زمانی که در هوای سرد ورزش می‌کنید، دستیابی به اوج عملکرد نیاز به تلاش بیشتری است. بنابراین لازم است نسبت به تاثیرات هوای سرد بر بدن در حین ورزش و عوارض ناشی از آن از جمله کم آبی و خستگی آگاه باشید.

در طول فصل سرما، هیچ کمبودی در فعالیت‌های هوای سرد برای انتخاب وجود ندارد. ممکن است به اسکی و یا اسکیت سواری سواری بروید یا به سادگی پیاده روی کنید یا در فضای باز بدوید. اینها چیزی بیش از سرگرمی‌های سرگرم کننده در فصول سرما بخصوص زمستان هستند. طی مطالعات صورت گرفته تمرینات در هوای سرد می‌توانند کالری بیشتری نسبت به تمرینات در هوای گرم بسوزانند.

اهمیت ایمنی ورزش در فصل سرما

ورزش در خارج از خانه در فصل سرما می‌بایست با اقدامات احتیاطی کاملاً ایمن انجام شود. تاثیر فیزیولوژیکی و متابولیک ورزش در هوای سرد می‌تواند شدید باشد. بدن برای عملکرد در آب و هوای سخت‌تر باید سخت‌تر کار کند و بتواند گرمای کافی برای گرم نگه داشتن تولید کند. هنگامی که بدن در معرض تغییر قابل توجه دما قرار می گیرد، نیاز اولیه آن به انرژی افزایش می‌یابد. بنابراین گلیکوژن، نوعی کربوهیدرات، را در ماهیچه ها تجزیه می‌کند.

جولی لوئیس متخصص تغذیه ورزشی معتقد است گلیکوژن منبع اولیه انرژی ذخیره شده بدن ما می‌باشد که بلافاصله برای استفاده در دسترس است. با توجه به این شکست اولیه، بهینه سازی مصرف مواد مغذی قبل، حین و بعد از تمرینات در هوای سرد برای اطمینان از تکمیل کافی ذخایر انرژی و بهینه سازی عملکرد عضلات اهمیت فزاینده‌ای پیدا می‌کند.

سوخت به طور مداوم

تعداد کالری‌هایی که یک فرد در طول هر ورزش می‌سوزاند به عوامل زیادی از جمله سطح آمادگی جسمانی، قد، وزن، ترکیب بدن، سن و نوع ورزش بستگی دارد. به عنوان مثال، در یک روز اسکی، یک فرد به راحتی می‌تواند تا ۲۰۰۰ کالری مصرف کند. خوردن یک وعده غذایی مقوی و سرشار از کربوهیدرات و پروتئین دو تا چهار ساعت قبل از تمرین به بدن شما یک منبع سوخت بهینه می‌دهد. یک میان وعده مناسب پیش از شروع ورزش می تواند شامل یک ساندویچ کره بادام زمینی، برش های پرتقال و یا یک موز باشد.

اگر قصد دارید در همان روز یا روز بعد به ورزش ادامه دهید، ظرف ۳۰ تا ۶۰ دقیقه پس از اتمام تمرین، یک میان وعده غنی از کربوهیدرات و پروتئین بخورید. این باعث پر شدن ذخایر گلیکوژن در عضلات و تحریک ترمیم عضلات می شود. غذاهای بازیابی توصیه شده شامل شیر شکلات کم چرب و یا یک سیب یا موز می‌باشد. جولی کارپنتر، مربی ورزشی می‌گوید: بدن شما در هوای سرد بدون سوخت کافی سریعتر خسته می شود. سرما تمام فرآیندهای شیمیایی بدن شما از جمله توانایی سیستم عصبی شما برای ایجاد انقباض عضلانی را کند می کند.

در حالی که فعالیت بدنی در سرما به مواد مغذی بیشتری نیاز دارد، ورزش در هوای سرد لزوما باعث نمی‌شود که فرد نسبت به آب و هوای معتدل کالری بیشتری بسوزاند. به طور کلی، ورزش به اندازه کافی گرما تولید می‌کند که بدن نباید درگیر مکانیسم‌های تولید گرمای اضافی باشد که کالری می‌سوزاند.

آبرسانی کنید حتی زمانی که دوست ندارید

کم آبی بدن در طول ورزش در هوای سرد همان خطری را به همراه دارد که در هنگام ورزش در گرما وجود دارد، اما فرد احساس تشنگی نخواهد کرد. سرما تا ۴۰ درصد تشنگی را کاهش می‌دهد .از دست دادن مایعات تنفسی و تعریق نیز به از دست دادن مایعات کمک می‌کند.

از هیپوترمی و سرمازدگی آگاه باشید

ورزش در هوای سرد می‌تواند بدن را در معرض خطر هیپوترمی قرار دهد که زمانی رخ می‌دهد که دمای بدن به زیر ۹۵ درجه فارنهایت می‌رسد. هنگام آماده شدن برای فعالیت‌ در هوای سرد، حتما باد سرد را در نظر بگیرید. متیو چین پزشک اورژانس معتقد است بدن کار بسیار خوبی برای حفظ دمای ثابت انجام می‌دهد. اما قرار گرفتن طولانی مدت در معرض سرما می‌تواند مکانیسم تنظیم خودکار آن را تحت تأثیر قرار دهد.

سرمازدگی می‌تواند باعث آسیب دائمی به بدن شود زیرا پوست، اعصاب و بافت در محل آسیب یخ می‌زنند. اندام‌های یک فرد مانند دست‌ها، پاها، گوش‌ها یا نوک بینی بیشترین آسیب پذیری را دارند. سرمازدگی می‌تواند در کمتر از ۳۰ دقیقه روی پوست در معرض دید ایجاد شود. دستکش، جوراب گرم و کلاه محافظت خوبی در برابر سرما هستند.

جمع بندی

برای دستیابی به اوج عملکرد ورزشی در شرایط سرد، مصرف مواد مغذی مناسب زودهنگام و مکرر و آبرسانی حتی زمانی که تشنه نیستید کمک زیادی به شما می‌کند. لباس های لایه‌ای شما را در برابر برخی شرایط خطرناک محافظت می‌کند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code