توسعه مسیرهای دوچرخه سواری در شهرهای پرجمعیت با آب و هوای آلوده، شاید راهی برای فرار از وضعیت بحرانی آلودگی هوا به خصوص در شهر تهران باشد.

امروز دوچرخه به عنوان یکی از مدهای حمل و نقلی پاک با توجه بحران‌های زیست محیطی و انرژی، مورد توجه بیشتری واقع شده و گسترش سهم این شیوه حمل و نقلی نیازمند تمهیداتی است که باید در ابعاد مختلف مورد ارزیابی قرار گیرد. در مقاله از مجله اینترنتی نیازمندی‌های همشهری به معرفی پیست دوچرخه سواری در شهر تهران می‌پردازیم.

پیست دوچرخه سواری بوستان ولایت

پیست دوچرخه سواری بوستان ولایت به طول ۵/۵  کیلومتر فعال است. شهروندان برای استفاده از امکانات این پیست می‌توانند به ۳ کانکس مستقر در مقابل در شماره ۲ بوستان و پارکینگ مجموعه شهربانو مراجعه کنند. در ضمن در این کانکس‌ها خدمات تعویض و تعمیر قطعات دوچرخه و… انجام می‌شود. برای دوچرخه سواری در این پیست به انتهای بزرگراه شــهید نواب، لاین کندرو، خیابان برادران شهید عبدی، در شــماره ۲ یا پارکینگ مجموعه شهربانو مراجعه کنند.

مسیر دوچرخه سواری بوستان بهشت مادران

بوستان بهشت مادران در بزرگراه همت، خیابان جلفا، خیابان کاویانی غربی قرار گرفته، محوطه بسیار پردرخت و سرسبزی دارد و حجاب در آن اجباری نیست. شکل تپه مانند این پارک توانسته موقعیتی را به وجود بیاورد که افراد بیرون از آن نتوانند به داخل بوستان دید داشته باشند. بوستان بهشت مادران یک پیست دوچرخه ســواری دارد که بانوان می‌توانند در آن به راحتی به دوچرخه سواری بپردازند.

مسیر دوچرخه سواری بوستان ساحل

این مسیر در بزرگترین بوستان محله حکیمیه فعال است. مسیر دوچرخه سواری بوستان ساحل دورتا دور این بوستان امتداد دارد و به معابر محله دسترسی ندارد ولی همزمان با بهره برداری از این طرح، ایجاد مسیر دوچرخه در معابر محله در دست بررسی است.

مسیر دوچرخه سواری بوستان نهج البلاغه

 

پیست مخصوص دوچرخه سواری بوستان نهج البلاغه حدود ۹ هزارمتر طول دارد و فضای مناسبی برای دوچرخه سواری در محیطی آرام و زیبا است. اگر دوچرخه دارید که می توانید به راحتی از امکانات این پارک استفاده کنید و درعین حال در داخل این مجموعه به علاقه مندان دوچرخه کرایه داده می‌شود.

مسیر دوچرخه سواری خیابان شریعتی

مسیر دوچرخه سواری خیابان شریعتی از میدان قدس تا زیر پل صدر به طول ۴/۸ کیلومتر در ۴ فاز در حال ساخت است. فاز نخست از تقاطع خیابان سلیمان زاده تــا پل رومی و فاز دوم از تقاطع پل رومی تا پل صدر است. مرمت پیاده رو، رفع زوائد فیزیکی، خط کشی برای جداسازی مسیر دوچرخه از مسیر پیاده و نصب المان‌های ترافیکی از جمله اقدامات است.

حتما بخوانید: راهنمای خرید دوچرخه

مسیر دوچرخه سواری چیتگر

پیست دوچرخه سواری چیتگر در منطقه ۲۲ حرفه‌ای‌ترین پیست دوچرخه سواری تهران به شمار می‌رود که همه روزه دایر است. مسیر دوچرخه سواری این پیست حدود ۳۰ کیلومتر است که ۵ غرفه برای اجاره دوچرخه در آن دیده شده و ۲ غرفه در ابتدای پیست دوچرخه‌های ویژه بانوان اجاره می‌دهد.

مسیر دوچرخه سواری بوستان الهام

پارک الهام در بلوار الهام، انتهای خیابان فردوس غربی در منطقه ۵ یکی از پارک‌های مناسب دوچرخه سواری در غرب تهران است. پررنگ‌ترین اخباری که درباره این مکان تفریحی شنیده می‌شود «پیست دوچرخه سواری پارک الهام» است که امکان کرایه دوچرخه و اسکیت در آن برای دوستداران این ورزش وجود دارد.

