بر اساس لایحه بودجه میزان مالیات بر حقوق و دستمزدها در سال ۱۴۰۱، سقف معافیت مالیاتی ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان می‌باشد.

در قانون بودجه سال ۱۴۰۰، درآمد مالیاتی دولت ۳۲۵ هزار میلیارد تومان بود اما این درآمد در سال جاری، ۲۰۱ هزار میلیارد تومان افزایش یافته و به ۵۲۶ هزار میلیارد تومان رسیده است. دولت روی افزایش ۶۲ درصدی درآمدهای مالیاتی حساب با ویژه‌ای باز کرده است.

میزان مالیات کارکنان در سال ۱۴۰۱

بر اساس مصوبه، افرادی که ماهانه کمتر از ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند، در سال ۱۴۰۱ هیچ مالیاتی پرداخت نمی‌کنند. در سال ۱۴۰۰ معافیت‌های مالی مربوط به افرادی بود که کمتر از ۴ میلیون دریافت می‌کردند.

دریافت مالیات بر حقوق در سال ۱۴۰۱ مشمول افرادی خواهد شد که بالای ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان حقوق دریافت می‌کنند. بر این اساس افرادی که بیش از ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند، باید درصد مازاد از آن را مالیات پرداخت کنند. بخش دیگری از سطوح مالیاتی مربوط به افرادی است که دریافتی آنها بین ۱۵ تا ۲۵ میلیون است. این افراد می‌بایست ۱۵ درصد از دریافتی خود را مالیات پرداخت کنند.

مالیات ۲۰ درصد شامل افرادی است که بین ۲۵ تا ۳۵ حقوق دریافت می‌کنند. همچنین حقوق بگیرانی که دریافتی آنها بالای ۳۵ میلیون است، ۳۰ درصد از حقوق‌شان به مالیات ختم می‌شود. این قانون شامل کارکنان دولتی و غیردولتی خواهد بود و بر احکام کارگزینی شامل حق شغل، حق شاغل، فوق العاده مدیریت، فوق‌العاده مستمر و سایر پرداختی‌ها و کارانه به استثنای عیدی پایان سال اعمال می‌شود.

جدول میزان مالیات بر درآمد حقوق کارکنان

ردیف

میزان حقوق

(تومان)

میزان مالیات

۱

تا ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار

معاف از مالیات

۲

از ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تا ۱۵ میلیون

۱۰ درصد

۳

از ۱۵ تا ۲۵ میلیون

۱۵ درصد

۴

از ۲۵ تا ۳۵ میلیون

۲۰ درصد

۵

بیش از ۳۵ میلیون

۳۰ درصد


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code