بسیاری از کارفرماها برای جذب نیروی مورد نظر در حوزه مهندس کامپیوتر توجه بسیار زیادی به رزومه‌های ارسال شده دارند و بیشتر سراغ رزومه‌هایی می روند که بصورت حرفه‌ای ساخته و طراحی شده اند. در این مقاله از راهنمای همشهری با نوشتن یک رزومه حرفه‌ای برای شغل مهندسی کامپیوتر آشنا خواهید شد.
۱- اطلاعات پایه رزومه
در بخش اطلاعات پایه باید مشخصات فردی، اطلاعات تماس و یک توصیف خلاصه بنویسیم. اطلاعات فردی شامل عکس، نام و نام خانوادگی، وضعیت تاهل، جنسیت، تاریخ تولد، استان و شهر محل سکونت و وضعیت خدمت سربازی است. اگر قصد دارید رزومه انگلیسی برای شغل مهندس کامپیوتر بسازید، حتماً راجع به کشور مقصد خود تحقیق کنید؛ چرا که در برخی کشورها مثل انگلستان نوشتن اطلاعات شخصی در رزومه ممنوع است. اما در رزومه فارسی، باید تمامی اطلاعات خود را در رزومه کاری به طور کامل ذکر کنید. اگر می خواهید عکس خود را در رزومه قرار دهید حتماً از یک عکس رسمی و با کیفیت استفاده کنید. در رزومه به هیچ وجه از عکس‌های سلفی فانتزی و نامتعارف استفاده نکنید. حتما اطلاعات تماس خود را به طور کامل و صحیح بنویسید، چرا که ممکن است بخاطر عدم دسترسی یک شرکت به شما، شانس استخدام به عنوان مهندس کامپیوتر در یک شرکت خوب را به همین راحتی از دست بدهید. پس حتماً علاوه بر شماره همراه خود، یک شماره ثابت که همواره پاسخگوست را در رزومه تان بنویسید. حتماً از یک آدرس ایمیل حرفه‌ای استفاده کنید و از ایمیل هایی که هویت مشخصی ندارند استفاده نکنید. یک آدرس ایمیل حرفه ای باید به طور کامل معرف شما باشد و ارتباط آن با شما روشن باشد.
۲- سوابق تحصیلی رزومه
اگر تحصیلات دانشگاهی در رشته مهندسی کامپیوتر دارید دیگر نیازی به نوشتن سوابق دوره متوسطه در رزومه ندارید. در ضمن همیشه ترتیب را در این بخش رعایت کنید و از بالاترین مدرک خود شروع به نوشتن کنید. ماهیت یک رزومه کاری معرفی شما به طور خلاصه و مفید است و در هر بخش باید این اصل مهم در رزومه کاری یعنی اصل اختصار را رعایت کنید.
۳- سوابق شغلی رزومه
حتماً در فرم، بخش سمت شغلی را پرکنید، در غیر این صورت به هیج وجه آن ردیف شغلی در فایل رزومه تان نمایش داده نمی‌شود. در ضمن دقیقاً مشخص کنید که برنامه نویس back-end و front نکته بعدی سوابق شغلی ست که در رزومه‌تان را می نویسید. حتما سوابق شغلی را برای نوشتن در نمونه رزومه کاری تان انتخاب کنید که بیشترین ارتباط را با فرصت شغلی موردنظرتان داشته باشد.
۴- مهارت‌ها و گواهینامه‌ها در رزومه
بخش مهارت ها و گواهینامه ها دارای ۴ قسمت است. در قسمت اول این بخش شما باید مهارت های زبان خود را در رزومه بنویسید. در قسمت دوم از بخش مهارت ها باید مهارت‌های فنی و مهارت‌های نرم خود را بنویسید. در این بخش از کلمه آشنایی، مسلط به، تسلط به و کلمات توصیفی استفاده نکنید و تنها نام مهارت را بنویسید و میزان تسلط و آشنایی خود را از طریق ستاره های هر ردیف مشخص کنید. در قسمت سوم از بخش مهارت‌های فرم رزومه باید دوره‌هایی که به صورت آموزشگاهی گذرانده‌اید و گواهینامه‌هایی که دریافت کرده اید را بنویسید. بخش چهارم بخش افتخارات است. عضویت در سازمانی خاص، شرکت در کلاسی خاص و اتفاقاتی از این دست به هیج وجه افتخار محسوب نمی‌شوند. اگر دستاورد علمی، ورزشی دارید یا در جشنواره ای برگزیده شده‌اید و جایزه و لوح تقدیر دریافت کرده اید، می‌توانید آن ها را در بخش افتخارات خود بنویسید.
۵- تحقیقات و پروژه‌های رزومه
در این بخش می‌توانید تحقیقات اعم از مقالات، ترجمه‌ها، تالیفات و پایان نامه خود را بنویسید و برای هرکدام توضیحات لازم را بنویسید و لینک مربوط به آن را در آن قسمت قرار دهید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code