فهرست مطلب

خرید خودروی دست دوم به خصوص در روزهای پایانی سال و در آستانه عید نوروز با توجه به موارد زیادی که باید در نظر گرفته شود ممکن است خریدار را با دشوارهای زیادی روبه رو کند.

به طور کلی توصیه می‌شود قبل از خرید یک خودروی دست دوم، کمی زمان بگذارید و بیرونی و داخلی خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که هیچ مشکل اساسی وجود ندارد. البته لازم است پیش از هرگونه معامله، خودروی مورد نظر توسط یک کارشناس معتبر مورد بررسی قرار گیرد. در این مقاله از مجله اینترنتی نیازمندی‌های همشهری به نکات مهم پیش از خرید خودروی دست دوم می‌پردازیم.

بررسی نمای بیرونی

ماشین را در زمینی صاف پارک کنید

بازرسی خودرو در زمین صاف به شما امکان می‌دهد تا ببینید که آیا چیزی در زیرشاخه خارج از خط یا افتادگی است یا خیر. همچنین مشاهده و بررسی وضعیت لاستیک‌ها را برای شما آسان تر می‌کند. ترمز دستی را بگیرید و چرخ‌های جلو را به سمت چپ بچرخانید تا احتمال حرکت خودرو کمتر شود.

به دنبال لکه‌های زنگ زدگی، فرورفتگی باشید.

ماشین باید تمیز باشد تا وضعیت رنگ قابل مشاهده باشد. به دو طرف خودرو از انتها به انتها نگاه کنید تا موج دار باشد که نشان دهنده رنگ آمیزی نامرغوب است. انگشت خود را در امتداد لبه های اتصالات بین پانل‌ها بکشید و به دنبال ناهمواری‌هایی باشید که می‌تواند از باقیمانده چسب نواری باشد. زنگ زدگی، خط و خش و فرورفتگی در رنگ و بدنه خودرو بر عملکرد موتور تأثیر نمی‌گذارد، اما می‌تواند بر میزان پرداختی برای خودرو تأثیر بگذارد.

صندوق عقب خودرو را باز کنید

نباید هیچ نشانه‌ای از زنگ زدگی یا آسیب آب نشان دهد. به دنبال ترک‌‎ها، سوراخ‌ها و سایر نشانه‌های ساییدگی در داخل تنه باشید که نشان دهنده آسیب است. بررسی کنید که صندوق عقب به راحتی باز شده و به خوبی بسته شود. برخی از آسیب‌ها مانند زنگ زدگی یا خراش‌ها می‌توانند فقط جنبه زیبایی داشته باشند. اما زنگ‌زدگی، ترک‌ها یا سوراخ‌های جدی می‌تواند بر نحوه عملکرد خودرو و یکپارچگی صندوق عقب تأثیر بگذارد.

لاستیک‌ها را از نظر سایش بررسی کنید

لاستیک‌ها باید به طور یکنواخت فرسوده شوند و باید مطابقت داشته باشند. به سطح لاستیک نگاه کنید تا پر یا ناهموار باشد که می‌تواند نشان دهنده تراز نامناسب باشد. تراز نادرست می‌تواند ناشی از فرسوده شدن اجزای فرمان/ تعلیق یا آسیب به قاب باشد و بر عملکرد خودرو تأثیر بگذارد. تراز نامناسب یا لاستیک‌های بدون آج زیاد می‌تواند یک خطر رانندگی باشد.

