محاسبه کمیسیون فروش و رهن ملک

۳۰ فروردین ۱۴۰۱ زمان مطالعه:۵ دقیقه

آشنایی با نحوه محاسبه کمیسیون مشاورین املاک پیش از انجام هرگونه معامله با خریدار و یا فروشنده، شما را از پرداخت هزینه‌های اضافه نجات می‌دهد.

مشاورین املاک به عنوان واسطه و راهنمای با تجربه در معاملات به ازای خدماتی که ارائه می‌دهند مبلغی تحت عنوان حق کمیسیون دریافت می‌کنند. این مبلغ حق الزحمه به سبب خدمات ارائه شده توسط آنها در زمان معاملات است و میزان آن بسته به ارزش ملک معامله متفاوت می‌باشد. بنابراین آگاهی از چگونگی تعیین حق کمیسیون و قوانین مربوط به آن مشکلات احتمالی را طرف خواهد کرد. ما در این مقاله از مجله اینترنتی نیازمندی‌های همشهری شما را با حق کمیسیون املاک و نحوه محاسبه آن آشنا می‌کنیم که در ادامه می‌خوانید.

درآمد مشاورین املاک

این دسته از افراد به عنوان واسط بین خریدار و فروشنده و یا مستاجر و مالک فعالیت کرده و به کسب درآمد می‌پردازند. مشاورین املاک خدماتی را به هر دو طرف معامله ارائه می‌دهد که به سبب خدمات ارائه شده از سوی آنها، از حقوقی که توسط اتحادیه صنف مشاورین املاک تعیین و رسیدگی می‌شود، برخوردار خواهند بود. در این میان فعالان حوزه املاک در معاملات ملکی مانند خرید و فروش، رهن و اجاره، معاوضه، مشارکت و یا پیش فروش‌های مختلف حاضر شده و با معرفی طرفین انجام معامله در آژانس املاک، مبلغی را دریافت می‌کنند که به عنوان درآمد شناخته می‌شود.

 

حق کمیسیون مشاورین املاک

حق کمیسیون املاک بسته به نوع معامله و ارزش ملک معامله شده و شهر مربوطه، متفاوت بوده و از انواع مختلفی برخوردار است. هر چه تعداد معاملات و ارزش ملک معامله شده بالاتر باشد، درآمد مشاورین املاک نیز بالاتر خواهد رفت. این مبلغ و نحوه محاسبه آن، در معاملات ملکی مختلف از جمله خرید و فروش و یا رهن و اجاره متفاوت است. خرید و فروش املاک، رهن کامل املاک، رهن و اجاره املاک، مشارکت در ساخت و معاوضه ملک شامل حق کمیسیون می‌شود و هر دو طرفه معالمه باید نسبت به پرداخت حق و حقوق مشاورین املاک در قالب حق کمیسیون پرداخت کنند.

فرمول محاسبه نرخ کمیسیون مشاورین املاک

مبلغ نرخ کمیسیون مشاوران املاک در هر شهری با توجه به فاکتورهای مختلف، توسط اتحادیه مشاورین املاک محاسبه شده به مشاورین املاک هر شهر ابلاغ می‌شود. از این رو مشاورین املاک موظفند بر اساس قانون این نرخ را به درستی محاسبه کرده و از طرفین معامله دریافت کنند. همه ساله، با توجه به شرایط بازار مسکن، اتحادیه مشاورین املاک هر شهر یا شهرستان، نرخ و فرمول خاصی را با در نظر گرفتن برخی پارامترها در اختیار بنگاه‌های ملکی و مشاورین قرار می‌دهد و مشاورین املاک، موظف هستند طبق این تعرفه‌های مدون، حق کمیسیون مشاوره خود را از طرفین معاملات مسکن دریافت کنند. فرمول محاسبه حق کمیسیون املاک سال ۱۴۰۱ بسته به نوع معامله‌ای که قرار است انجام شود متفاوت است. این محاسبات، برای خرید و فروش دارای یک فرمول بندی خاص و برای رهن و اجاره دارای فرمول بندی متفاوت دیگری هستند.

حق کمیسیون خرید و فروش ملک

بر اساس ابلاغیه اتحادیه مشاورین املاک در تهران، حق کمیسیون مشاوران املاک برای قراردادهای خرید و فروش نیم درصد از هر طرف معامله بود است. که در این بین ۲۵/ ۰ درصد از این میزان اعلام شده را خریدار و ۲۵/۰ درصد دیگر را فروشنده باید به مشاور املاک پرداخت نمایند. همچنین به حق کمیسیون املاک جهت خرید و فروش نیز مالیات بر ارزش افزوده تعلق می‌گیرد که بر عهده طرفین معامله یعنی خریدار و فروشنده است.

حق کمیسیون اجاره ملک

مشاورین املاک برای قراردادهای اجاره خانه، طبق دستورالعمل تا ۲۵ درصد از مبلغ اجاره بهای ماهیانه را می‌توانند به عنوان حق کمیسیون دریافت کنند. این مبلغ در صورتی به عنوان حق کمیسیون به مشاورین املاک پرداخت می‌شود که در قرارداد هیچ مبلغی به عنوان رهن یا پول پیش نوشته نشود. همچنین صاحب ملک تنها در ازای دریافت اجاره بهای ماهیانه، ملک خود را در اختیار مستاجر بگذارد.

حق کمیسیون رهن ملک

به منظور محاسبه کمیسیون رهن املاک، ابتدا باید مبلغ رهن را به اجاره تبدیل کرد. بدین صورت که هر یک میلیون تومان رهن در ۳۰ ضرب می‌شود. ۲۵ درصد عدد بدست آمده به علاوه ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده به عنوان کمیسیون در اختیار مشاورین املاک گذاشته می‌شود. به عنوان مثال سهم پرداختی موجر و مستاجر برای رهن کامل یک ملک با ارزش معامله ۷۰ میلیون تومان، هر یک ۵۷۲،۲۵۰ تومان است.

حق کمیسیون تمدید اجاره

مطابق با دستورالعمل اتحادیه صنف مشاورین املاک حق کمیسیون بابت تمدید اجاره از هر طرف یک دهم حق کمیسیون اجاره محاسبه و اخذ است.

حق کمیسیون قراردادهای مشارکت

در این نوع از قراردادها حق کمیسیون مشاورین املاک با توجه به شرایط و منافع طرفین قرارداد متفاوت است. اما به طور کلی حق کمیسیون قراردادهای مشارکت از هر طرف دو دهم درصد ارزش قرارداد مجموعاً ۴ دهم درصد محاسبه و اخذ خواهد شد. اما معمولا دیده شده چنین کمیسیونی از طرف سارنده پرداخت شده است. چرا که به باور تعداد زیادی از مالکان، کمیسیون جزئی از هزینه‌های بعد از قرارداد می‌باشد که سازنده آن را برعهده دارد. لازم به ذکر است خدمات متمم قرارداد و مبایعه نامه نیز رایگان خواهد بود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code