یکی از تفرجگاه‌های دست ساخته غرب پایتخت «آبشار مصنوعی» منطقه ۲۲ است که از ارتفاعات غربی شهر با هدف افزایش سرانه فضای سبز، ایجاد قطب گردشگری و فراهم آوردن محیطی خوش آب و هوا جاری می‌شود.

مجموعه‌ای که در سال ۱۳۹۰ و در مساحت ۲۰۰ هکتار به بهره برداری رسید. آنچه درباره این آبشار ۱۰ متری جالب توجه است، طراحی آن براساس نقشه «باغ‌های ایرانی» است. باغ راهی کوهستانی که با مصالح طبیعی سنگ و چوب بنا نهاده شده است.

صدای باد، طبیعت و آب

این آبشار با الهام از باغ‌های سنتی ایرانی به صورت طبقات پلکانی ساخته شده که هر طبقه، شامل فضای سبز، آلاچیق و برکه‌ای متفاوت از طبقه دیگر، آبراه‌ها و جویبارها است. آبشار مصنوعی نیز در بالاترین ارتفاع مجموعه با نام «برج تقسیم آب» قرار دارد. اطراف برج تقسیم، نیمکت‌های بسیاری برای استراحت گردشگران و نظاره کردن مناظر پایین دست وجود دارد. از این قسمت می‌توانید ۸ برکه مصنوعی آبشار را ببینید. اینجا، صدای باد، طبیعت و آب، گوش سر و جانتان را نوازش می‌کند. این در حالی است که با وجود پارکینگ‌های متعدد در اطراف آبشار، خیالتان از بابت خودرو شخصیتان می‌تواند راحت باشد.

نیلوفرهای آبی و مرغابیهای برکه

برای بالا رفتن از این کوه و رسیدن به ابتدای آبشار اصلی، ۲ راه وجود دارد. یکی راه «سنگی» که در سمت چپ واقع شده و دیگری «پلکان طویل پیچ در پیچی» است که سمت راست آبشار قرار دارد. این راه‌های پوشیده از سنگ فرش، در کنار راه‌های فرعی، شما را به سمت برکه‌ها هدایت می‌کنند. میان این راه‌ها، جوی‌های باریکی هم تعبیه شده‌اند که آب را به سمت باغچه‌ها و برکه‌های پر از پرنده و «مرغابی» می‌برند. از «نیلوفرهای آبی» کنار برکه‌ها هم نباید غافل شوید.

برکه سنگی و کالسکه سواری

۲۵ هزار متر مسیر کوهپیمایی، ۷ هزار و ۵۰۰ متر برکه سنگی، ۳۳۲ هزارمتر مسیر دوچرخه سواری، آلاچیق کوچک و بزرگ، ۲ واحد فضای پارکینگ، ۴۰۰متر مسجد، یک رستوران سنتی، ۶ کافه، ۷۰۰ متر مسیر کالسکه سواری و ۲ هزارمترمربع باغ گل، از جمله امکانات آبشار تهران است.

خانه کبوترها اینجاست

برج «حلزون» یا «کبوتر»، یکی دیگر از بهترین جاذبه‌های آبشار تهران است که در سمت شرقی آن واقع شده و توجه بسیاری از دوستداران این پرنده را به خود جلب کرده است. در انتهای این برج چوبی، لانه کبوترها وجود دارد و گردشگران می‌توانند از طریق پله‌های سنگی خود را به بالای برج برسانند و از لانه کبوترها دیدن کنند.

پوشش گیاهی متراکم حاشیه آبشار

پوشش گیاهی متنوع این آبشار شامل درختچه‌های سماق آمریکا و درختان سید الشجار، بلوط، خرزهره، موگو، گیالس، سرو نقره‌ای، آلبالو، گردو، سدروس، انواع توت‌ها، دم موشی، انواع ازگیل‌ها، بید مجنون، صنوبر، تبریزی و سپیدار است. زیبایی این تفرجگاه در سایه این پوشش گیاهی متراکم سبب شده است تا روزانه بیش از ۵ هزار گردشگر راهی آبشار شوند. برکه سوم این مجموعه با توجه به رویش انواع «کاکتوس»های زیبا به «خانه کاکتوس» شهرت یافته است.

چگونه به آبشار برویم؟

برای رسیدن به آبشار تهران می‌توانید با خودرو شخصی از بزرگراه «شهید همت» به سمت خروجی شهرک «شهید باقری» حرکت کنید. دسترسی با استفاده از وسیله نقلیه عمومی به این مجموعه تفریحی، امکانپذیر نیست و نزدیکترین ایستگاه اتوبوس و مترو از ورودی آن فاصله زیادی دارد. نکته قابل توجه این است که با حضور در آبشار تهران، شما دسترسی کامل به سایر جاذبه‌های گردشگری از جمله دریاچه «چیتگر» (۵ کیلومتر)، «بام لند» (۵ کیلومتر)، بوستان جنگلی «چیتگر» (۸ کیلومتر) و بوســتان جنگلی «لتمال» (۴ کیلومتر) خواهید داشت.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code