سیستم اگزوز و زیرشاخه را بررسی کنید

به دنبال هر نقطه سیاهی روی سیستم اگزوز باشید زیرا می‌تواند نشان دهنده نشتی باشد. کمی زمان بگذارید تا قاب یا بدنه را از نظر آسیب و زنگ زدگی بررسی کنید. اگر زنگ زدگی می‌بینید، لزوماً به این معنی نیست که نباید ماشین را بخرید. اما نشان دهنده ساییدگی و پارگی است که می‌تواند بر قیمتی که می‌پردازید تأثیر بگذارد. مقدار قابل توجهی از زنگ زدگی که شامل ترک‌ها یا سوراخ‌های کوچک است، می‌تواند اگزوز را در معرض خطر بیشتری قرار دهد که خارج شود و نیاز به تعمیرات گران قیمت داشته باشد. آسیب هایی مانند فرورفتگی یا ترک در سیستم اگزوز از علائم اصلی قرمز هستند. خودرویی را خریداری نکنید که اگزوز آن آسیب دیده است، مگر اینکه آماده باشید هزینه تعمیرات را بپردازید.

از خودروهایی با قاب آسیب دیده خودداری کنید

خرابی قاب، حتی اگر تعمیر شده باشد، طول عمر یک خودروی دست دوم را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. زیرشاخه و محل اتصال گلگیرهای جلو و نگه داشتن قسمت بالای رادیاتور را بررسی کنید. ممکن است جوش یا پیچ شده باشد. سر پیچ‌ها را در بالای گلگیرهای داخل هود بررسی کنید. احتمال خرابی خودرویی با فریم آسیب دیده یا تعمیر شده بسیار بیشتر از خودروی بدون قاب آسیب دیده است. به دنبال علائم خراشیدگی باشید که می‌تواند نشان دهد که گلگیرها احتمالاً پس از برخورد تعویض شده یا مجدداً تراز شده‌اند.

نگاه کردن به زیر سرپوش

در کاپوت به دنبال علائم آسیب باشید

وقتی موتور خنک است زیر کاپوت را چک کنید و به دنبال فرورفتگی، ترک، زنگ زدگی و هرگونه نشانه آشکار آسیب باشید. همه اینها می‌تواند نشانه‌هایی باشد که نشان می‌دهد ماشین یا نگهداری ضعیفی دارد، آسیب دیده است یا رانندگی ایمن نیست. بررسی کنید که کاپوت خودرو به راحتی باز شود و به حالت باز بماند. کاپوت را باز و بسته کنید تا مطمئن شوید که دسترسی به آن آسان است و به طور ایمن بسته می‌شود.

شلنگ‌ها و تسمه‌ها را بررسی کنید

نباید هیچ گونه ترک یا علائم واضحی از سایش مانند ساییدگی یا تغییر رنگ وجود داشته باشد. به وضعیت تسمه تایم دقت کنید که تعویض آن ممکن است پرهزینه باشد. شیلنگ‌های رادیاتور نباید نرم باشند. تسمه‌های فرسوده یا آسیب‌دیده می‌توانند بشکنند و تعویض آن هزینه بر باشد.

موتور را از نظر نشتی و خوردگی بررسی کنید

روی بلوک موتور، به دنبال لکه‌های روغن قهوه ای تیره باشید. این نشان می‌دهد که نشتی در واشر وجود دارد و احتمالاً می‌تواند منجر به تعمیر گران قیمت در آینده شود. سطوح مایع را بررسی کنید تا مطمئن شوید که خالی نیستند. اگر هر یک از مخازن نگهداری سیال خالی است، دلیل خالی بودن آنها را از فروشنده بپرسید. این می‌تواند نشانه‌ای از نشتی باشد. شما نمی‌خواهید خودرویی بخرید که دارای نشتی مایع است مگر اینکه مایل به پرداخت هزینه تعمیر باشید.

درپوش روغن را بردارید

درپوش روغن در بالای موتور قرار دارد و تصویر کمی از قوطی روغن دارد. باقی مانده کف در داخل نشان دهنده نشتی واشر سر است. واشر سر یک تعمیر موتور پیچیده و پرهزینه است. شما باید از هر خودرویی که واشر آسیب دیده است دوری کنید. اطمینان حاصل کنید که درپوش را با پیچ کردن آن در تمام مسیر تعویض کرده اید.

