هنوز در میان این همه هیاهوی شهر و در فاصله کمتر از ۲۰ دقیقه از مناطق غربی پایتخت، روستاها و مکان‌های بکری وجود دارد که همچنان اصالت و هویت قدیمی‌شان را حفظ کرده و جاذبه‌های گردشگری بسیاری را در دل خود جای داده‌اند.

روستای «سنگان» هم یکی از روستاهای زیبای غرب تهران است. شهروندان با طی کردن کمترین مسافت به منطقه‌ای خوش آب و هوا خواهند رسید و با دیدن دره‌ها، باغ‌ها، رودخانه‌ها و کوه‌هایش می‌توانند هرچند برای مدتی کوتاه، در دامان طبیعتش نفسی تازه کنند.

زیبا و سرسبز

روستای سنگان جزو یکی از روستاهای تحت پوشش بخشداری «کن» و به دلیل قرار گرفتن در نقاط کوهستانی، زیبا و سرسبز است. ورود به روستا از طریق محله پایین که قدیمی‌تر از سایر بخش‌ها است، انجام می‌شود. ساکنان روستا به زبــان «تاتی»، گویش طهران قدیم، سخن می‌گویند. شغلی که مردم روستا به آن مشغول هستند، «کشاورزی» و «باغداری مدرن» است. حاج ناصر خان اویسی، بنیانگذار این شغل در روستا بود و به اهالی محل این ۲ کار را آموخت

روستای سنگان در جنوب شرقی کوه «پهنه حصار» واقع شده است وکوهنوردان برای صعود به قله «پهنه سار» از مسیر کوهپیمایی این روستا استفاده می‌کنند. چون آنها باور دارند این مسیر بهترین راه صعود به این قله است. این روستا خود از ۶ محله تشکیل شده است که به نامهای «ده پایین»، «ده میان»، «ده سر»، «باغدره»، «درهتک» و «سنگان نو» شهرت دارند. در این روستا بیش از ۴ هزار نفر سکونت دارند. موقعیت و جهت شبکه آب‌های روان، توپوگرافی‌های محلی و برخی روابط اجتماعی و محله‌ای از جمله عوامل شکل گیری و جایگزینی محله‌های مختلف روستای است.

روستای شکوفههای رنگی

روستاهای سنگان از ویژگی طبیعی خاصی برخوردارند و از جمله مناطق تاریخی حریم محدوده غربی تهران به شمار می‌روند. این روستا به سبب موقعیت جغرافیایی‌اش در میان کوه‌های «البرز»، زیبایی چشمگیر و آب و هوایی معتدل دارد. روستای سنگان از جمله روستاهای هدف گردشگری حریم غربی شهر تهران است. مسجدی تاریخی با معماری خاصی در محله سنگان پایین قرار دارد که در نوع خود دیدنی و منحصربه فرد است.

همچنین بناهای مسکونی و تاریخی در «سنگان وسط» وجود دارد که کماکان حفظ شده و توجه گردشگران بسیاری را به خود جلب کرده‌اند. پژوهشگران، قدمت این روستا را با توجه به نوشته‌های روی بعضی از سنگ قبرها، به بیش از ۵۰۰ سال تخمین زده‌اند. سالانه صدها نفر گردشگر برای دیدن این مکان‌ها به این روستا سفر می‌کنند. در هر فصلی که به این روستا بروید، زیبایی‌های خیره کننده‌اش شما را مجذوب کرد. اما این روستا در فصل بهار واقعا دیدنی است. درختان سرسبز با شکوفه‌های رنگی و همچنین عطر گیاهان و سبزی‌های کوهی، هوش را از سرتان می‌پراند.

آبشاری در ارتفاع ۲ هزار و ۵۷۵ متر

آبشار سنگان مقصدی مناسب برای علاقهمندان به کوهنوردی، طبیعت گردی و البته در فصل زمستان، یخ نوردی اســت. برای دیدن این آبشار زیبا حداقل باید ۳ ساعت کوهنوردی کنید، اما دیدن این آبشار ارزش رفتن این راه ســخت را دارد. آبشار سنگان در ارتفاع ۲ هزار و ۵۷۵ متری به عنوان بلندترین آبشار شهر تهران در شمال غربی این روستا و ۲۰ کیلومتری شمال غربی تهران و در دامنه‌های قله پهنه حصار واقع شده است. آب از ارتفاع ۳۰ متری از این آبشار بر روی زمین می‌ریزد. این آبشار در همه فصول سال، زیبا و مکان بکری برای گذراندن اوقات فراغت گردشگران محسوب می‎شود. در سمت چپ آبشار هم با کمی فاصله غارهایی دیده می‌شوند. البته این آبشار در فصل زمستان و ماه‌های آخر

سال به دلیل وجود قندیل‌های بزرگ یخی، تماشایی است. پس از گذشتن از محوطه داخلی امامزاده «عقیل»(ع) و بستر رودخانه و طی کردن سراشیبی، به آبشار دیدنی سنگان می‌رسید. مسیر رسیدن به آبشار آسان است. همچنین دره سنگان هم یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری این روستا و همواره پرآب است. گردشگران می‌توانند برای دیدن جاذبه‌های گردشگری این روستا از جاده کن استفاده کنند.

آثار طبیعی که ثبت ملی شده

دو اثر طبیعی سنگان، به ثبت ملی رسیده‌اند. که یکی از آنها «چنار» آستان امامزاده قاسم (ع) و دیگری آبشار سنگان است.

پوشش گیاهی

پوشش گیاهی این نواحی از خانواده «اسپتی» و گونه غالب آن از خانواده «گرامینه» است. این پوشش گیاهی به صورت چراگاه‌های فصلی مورد استفاده دامداران روستا قرار می‌گیرد. گونه‌های مرتعی موجود عبارتند از کما، جاشیر، ریواس، تیغ، کنگو، گلپر وگونه‌های درختی مانند سماق، طه، زرشک و انجیر وحشی. در حاشیه دره هم درختانی مانند بید، زبان گنجشک، چنار و انواع درختان گیلاس، سیب، توت، گردو و انجیر به وفور یافت می‌شود. همچنین در سال‌های اخیر، باغداران با تراسبندی زمین در دامنه‌های شیبدار، درختان مثمری همچون گیلاس و سیب می‌کارند.

چگونه به سنگان برویم؟

برای دیدن روستای سنگان باید ابتدا بزرگراه «شهید همت» را به سمت غرب طی کنید و با ادامه مسیر در بلوار «کوهسار» وارد جاده امامزاده داود (ع) شوید. از روستای «سولقان» عبور کنید و پس از ۱۰ کیلومتر رانندگی در مسیر اصلی، به یک دوراهی می‌رسید که سمت راست جاده، شما را به بارگاه امامزاده داود (ع) هدایت می‌کند و سمت چپ به روستای سنگان منتهی می‌شود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code