خودت رو بشناس تا از شغلت لذت ببری

۸ دی ۱۳۹۹ زمان مطالعه:۵ دقیقه

 
عدم رضایت شغلی یکی از موارد بسیار مهمی که بسیاری از افراد شاغل با آن دست و پنجه نرم می کنند. زمانی که فرد شغل خود را خارج از مواردی از جمله علایق، توانایی‌ها و مهارت‌ها انتخاب می کند و بالاجبار در آن شغل فعالیت می‌کند، علاوه بر نارضایتی، ممکن است بر کیفیت کار او تاثیر بسیار منفی بگذارد. در ادامه این مطلب از مجله اینترنتی راهنمای همشهری قصد داریم شما را با نحوه شناخت ویژگی‌ها و علایق کاری شخصی‌تان آشنا کنیم تاعلاوه بر افزایش کارایی‌، از شغلی‌تان بیشتر لذت ببرید.
رضایت شغلی، علاوه بر افزایش بهره‌وری شخصی، شوق، اشتیاق و انرژی برای حضور در محل کار، منجر به وقت شناسی و خستگی ناپذیری و خوش خلقی در محل کار می‌شود. یکی از راه‌های شناخت خصوصیات شخصیتی و به طور کلی مشخص کردن مسیر زندگی، انجام تست‌های شخصیت شناسی است. البته همه تست های شخصیت شناسی مورد تایید نبوده و تنها می‌توان بر تعداد اندکی از این تست‌ها تمرکز کرد و آن را مورد تحلیل قرار داد. یکی از تست‌های معتبر در زمینه شخصیت شناسی، تست مایرز بریگز (mbti) می‌باشد. این تست با بررسی یک سری سوالات روان شناختی و عمومی و ساده، سنجش سوالات و در نهایت نتیجه گیری، شخصیت شما را مورد سنجش قرار می دهد. در این تست، تیپ روانشناسی شما بر اساس ۴ مشخصه (درون‌گرایی یا برون‌گرایی، حسی یا شهودی، منطقی یا احساسی، قضاوت‌گر یا ادراکی) قرار می‌گیرد.
درون گرایی یا برون گرایی
در نگاه اول، شاید فکر کنید درون گرایی و یا برون گرایی یک حس برتری نسبت به یکدیگر است. اما در واقع هیچ برتری ای نسبت به یکدیگر وجود ندارد و فقط بیانگر تفاوت نوع برخورد شما با محیط اطراف است. افراد برون گرا یا برون گرای افراطی (پانک ها) نسبت به محیط اطراف خود روحیه جنگجو و معترض را یادآور می‌شوند که علاقمند به جنب و جوش و فعالیت های پر هیجان بوده و از اعلام طرز فکر یا اعلام نارضایتی خود دچار هراس نمی‌شوند. در مقابل افرادی با شخصیت درون گرا یا درون گرای افراطی (امو)  نسبت به محیط واکنش کمتری نشان می‌دهند و بیشتر شخصیت‌های آرام و ساکت و گاها افسرده و گوشه گیر هستند. ذکر این نکته ضروریست که شخصیت برخی از افراد ممکن است ترکیبی از این دو باشد. به طور کلی، الزاما شخصیت‌های درون گرا افرادی غمگین نیستند و همیشه هم افراد برون گرا شخصیت معترض و ناراضی ندارند.
حسی یا شهودی
برای آشکار شدن وجه دیگری از تیپ شخصیتی، خلقیات حسی و شهودی را مورد بررسی قرار می دهیم. حسی یا شهودی بودن از نظر نحوه مواجه با اطلاعات، درک مفاهیم و نوع تفسیر اطلاعات است که معنا پیدا می‌کند. افراد حسی موارد و اطلاعات را با حواس ۵ گانه درک می‌کنند. به عبارت دیگر این افراد با قرارگیری در محیط‌های مختلف می‌توانند اطلاعات مختلفی را از محیط پیرامون درک کنند. مثلا در هنگام یک قرار کاری مهم، در بدو ورود به محل، محیط را بررسی و با محیط ارتباط برقرار می کنند و سپس با توجه به جو و حال و هوای محیط شروع به صحبت می کنند. مثلا در محیط‌های پر تنش که در بدو ورود به محیط دچار این حس شوند، آروم و قرار نداشته و سعی در گریز از منطقه را دارند. در مقابل افراد شهودی قرار می گیرند که تاثیر محیط بر روی آنها کمتر بوده و بیشتر تمرکز را روی صحبت و مصاحبه با فردی که با او قرار ملاقات کاری داشتند معطوف می کنند. این دسته از افراد تمرکز و تسلط بهتری در محیط دارند و عوامل استرس زا کمتر روی آنان تاثیر می‌گذارد و بیشتر تاثیرگذاری روی این اشخاص بر اساس نقل قول‌ها و شواهد سمعی و بصری و افراد می‌باشد.
منطقی یا احساسی
این عنوان تیپ شخصیتی برای بخش تصمیم‌گیری‌هاست. مبنای هر دوی تصمیم گیری افراد منطقی و تصمیم گیری افراد احساسی نیز تصمیم گیری منطقی است. اما تفاوت اساسی بین آنها در نوع تصمیم گیری است. افراد منطقی بر اساس عوامل غیر شخصی و مبتنی بر منطق استفاده می کنند در صورتی که در تصمیم گیری احساسی، احساسات و عواطف شخصی و عواطف دیگران هم بر روی نوع تصمیم گیری نظارت دارد یا به بیان بهتر، تاثیر مستقیم می گذارد.
قضاوت گر یا ادراکی
این بخش از دسته بندی تیپ شخصیت شناسی، بیانگر نوع تصویری است که دیگران از سبک زندگی شما می بینند. یا به عبارت ساده تر بیانگر رفتارها و تصمیمات شما در محیط است. به نوعی ماهیت برون گرایی ما توصیف می شود. در بالا به این مورد که افراد برون گرای مطلق و درون گرای مطلق نیستند اشاره شد. به عبارتی افراد درون گرا نیز گاها برون گرا هستند. افراد قضاوت گر بر نظم و منطق و برنامه ریزی قبلی، کارهای خود را به پیش می برند و برای هر کاری از قبل برنامه ریزی دارند. مثلا برای آخر هفته خود چند روز زودتر برنامه ریزی می کنند. در مقابل افراد ادراکی با درک پیرامون خود تصمیم می‌گیرند. به عبارت ساده‌تر افراد ادراکی به دنبال نظم و قانونمندی نیستند. به طور مثال در مواجه با مثال قبل، آنان از چند روز جلوتر برای ساعات پایانی هفته برنامه ریزی دقیق ندارند و در آخر هفته بر اساس شرایط و محیط پیرامون تصمیم گرفته یا برنامه ریزی می کنند.
پیشنهاد مرتبط ترین مشاغل
شما پس از شرکت در تست شخصیت شناسی و ثبت جواب های خودتان، به تحلیلی از نوع تیپ شخصیتی خود می رسید. که در آن علاوه بر مشخص کردن دقیق تیپ شخصیتی شما، مرتبط ترین مشاغل با توجه به روحیات و تصمیمات و رفتارها را پیشنهاد می دهد و به ترتیب از بیشترین تشابه جایگاه شغلی با تیپ شخصیتی شما، تا کمترین تشابه جایگاه شغلی برای شما نمایش می‌دهد. البته ذکر این نکته ضروری است که تصمیم گیری نهایی برای رد یا انتخاب مشاغل پیشنهادی با شما می باشد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code