با کشیدن میله گیربکس مایع را بررسی کنید

می‌توانید با کشیدن حلقه در انتهای میله اندازه گیری مایع گیربکس آن را بررسی کنید. مایع باید صورتی یا قرمز باشد. همچنین باید پر از مایع باشد، حتی زمانی که موتور در حال کار است. اگر مایع رنگ مناسبی نداشته باشد و بوی سوختگی به مشام برسد، می تواند نشان دهنده نشتی باشد یا انتقال آسیب دیده باشد. همچنین اگر فروشنده مشکلات احتمالی انتقال را فاش نکرده باشد، یک پرچم قرمز است. ممکن است بخواهید در خرید خودرو تجدید نظر کنید یا از یک مکانیک خبره بخواهید قبل از خرید آن را بررسی کند.

بازرسی داخلی

مطمئن شوید که دوست دارید داخل خودرو بنشینید

صندلی‌ها و تودوزی را از نظر پارگی، پارگی، لکه یا آسیب های دیگر بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که صندلی‌ها قابل تنظیم و عملکرد هستند.

از تهویه مطبوع مطمئن شوید

کنترل دما را با روشن کردن گرما و سرما تست کنید. سرعت فن را زیاد و کم کنید تا تست کنید که درست کار می کند.

کیلومتر شمار ماشین را چک کنید

روی داشبورد عددی وجود دارد که مایل های طی شده توسط خودرو را ردیابی می کند. این مهم است زیرا مسافت پیموده شده نشان دهنده سن خودرو است. به طور متوسط، یک راننده معمولی بین ۱۶۰۰۰ تا ۲۴۰۰۰ کیلومتر در سال رانندگی می کند. ماشین ها نه تنها بر اساس زمان بلکه بر اساس مسافت پیموده شده نیز پیر می شوند. خرید خودروی ۱۰ ساله با مسافت پیموده شده بسیار کم لزوماً به معنای سالم بودن وسیله نقلیه نیست. از فروشنده بپرسید اگر ماشین قدیمی تر است و مسافت پیموده شده کمی دارد، در درجه اول برای چه استفاده شده است. به عنوان مثال، اگر مادربزرگ از ماشین استفاده می کرد که فقط یک هفته در میان از آن برای خرید مواد غذایی استفاده می کرد، احتمالاً ماشین نسبت به ماشینی که قبلا متعلق به نوجوانی بود که دوست داشت با سرعت بسیار زیاد رانندگی کند، سایش کمتری خواهد داشت.

آیا ماشین کامپیوتری در داخل خودرو می‌باشد یا خیر

می‌توانید از یک کدخوان کامپیوتری برای بررسی خطاها استفاده کنید. کدخوان را به درگاهی که روی داشبورد یا زیر فرمان قرار دارد وصل کنید. می توانید کدخوان ها را از فروشگاه های لوازم خودرو خریداری کنید. برای خودرویی که دارای رایانه داخلی است، دقیقاً هنگام استارت زدن ماشین یا وقتی کلید را می‌چرخانید یا دکمه استارت را فشار می‌دهید به هشدارها توجه کنید.

چراغ‌های نشانگر و نمایشگر را بررسی کنید

بررسی کنید که سنسورها یا هشدارهای خطا و همچنین چراغ‌های راهنما و چراغ‌های هشدار خطر عملکردی داشته باشند. اگر خودرو دارای دوربین دید عقب یا استریو با صفحه نمایش دیجیتال است، بررسی کنید که آنها کار می کنند. از فروشنده بخواهید آنها را روشن کند تا بتوانید ببینید از بیرون خودرو کار می کنند یا خیر.

گرفتن تست درایو

ماشین را تست کنید

این شاید یکی از بهترین راه ها برای اطلاع از وضعیت خودرو باشد. از این رو، یک خریدار باید تمام تلاش خود را برای انجام یک تست رانندگی قبل از تصمیم گیری انجام دهد. از فروشنده بخواهید که با شما سوار شود تا بتوانید در حین رانندگی از او سؤالاتی در مورد وسیله نقلیه بپرسید و آنها نگران رانندگی شما با ماشین نباشند.

