آیا در فصل سرما از مصرف سریع باتری تلفن همراه خود شاکی هستید؟ آیا زمانی که هنوز باتری گوشی شما ۲۰ درصد شارژ دارد، به طور خودکار خاموش می‌شود؟

این موضوع به ویژگی‌های باتری تلفن همراه مربوط می‌شود. اکثر تلفن‌های همراه ما از نوعی باتری لیتیومی “باتری مقاوم در برابر سرما” استفاده می‌کنند که قهرمان جایزه نوبل شیمی ۲۰۱۹ است. این یک باتری شیمیایی است و شارژ و تخلیه آن نیز فرآیند یک واکنش شیمیایی است. هنگامی که باتری شارژ می‌شود، یون‌های لیتیوم از طریق محلول الکترولیت از الکترود مثبت باتری به الکترود منفی باتری حرکت می‌کنند. هنگام تخلیه، برعکس است و یون‌های لیتیوم از الکترود منفی به الکترود مثبت باتری می‌روند و تلفن همراه را تغذیه می‌کنند.

در هوای سرد محلول موجود در باتری چسبناک می‌شود و حرکت یون‌های لیتیوم در آن دشوارتر از دمای اتاق می‌شود. این منجر به جریان کم باتری و کاهش توان موجود می‌شود در حالی که زمان شارژ افزایش می‌یابد. بنابراین، متوجه خواهیم شد که عمر باتری تلفن همراه در هوای سرد در فضای باز کوتاه‌تر می‌شود و حتی در صورت وجود برق به طور خودکار خاموش می‌شود. وقتی به محیط گرم برگشتیم باتری گوشی دوباره عادی شد.

چطور عمر باتری را در سرما افزایش دهیم؟

علاوه بر گرم نگه داشتن گوشی در جیب شما، می‌توانیم یک قاب محافظ سیلیکونی پیشنهاد دهیم تا اتلاف حرارت گوشی کاهش پیدا کند. اما این روش فقط در مدت زمان کوتاهی کار می‌کند. دانشمندان در حال مطالعه راه حل‌های الکترولیتی جدید مقاوم در برابر دمای پایین برای حفظ عملکرد باتری در محیط‌های سرد هستند، اما در حال حاضر هیچ نتیجه‌ای مناسب برای باتری‌های تلفن همراه وجود ندارد. چیزی که باید یادآوری شد این است که مگر در موارد اضطراری، سعی کنید برای مدت طولانی از تلفن خود در محیط‌های با دمای پایین استفاده نکنید. به خصوص در محیط زیر صفر درجه سانتی‌گراد، شارژ یا دشارژ طولانی مدت باتری های لیتیومی آسیب‌های جبران ناپذیری به آن وارد می‌کند.

همین توصیه در مورد محیط‌های با دمای بالا که دشمن باتری های لیتیومی نیز هستند، صدق می‌کند. هنگامی که دمای باتری از ۵۰ درجه بیشتر شود، ادامه استفاده از تلفن بسیار خطرناک خواهد بود. ممکن است متورم شود یا حتی منفجر شود و باعث از بین رفتن گوشی و حتی زخمی شدن افراد شود. شاید بسیاری از مردم اهمیتی ندهند زیرا قرار گرفتن تلفن همراه در چنین محیطی با دمای بالا دشوار است، اما واقعیت این است که استفاده از تلفن همراه در حین شارژ باعث افزایش شدید دمای باتری نیز می‌شود. بنابراین، هنگامی که باتری بیش از حد گرم شد، لطفاً اجازه دهید مدتی خنک شود و از گوشی در هنگام شارژ استفاده نکنید.

نکته پایانی

در خاتمه باید بگوییم که عمر باتری گوشی موبایل در فصل زمستان طبیعی است، پس نگران مشکلی بودن آن نباشید. اما نباید برای مدت طولانی از آن استفاده کنیم یا زمانی که دمای باتری خیلی کم یا زیاد است آن را شارژ کنیم.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code