همه افراد شاغل بعد از مدتی که در یک محل فعالیت می کنند دچار روزمرگی، بی حوصلگی و بی انگیزگی در محیط کار می شوند. که به صورت کاملا ناخودآگاه اتفاق می افتد. اما ادامه دادن در این مسیر کرختی و بی حوصلگی کاملا خودآگاه بوده و خود شخص است که انتخاب می کند در این مسیر ادامه بدهد یا با ایجاد کوچک ترین عوامل خوشحال کننده و ایجاد انگیزه در محیط کار، سرزندگی و طراوت روحی خود را باز گردانده و حفظ کند. این عوامل گاهی اوقات ممکن است منجر به پرداخت هزینه شود و گاها کاملا رایگان بوده و هزینه ای برای شخص دربر نخواهد داشت. در ادامه با مجله راهنمای همشهری همراه شوید تا شما را با این عوامل ایجاد انگیزه آشنا کنیم.
۱- تغییر ساعت شروع یا پایان کار
با ایجاد تغییرات کوچک مثل ایجاد تغییر در زمان ورود و خروج به محل کار می توانید شاهد تغییر در روحیات خود باشید. مثلا یک بار ۱۰ دقیقه زودتر از همیشه به سمت محل کار حرکت کنید و یک مسیر کوتاهی را تا محل کار پیاده روی کنید و یا در هنگام برگشتن کمی پیاده روی کنید و از دیدن مغازه ها لذت ببرید.
۲- خودتان را مهمان کنید
درست خواندید. خودتان را مهمان کنید! مثلا همیشه عادت به غذا آوردن از خانه دارید، هفته ای یک بار خود را غذای فست فودی مورد علاقه یا یک بشقاب بزرگ سیب زمینی سرخ کرده در محل کار مهمان کنید. یا هنگام برگشت به خانه بستنی بخرید و لذت ببرید. یا خود را به شیرینی، نسکافه، قهوه و حتی میان وعده های متعدد در محل کار مهمان کنید. سرکار بروید و یک لیوان شیرکاکائوی گرم نخورید. غیر ممکنه! روح آدمی تازه می شود. حتما نباید اتفاق خاصی در انتظارتان باشد. حتی یک تغییر کوچک، برای فرار از روزمرگی کافیست. بجای چای همیشگی، شیر نسکافه گرم بخورید. یا در انتهای زمان کاری خود را به یک آش رشته دلچسب دعوت کنید.
۳- خودتان را تحویل بگیرید
هنگام بازگشت به خانه برای خود گُل بگیرید. یا حتی هنگام آمدن به محل کار! البته اشتباه نکنید؛ حتی یک شاخه گل میخک مینیاتوری هم کفایت می کند. حتما نباید گل های گران قیمت بخرید. یا حتی یک گلدان خیلی خیلی کوچک کاکتوس های رنگی. یا گیاهان آپارتمانی. برای قرارگرفتن روی میز کارتان و عوض شدن روحیه خیلی خوب و کارآمد است. حتما نباید گل ها را گران بخرید. یک صبح وقت بگذارید و به بازار گل مراجعه کنید تا با قیمت پایین تر خرید کنید. قرارگرفتن یک گلدان بر روی میز کار، علاوه بر ایجاد روحیه ی خوب در بلند مدت باعث ایجاد یک مسئولیت جدید در نگهداری از گلدان می شود.
۴- موسیقی گوش کنید
سعی کنید در زمان ابتدای شروع کار، یا زمان پایان کار و یا حتی در هر زمانی که دچار سردرگمی و تنش می شوید یک موسیقی ملایم گوش کنید. گوش کردن به موسیقی می تواند منجر به روحیه گرفتن و افزایش انرژی و انگیزه گردد. البته موسیقی غمگین نه! موسیقی شاد گوش کنید و از ریتم موسیقی لذت ببرید. سعی کنید موقع گوش کردن به موسیقی، از فکر به موارد دیگر، چه در زمینه کاری و چه در هر زمینه ی دیگری خودداری کنید. فقط به موارد مثبت و اهدافتان فکر کنید.
۵- تغییر چیدمان
تغییر در نوع چیدمان نیز منجر به تغییر روحیه و ایجاد انگیزه می گردد. حتی اگر فکر می کنید با تغییر اتاق محل کارتان می توانید در روند بهبودی این روحیه کار کنید، به مدیرتان درخواست دهید. چه اشکالی دارد که شما درخواست خود را به مدیرتان بگویید؟ بالاخره نوع عملکرد شما در نهایت در رسیدن یا نرسیدن به اهداف سازمان موثر است.
۶- استفاده از رنگ ها
برای نوشتن کارهای روزانه از رنگ های مختلف استفاده کنید. مارکر، ماژیک، خودکار رنگی، کاغذ های رنگی برای تسک ها، اکسل رنگی و هر چیزی که می توان با افزودن رنگ های مختلف، به آن ها روح تازه داد. این کار نه به سن و سال و نه به قدیمی بودن و سابقه کاری بالایی داشتن ارتباط دارد و نه به حرف های سایر همکاران. تنها چیزی که مهم است روحیه ی خود شماست.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code