ترمزها را به خوبی بررسی کنید

ترمزها را به قدری محکم فشار دهید تا سریع ترمز را کاهش دهید، اما نه آنقدر که بتوانید سر بخورید. این کار را با سرعت ۳۰ مایل در ساعت (۴۸ کیلومتر در ساعت) در منطقه ای بدون ترافیک امتحان کنید. شما نباید هیچ گونه لرزشی از پدال ترمز احساس کنید یا صدای جیغ یا صدای عجیب و غریب را بشنوید. ترمزهایی که ضربان دارند نشان دهنده نیاز به روتور یا تعویض روتورها و نصب لنت های جدید است. هنگام فشار دادن ترمز، خودرو نباید منحرف شود. این می تواند ناشی از بد بودن کالیپر ترمز یا فرسوده شدن اجزای فرمان باشد.

لرزش های کوچک را در سرعت های مختلف بررسی کنید

لرزش خفیف در یک بازه سرعت کم ممکن است به معنای سایش در جهت قطعات مکانیکی باشد که تعمیر آن می تواند پرهزینه باشد. این ممکن است با سایش ناهموار لاستیک(های) جلو همراه باشد. هنگام چرخش ۹۰ درجه، صداها، لرزش یا صدای کوبیدن را بررسی کنید.

رسیدن به یک تصمیم

گزارش سابقه خدمات خودرو را بررسی کنید

که اطلاعاتی در مورد عملکرد، تعمیرات و مشکلات خودرو به شما می دهد. در حالت ایده‌آل، مالک فعلی می‌بایست زمان‌هایی را که ماشین نیاز به سرویس داشت، ثبت می‌کرد و مایل بود این اطلاعات را به شما نشان دهد. مواردی وجود دارد که خودروهای دست دوم به دلیل تصادفات گذشته یا تجربیات منفی فروخته می شوند. برخی از خودروها سوابق تعمیر و نگهداری ندارند زیرا آنها را در خانه نگهداری می کردند، اما می توانید از فروشنده بپرسید که آیا رسیدی از قطعات تعویض دارند تا بتوانید تعمیراتی را که انجام داده اند بررسی کنید. تاریخچه خودرو را از فروشنده یا شخصی که قصد دارد خودرو را به شما بفروشد درخواست کنید.

یک نفر را که ماشین می شناسد بیاورید تا ماشین را بررسی کند

این ایده خوبی است که یک دوست قابل اعتماد با پیشینه خوب از دانش خودرو همراه داشته باشید تا مواردی را که از آنها مطمئن نیستید بررسی کنید. اگر دوست قابل اعتمادی در صنعت خودرو ندارید، می توانید برای تکمیل بازرسی آن به مکانیک بپردازید. اطمینان حاصل کنید که این مکانیک بررسی های خوبی دارد تا از اینکه فکر کنید ماشین یک لیمو است فریب نخواهید خورد.

قیمت ماشین را مذاکره کنید

بسته به کیفیت خودرو، در صورت تمایل قیمتی را ارائه دهید. مطمئن باشید که پیشنهاد معقولی است. به یاد داشته باشید، مهم نیست که آن خودرو امروز چقدر خوب باشد، در آینده نیاز به تعمیر و نگهداری دارد و به مرور زمان از ارزش آن کاسته خواهد شد.

همه چیز را مستند کنید

خودکار، کاغذ و تلفن همراه همراه داشته باشید. هنگام بازرسی خودرو، مطمئن شوید که تمام مواردی را که آسیب دیده اند یا نیاز به تعویض دارند، ثبت کنید.  برخی از فروشندگان ممکن است فکر کنند که این کار بی ادبانه است و ممکن است تصمیم بگیرند که به شما نفروشند. اما هنگام تصمیم گیری باید تا حد امکان آگاه باشید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code