مسیر دوچرخه سواری بوستان جمشیدیه

درون و اطراف پارک جمشیدیه فضای مناسبی برای دوچرخه سواری است. البته دوچرخه سواری در شیب تند بعضی از کوچه‌های اطراف پارک جمشیدیه ممکن است انرژی بیشــتری را از دوچرخه سوار بگیرد.

مسیر دوچرخه سواری بهاران

این پیست در بوستان تسلیحات قرار دارد که یکی از بوستان‌های قدیمی و بزرگ شرق تهران است. پیست دوچرخه سواری این منطقه جذابیت زیادی برای افراد دارد. بوستان تسلیحات با یکی از بوستان‌های قدیمی تهران با ۱۷ هکتار مساحت است و در شهرداری منطقــه ۸ تهران و در محله وحیدیه قرار دارد. این بوستان یکی از بوستان‌های شاخص منطقه شرق تهران است.

مسیر دوچرخه سواری بوستان فدک

برای دوچرخه سواری در تهــران پیست دوچرخه سواری فدک انتخاب خوبی است. این پیست در منطقه ۸ تهران قرار دارد. ضمن اینکه منطقه ۸ بیشترین پیست‌های دوچرخه سواری را دارد. به همین دلیل به بهشت دوچرخه سواران در تهران معروف است. در این پارک بزرگ مسیر مخصوصی دور تا دور پارک برای دوچرخه سواری ساخته شده است. این مسیر دوچرخه سواری درشهرک غرب، خیابان ایران زمین واقع شده است.

مسیر دوچرخه سواری منطقه ۱۴

مسیرهای دوچرخه سواری منطقه ۱۴ افزایش می‌یابد. اکنون فاز اول مسیر دوچرخه سواری منطقه ۱۴به طول ۵ کیلومتر ایستگاه مترو بسیج در خط ۷ را به ساختمان اداری شهرداری منطقه وصل کرده است. قرار است بعد از تکمیل فاز اول، مسیر دوچرخه سواری دیگری هم از پایانه تاکسیرانی شهید محلاتی تا خیابان شاه آبادی در تقاطع شهید محلاتی ایجاد شود و همچنین با توسعه مسیر دوچرخه تعداد کانکس‌های دوچرخه نیز افزایش یابد.

مسیر دوچرخه سواری منطقه ۸

این مسیر به طول ۱۰ کیلومتری مدت‌ها است که ایجاد شده اما چون استقبال چندانی از سوی شهروندان صورت نمی‌گیرد قرار است این مسیر دوچرخه سواری احیا شود. مسیر سبز دوچرخه سواری در خیابان‌های دماوند حدفاصل سه راه تهرانپارس تا ابتدای خیابان سبلان و خیابان امیری طائمه حدفاصل میدان قمر بنی هاشم(ع) تا بزرگراه شهید باقری از دیگر مسیرهای در حال توسعه است.

مسیر دوچرخه سواری بوستان پیروزی

یکی از پارک‌های سرسبز که برای دوچرخه سواری در تهران مناسب است در شرق تهران قرار دارد. بوستان پیروزی یکی از مسیرهای دوچرخه سواری به شمار میرود که در خیابان نیروی هوایی، نرسیده به پیروزی، جنب خیابان مسیل جاجرود قــرار دارد. فراموش نکنید که برای اجاره دوچرخه همراه داشتن کارت شناسایی الزامی است.

مسیر دوچرخه سواری بوستان آزادگان

در بوستان آزادگان پیست دوچرخه سواری به طول ۱۱ کیلومتر در دو مسیر رفت و برگشت برای گسترش حمل و نقل پاک و ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه ساخته شده است. این مسیر مجهز به یک کانکس دوچرخه سواری با تعدادی دوچرخه است که با ارائه کارت شناسایی کرایه داده می‌شود.

