راه های جلوگیری از سکته مغزی

۱۱ بهمن ۱۳۹۹ زمان مطالعه:۳ دقیقه

 
امروزه یکی از شایع ترین موارد مرگ و میر در بین مردم جامعه، سکته مغزی است. سکته مغزی نوعی وقفه در میزان خون رسانی به مغز برای چند ثانیه است. برخی افراد ممکن است بر اثر این عارضه جدی جان خود را از دست بدهند و یا از خطر مرگ جان سالم ببرند. سکته مغزی عواقب جبران ناپذیری ممکن است در فرد ایجاد کند. عدم توانایی تکلم و عدم توانایی حرکتی از جمله این عوارض می باشد که برای درمان نیاز به گذراندن دوره های توان بخشی و مراقبتی دارند. با مجله اینترنتی راهنمای همشهری همراه باشید تا شما را با راهکارهای جلوگیری از سکته مغزی آشنا کنیم
کنترل فشار خون
از آنجایی که علت اصلی سکته مغزی، لخته شدن خون، به بافت مغز می باشد، بهتر است همیشه با انجام آزمایش های دوره ای از میزان غلظت خون و میزان فشار خون خود آگاه باشید. همچنین برای جلوگیری از ابتلا  به بیماری های ناشی از تغییرات المان های خونی، می توانید با برنامه ی غذایی مناسب و کنترل شده، خطرات بعدی را کنترل کنید. از جمله موارد مغزی که منجر به کنترل بهبود و اصطلاحا تصفیه خون می گردد، آب انار است. همچنین با مصرف به اندازه آب نیز می توان از ابتلا به فشار خون جلوگیری کرد. با کنترل فشار خون و جلوگیری از بالا رفتن آن خطر سکته مغزی تا ۴۰ درصد کاهش پیدا می کند.
فعالیت فیزیکی
انجام فعالیت های فیزیکی به صورت متداوم و منظم، در کاهش خطر سکته مغزی موثر است. فعالیت های فیزیکی سبک مثل پیاده روی برای افزایش جریان خون و بهبود عملکرد مغزی بسیار مفید می باشد. الزاما هر روز هفته نباید ورزش کنید. حتی با انجام ۳ الی ۴ روز فعالیت فیزیکی مفید مثل فعالیت های ایستگاهی، دویدن، پیاده روی تند، حتی انجام فعالیت های خانه، نیز باعث کاهش احتمال ابتلا می گردد. در هنگام انجام فعالیت های فیزیکی سنگین و ورزش حتما نوشیدن آب را فراموش نکنید.
رژیم غذایی متعادل
استفاده از یک رژیم غذایی متعادل، علاوه بر جلوگیری از اضافه وزن، منجر به کاهش ابتلا به سکته مغزی نیز می شود. در یک رژیم غذایی متعادل باید حتما از همه گروه های غذایی موجود در هرم غذایی، به میزان مناسب استفاده کنید. استفاده کمتر از مواد غذایی با ارزش غذایی کم و بالابردن کیفیت غذاهای مورد استفاده، خیلی می تواند موثر باشد. حد الامکان از غذاهای فست فودی استفاده نکنید. همچنین توصیه می شود در کنار غذا از سالاد فصل و سایر انواع سالاد های دارای فیبر زیاد استفاده کنید.
کاهش فشار عصبی به خصوص استرس
اگر شما از جمله افرادی هستید که دائما استرس دارید گوش به زنگ باشید. باید میزان استرس خود را با انجام فعالیت های تمرکزی کاهش دهید. از موارد و فضاهایی که برای شما عامل تشدید استرس است دوری کنید. چند دقیقه ای در طول روز وقت بگذارید و عواملی که منجر به کاهش حس استرس در شما می شود را مرور کنید و خود را ملزم به انجام این فعالیت ها در طول روز کنید. فشار عصبی در ابتلا به سکته مغزی خیلی موثر است. بنابراین باید سعی کنید در برابر فعالیت ها و مواردی که باعث بوجود آمدن و وارد شدن فشار عصبی را از خودتان دور کنید. مثلا اگر فشار کاری زیادی را تحمل می کنید، از کارتان استعفا دهید. یا محیط و برنامه ای بوجود بیاورید تا تاثیر منفی این فشار کاری را برای شما کمتر کند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code