راهنمای خرید دوچرخه

۱۳ بهمن ۱۴۰۰ زمان مطالعه:۴ دقیقه

به هنگام خرید دوچرخه فقط کیفیت دوچرخه مهم نیست بلکه باید در رابطه با سلامت خود برای استفاده صحیح از دوچرخه عوامل دیگری را هم در نظر داشت.

به مناسبت روز جهانی دوچرخه قصد داریم تا شما را با ویژگی های دوچرخه مناسب برای خرید آشنا کنیم.

یکی از موارد بسیار ضروری که بایستی هنگام خرید دوچرخه به آن توجه داشته باشید این است که می‌خواهید دوچرخه را در چه محیطی استفاده کنید و به چه منظوری آن را خریداری می‌کنید. اما فقط دانستن این نکته کافی نیست و نمی‌تواند در انتخاب دوچرخه مناسب به کمکتان بیاید.

وزن دوچرخه

یکی از مواردی که باید در راهنمای خرید دوچرخه به آن توجه کنیم وزن دوچرخه است. این مورد در انتخاب دوچرخه حائز اهمیت است. در حقیقت باید گفت که هرچه وزن دوچرخه کم‌تر باشد، بهتر است، چرا که موجب می‌شود شتاب و سرعت بیشتری هنگام دوچرخه سواری داشته باشید. امروزه تولیدکنندگان سعی می‌کنند در ساخت فریم دوچرخه از موادی استفاده کنند که در نهایت منجر به وزن بسیار کم آن شود.

دنده دوچرخه

در رابطه با راهنمای خرید دوچرخه باید نحوه کارکرد دنده دوچرخه را درنظر بگیریم. وظیفه دنده‌ها در دوچرخه آسان‌تر کردن رکاب زدن بسته به نوع مسیر است. در حقیقت شما با تغییر دادن دنده در مسیرهایی که شیب‌دار هستند به راحتی می‌توانید تردد کنید و رکاب زدن برایتان آسان‌تر ‌شود. بنابراین شما بایستی هنگام خرید دوچرخه به داشتن و یا نداشتن دنده در دوچرخه توجه کنید.

هزینه دوچرخه

برای خرید دوچرخه مناسب باید هزینه را نیز در نظر بگیریم. انواع دوچرخه‌ها در قیمت‌های مختلفی به مشتریان عرضه می‌شوند. تفاوت قیمتی که دوچرخه‌ها دارند به دلیل نوع قطعاتی است که هنگام ساخت آن‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. پس نخست باید بدانید که به چه نوع دوچرخه‌ای نیاز دارید و در عین حال دوچرخه‌ای را انتخاب کنید که برای نوع مصرفی که دارید مناسب باشد. از دیگر نکاتی که در رابطه با راهنمای خرید دوچرخه حائز اهمیت است و بایستی مد نظر داشته باشید این است که دوچرخه‌ها بر اساس نوع استفاده‌ای که دارند به دسته‌هایی اعم از مناسب برای افراد حرفه‌ای، نیمه حرفه‌ای و آماتور تقسیم می‌گردند.

اندازه دوچرخه

یکی دیگر از موارد بسیار مهم که در مورد راهنمای خرید دوچرخه اهمیت دارد توجه به اندازه آن است. زیرا اگر دوچرخه‌ای با سایز اشتباه خریداری کنید رکاب زدن و همچنین استفاده از آن برایتان سخت خواهد شد.

تایر دوچرخه

از مواردی که هنگام خرید دوچرخه مناسب بایستی مد نظر داشته باشید تایرها و نوع آن‌ها است. نخست بایستی تایرها از کیفیت مناسب و مرغوبی برخوردار باشند. اما مورد مهم دیگر نوع تایرها است. تایرهایی که نازک بوده و عاج ندارند برای سرعت‌های بالا و تایرهایی که پهن بوده و عاج دارند به منظور جلوگیری از سر خوردن و البته مقاومت بیشتر است که البته سبب کاهش سرعت می‌شوند.

جنس تنه دوچرخه

یکی از نکات دیگر در مورد راهنمای خرید دوچرخه این است که به تنه دوچرخه و جنس آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم. بهتر است جنس تنه دوچرخه در عین سبک بودن مقاوم هم باشد.

قطعات دوچرخه

بررسی هریک از قطعات دوچرخه نیازمند مطالبی جداگانه است تا تعیین نماید که چه قطعاتی مناسب چه دوچرخه‌هایی هستند. ولی نهایتاً اطلاع داشتن از برخی نکات در زمینه قطعات دوچرخه حائز اهمیت است و به شما در انتخاب دوچرخه مناسبتان کمک خواهد کرد.

دوشاخ دوچرخه

یکی از قطعات مهمی که در دوچرخه Hard Tail و دوچرخه‌های کوهستان از نظر کارکرد حائز اهمیت است دوشاخ است. دوچرخه‌های Hard Tail معمولاً یا کمک فنر ندارند و یا داری یک کمک فنر هستند. همین امر سبب می‌شود فشار بسیار زیادی به چرخ‌های جلویی وارد ‌شود. به همین علت استفاده از دوشاخ مناسبی که دارای استحکام زیادی می‌باشد در این دست از دوچرخه‌ها بسیار حائز اهمیت است.

سیستم دنده‌دهی دوچرخه

دسته دنده، زنجیر، شانژمان، طبق عوض کن و همچنین خودرو (چرخ دنده) مجموعه قطعاتی هستند که سیستم دنده‌دهی یک دوچرخه را مشخص می‌نمایند. تعداد طبق‌های خودرو، تعداد دنده‌های دوچرخه را تعیین می‌کند. به گونه‌ای که چنانچه خودرویی دارای هشت طبق باشد، آن دوچرخه هشت سرعته نامیده می‌شود. همه قطعات سیستم دنده‌دهی با توجه به میزان سرعتی که دوچرخه دارد انتخاب می‌شوند.

ترمز دوچرخه

ترمز مکانیکی دیسکی، لقمه‌ای، هیدرولیکی دیسکی از جمله سیستم‌های ترمزی هستند که در اغلب دوچرخه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. هم اکنون با قاطعیت می‌توان اذعان کرد ترمزهای هیدرولیکی دیسکی از نظر سرعت عملکردی که دارند و نیز فشار مناسبی که به چرخ‌ها وارد می‌کنند در مقایسه با دو نوع دیگر، ترمز بهتری محسوب می‌گردند. اما بهتر است بدانید که استفاده از این سیستم ترمز به لحاظ قیمتی که دارد در همه انواع دوچرخه‌ها مقرون به صرفه نیست.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code