حتما بخوانید: راهنمای خرید دوچرخه

مسیر دوچرخه سواری میدان شهدا تا سرخه حصار

بزرگترین مسیر دوچرخه سواری در حدود ۱۲ تا ۱۳ کیلومتر، از میدان شهدا تا بوستان سرخه حصار ایجاد می‌شود. این مسیر در منطقه ۱۳ از میدان شهدا، لاین جنوب و شمال خیابان پیروزی، آغاز شده و در میدان شهید کلاهدوز و در بزرگراه شهید دوران، طبق مجوزی که کمیته معابر داده، ادامه پیدا می‌کند و از آنجا به بوستان سرخه حصار می‌رسد. در محدوده داخلی بوستان، مسیر دوچرخه از لابه لای درختان در حدود ۸ کیلومتر ایجاد شده که در واقع نخستین مسیر دوچرخه سواری جنگلی در کشور خواهد بود.

مسیر دوچرخه سواری منطقه ۱۷

ساخت ۳ هزار و ۵۰۰ مترطول مسیر دوچرخه در طول خیابان متین انجام شد. حدود ۳۵۰۰  مترمسیر امن تردد دوچرخه سواران، حد فاصل مترو زمزم تا انتهای خیابان متین (بزرگراه شهید سعیدی) در ۲ مسیر رفت و برگشت طراحی شده است. این مسیر با استفاده از خط کشی، علائم افقی، جدا کننده و استوانه ایمنی در طول خیابان متین ساخته شده است.

مسیر دوچرخه سواری بوستان کوثر

پیست دوچرخه سواری بوستان کوثر در امتداد مسیرهای دوچرخه سواری منطقه ۸ قرار دارد و به دلیل مسطح بودن زمین، از اقبال خوبی در میان علاقه مندان به ورزش دوچرخه سواری برخوردار است.

مسیر دوچرخه سواری اکباتان

۸ ایستگاه دوچرخه سواری در شهرک اکباتان ایجاد شده است. این مسیر دوچرخه سواری به ایستگاه مترو شهرک اکباتان نیز دسترسی دارد و از این نظر امکان دسترسی خوبی را برای دوچرخه سواران فراهم می‌کند.

مسیر دوچرخه سواری سرخه حصار

این مسیر با طول بیش از ۸ کیلومتر در امتداد این پارک جنگلی و در محدوده شرقی تهران واقع شده است و از فضا و شیب مناسبی برای رکاب زدن در دل طبیعت برخوردار است.

مسیر دوچرخه سواری منطقه ۱۳

حدود ۷ هزار متر طول مسیر ویژه دوچرخه سواری در بزرگراه شهید دوران ساخته شده است. این مسیر جزو نخستین مسیرهای ایمن دوچرخه سواری در بزرگراه‌های شرق پایتخت است. این مسیر از میدان شهید کلاهدوز آغاز و تا در شرقی مترو شهید کلاهدوز ادامه دارد که به وسیله علائم جداکننده فیزیکی و نوشتاری طراحی و جانمایی شده است.

مسیر دوچرخه سواری بوستان جانبازان

بوستان جانبازان یکی دیگر از مکان‌های دوچرخه سواری در تهران به شمار می‌رود. این پیست با مساحت ۱۴هکتار در ضلع جنوبی مجموعه فرهنگی معلولان و جانبازان ری قرار گرفته است. این مجموعه از امکان پیست دوچرخه سواری برای علاقه مندان به این ورزش به ویژه جانبازان و شهروندان دارای معلولیت برخوردار است.

مسیر دوچرخه سواری منطقه ۲۲

منطقه ۲۲ بیشترین مسیر دوچرخه سواری را در میان مناطق تهران دارد. بیشتر مسیرهای دوچرخه در منطقه ۲۲ از نوع مسیر دوچرخه ویژه هستند. یعنی مسیر دوچرخه از مسیر سواره توسط جدول، جداسازی شده و در صورت قرار گرفتن در کنار پیاده راه جدا از مسیر پیاده است. به عبارت دیگر، جداسازی‌های مسیر دوچرخه از طریق اصلاح هندسی اتفاق افتاده است.

طول مسیرهای دوچرخه درحال بهره برداری در این منطقه برابر با ۲۹ کیلومتر و ۱۰۰ متر است. عمده ترین این مسیرها شامل شهرک الله، شهرک صدرا، بوستان جوانمردان، پارک بانوان چیتگر، مسیر سرعت چیتگر، مسیر استقامت چیتگر، مسیر دوچرخه دریاچه خلیج فارس و… است. ۱۸ کیلومتر از مسیرهای درحال بهره برداری تفریحی و ۱۱ کیلومتر و ۱۰۰ متر دیگر مسیر دوچرخه محلی است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code