راز موفقیت افراد در محل کار

۱۸ بهمن ۱۳۹۹ زمان مطالعه:۴ دقیقه

 
امروزه با توجه به بیشتر شدن بیکاری و افزایش بی رویه تعدیل نیرو در شرکت ها، افراد برای پایدار ماندن در جایگاه شغلی خود دست به هر کاری می زنند. اما باید این نکته را گوشزد کرد که الزاما با انجام هر کاری نمی توان پیشرفت کرد. بلکه برای ارتقاء جایگاه شغلی باید با درست رفتار کردن و آگاهی از وظایف جایگاه شغلی و فعالیت های اصلی خود، اصطلاحا خود را در دل مدیرتان جا کنید. این به معنای رشوه دادن یا غیر معقول رفتار کردن نیست. در ادامه با مجله راهنمای همشهری همراه شوید تا با ۷ راز موفقیت افراد در محل کار شما را آشنا کنیم.
۱- مسئولیت اسم خودتان را بپذیرید
این به معنی پذیرفتن مسئولیت فعالیت ها وجایگاه شغلی شما نیست. بلکه منظور از این عبارت پذیرفتن مسئولیت نام و نام خانوادگی شماست که حتی سال ها بعد در آن سازمان یا شرکت از آن یاد خواهند کرد. به این صورت که شما باید بپذیرید و همیشه این جمله را که ((ممکن است آخرین چیزی که از من در این شرکت یا سازمان به عنوان توصیف گر من خواهد ماند چیست؟))
۲- مسئولیت وظایف تان را بر عهده بگیرید
هر آن چیزی که امروز تصمیم می گیرید در آینده عواقبی دارد یا متعاقبا دارای عوامل خوشایندی در ادامه راهتان خواهد بود. به این صورت که تصمیمات امروز شما ممکن است تا سال های سال روی تصمیمات کلی شرکت اثر گذار باشد. ((بپذیرید هیچ کسی مسئول وظایف مربوط به شما نیست و نخواهد بود.)) اگر کار شما به گونه ای است که در مجموع همکاری با واحد های دیگر نتیجه می دهد حتما با مدیرتان صادق باشید و عوامل و موارد مورد نیازتان را به وی اعلام کنید. جلسات منظم و پیگیری منظم داشته باشید تا به نتیجه ی مورد نظر برسید.
۳- جلوتر از مشکلات قدم بردارید
در مسیر پیش روی شما در هر سازمانی ممکن است مشکلات و معضلاتی بوجود بیاید که باید راه حل آنها را اجرایی کنید یا راه حل آن ها را بدانید و نیازمند اعلام به مدیریت جهت اجرایی شدن باشند. هرگاه به مشکلی برخورد کردید حتما برای رفع آن راه حل هایی را که به نظر شما با کمترین هزینه و وقت ممکن به نتیجه دلخواه می رسد را مرور کنید و هنگام ارائه به مدیریت حتما پیشنهادهای خود را  ارائه کنید تا به نتیجه نهایی برسید.
۴- برنامه زمانی داشته باشید
وجود برنامه زمانی مشخص برای ارائه به مدیریت و در نهایت گزارش عملکرد برنامه ای که به مدیریت مجموعه داده بودید راه و درک روشنی از مسیر شما به مدیرتان خواهد داد. این کار باعث خواهد شد تا مدیر با پیچ و خم های مسیر شما آشنا شود و در جاهایی که احساس ضعف برنامه ریزی یا عملکردی مشاهده شود مدیر مجموعه است که می تواند سایر بخش ها را محاکمه یا تشویق کند.
۵- هیچگاه خود وارد مداخله نشوید
اگر ضعفی در مجموعه در ارتباط با کار شما وجود دارد خودتان شخصا وارد بحث نشوید. این نکته لازم به ذکر است که منظور نگفتن مشکلات نیست. بلکه اصولی مشکلات را به پیش بردن هدف این مورد است. مشکلات هر بخش را به همان بخش مربوطه بگویید و از آنها چند زمان حل نهایی مشکل بخواهید. پس از آنکه در مرحله چهارم زمان حل مشکل به پایان رسید و مشکل باقی بود آنگاه زمان بررسی مشکل توسط مدیریت است.
۶- از بحث های پوچ دوری کنید
اگر شما بیشتر زمان خود را صرف انجام کارهایتان و گزارش گیری و برنامه ریزی برای جایگاه شغلی خودتان در جهت پیشبرد اهداف سازمانی نمایید، دیگر زمانی برای یک کلاغ چهل کلاغ های سازمانی نمی ماند و شما از گزند و نیش و کنایه های بعدی آن در امان خواهید بود. سلام و احوال پرسی جای خودش را دارد. اما بحث ها و بگو مگو های داخل سازمانی به صورت کلیشه ای بی پایه و اساس و وقت گیر خواهند بود.
۷- درخواست خود را خودتان به مدیر بگویید
از صحبت با مدیر خود نترسید و شاید بتوان با جدیت این مورد را بازگو کرد که تنها کسی که می تواند درخواست شما را رد یا بپذیرد مدیر شما است. پس از گفتن درخواست خود تا حد ممکن به سایر همکاران دوری کنید. آن بندگان خدا هم کاری از دستشان بر نمی آید. البته گرفتن مشورت را فراموش نکنید. سعی کنید از قدیمی های سازمان در ارتباط با اخلاقیات مدیر خود سوال کنید تا بهترین راهنمایی ها را بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code