار می دهید . صفحه جوری طراحی شده است که با قرار دادن میمون و چرخاندن آن به روی یک مفهموم می توان ارتباطش را با شکل متناظرش پیدا کرد. کودک از طریق این بازی ارتباط بین مشاغل و موارد مورد نیاز آن شغل و همچنن آشنایی با مفهوم عدد را می آموزد.
۷- شکل ها و رنگ ها :
یکی از بازی هایی که باعث خواهد شد کودک شما با اشکال هندسی و رنگ های مختلف آشنا شود، بازی شکل ها و رنگ هاست. این بازی شامل سه صفحه‌ بازی از جنس مقوای سخت، ۱۵ مهره‌ی پلاستیکی رنگی به شکل مثلث، دایره و مربع و دو تاس شکل و رنگ است. هر بازیکن یک صفحه دارد و هر کس در نوبت خود تاس می‌ریزد و بر اساس شکل و رنگی که تاس‌ها نشان می‌دهند، مهره‌ای را روی صفحه‌ خود می‌گذارد. هدف این است که زودتر جاهای خالی روی صفحه‌ی خود را پر کنیم. شکل‌ها و رنگ‌ها را می‌توان به صورت فردی، دو یا سه نفره بازی کرد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code