بوستان جنگلی سرخه حصار بزرگترین بوستان شرق تهران در منتهی الیه محدوده منطقه ۱۳ قرار گرفته است. این بوستان ۶۲۴ هکتاری، مکان مناسبی برای تفریح شهروندان به شمار می‌آید؛ چراکه از امکانات رفاهی خوبی برخوردار است.

بوستان سرخه حصار در حاشیه بزرگراه شهید یاسینی واقع شده و با ۳۰ کیلومتر جاده آسفالته و ۲۰ کیلومتر جاده خاکی، ۴ در ورودی دارد. همین امر امکان رفت و آمد را برای شهروندان آسان کرده است. دو طرف مسیر ماشین‌رو آن جنگلی سرسبز قرار گرفته با درختانی که بیشتر از گونه سوزنی برگ‌ها هستند. البته در میان‌شان تعداد قابل توجهی درخت سپیدار، چنار، زالزالک، اقاقیا، زبان گنجشک و ارغوان به چشم می‌خورد.

اگر کسی چشم تیزبین داشته باشد لابه لای شاخه درختان می‌تواند پرندگانی چون حواصیل، عقاب، قرقی و شاهین را ببیند. به باور اداره محیط زیست منطقه ۱۳، حیات وحش و فضای سبز بکر و دست نخورده این بوستان در سراسر پایتخت نظیر ندارد. طبق بررسی‌های انجام شده، در این بوستان ۳۸ گونه جانوری، ۱۱۵ گونه پرنده و ده‌هاگونه گیاهی وجود دارد. آهو، کل و بز، قوچ و میش، سنجاب، روباه، شغال، گربه وحشی، گورکن، تشی، خرگوش، گراز و گرگ و پلنگ و مار از جمله جانورانی هستند که در بوستان سرخه حصار دیده می‌شوند. گشت و گذار در بوستان سرخه حصار غیر از گردشگری، مزیت دیگری هم دارد و آن جمع آوری گیاهان دارویی است. آویشن و پونه و کاکوتی از جمله گیاهانی است که اینجا به وفور پیدا می‌شود.

سرخه حصار، پارک ملی پایتخت

بوستان سرخه حصار تاریخچه شنیدنی دارد و ممکن است برای کسانی که قصد گردشگری در اینجا را دارند، جالب باشد. این بوستان خوش منظر در برهه‌ای از زمان شکارگاه سلطنتی قاجار بوده و کسی جز شاهزاده‌های قجری اجازه تردد به آنجا را نداشته است. ناصرالدین شاه در بخشی از اراضی آن کاخ ییلاقی می‌سازد تا آخر هفته‌ها همراه با اهل و عیال برای شکار به اینجا بیاید. این کاخ همچنان پابرجاست و در دل بیمارستان شهید لواسانی که در همسایگی بوستان واقع شده، قرار دارد. کاخ ییلاقی یکی از آثار تاریخی تهران به شمار می‌آید. از این کاخ هم اکنون به عنوان ساختمان اداری استفاده می‌شود

طبق روایت‌ها بعد از انتخاب تهران در سال ۱۳۱۱ به عنوان پایتخت، اراضی سرخه حصار در قرق سلطنتی و تحت حفاظت قرار می‌گیرد. با روی کارآمدن خاندان پهلوی، این اراضی به حال خود رها شده تا اینکه سال ۱۳۴۶ اداره کل منابع طبیعی استان تهران مسئولیت آن را به دست می‌گیرد. در سال ۱۳۵۹ هم با عنوان پارک ملی به ثبت می‌رسد. با پیگیری‌های شهرداری منطقه ۱۳، بوستان سرخه حصار چند سالی است زیر نظر مدیریت شهری این منطقه در آمده است. در حال حاضر با توجه به امکانات تعبیه شده در آن بوستان جنگلی ۲۰۰ ساله سرخه حصار به مهم‌ترین قطب گردشگری پایتخت تبدیل شده است.

۷ هزار خودرو، مهمان هر روز بوستان

در دو طرف جاده آسفالته تعداد زیادی آلاچیق دیده می‌شود که با فاصله‌های یکنواخت از هم قرار دارند. تعداد این آلاچیق‌ها ۳۰۰ تایی می‌شود. در کنار هر آلاچیق یک منقل پایه دار جانمایی شده است. میانگین روزانه بیش از ۷ هزار خودرو وارد پارک جنگلی سرخه‌حصار می‌شود که این تعداد در روزهای تعطیل به ۴۰ هزار خودرو می‌رسد. نکته مهم اینکه با توجه به تأمین زیرساخت‌های لازم بوستان از جمله روشنایی و خدمات رفاهی، همه شهروندان از امکانات و وسایل بوستان بهره‌مند شوند.

خاطره بازی در باغ رستوران

امتیاز دیگر دهکده کاج وجود رستورانی است که در دل آن قرار دارد. یک فضای دنج و زیبا برای کسانی که می‌خواهند خاطره خوشی را از سفرشان به این بوستان به یاد داشته باشند. باغ رستوران فضایی کامال رویایی دارد. طراحی آن آدم را به یاد کلبه‌های وسط جنگل می‌اندازد. نمای دیوارها از چوب و جلو آن سنگفرش است. صاحب باغ رستوران در فصل بهار و تابستان تعدادی نیمکت در حیاط می‌گذارد.

روی نیمکت‌ها پشتی‌های آبی رنگ است که با رنگ فرش‌ها هارمونی دارد. در اینجا لذیذترین غذاها سرو می‌شود و امکان آن را فراهم می‌کند تا شهروندان بعد از یک روز پرتلاش و شاد غذای خوشمزه‌ای را در کنار خانواده و دوستان خود سرو کرده یا همراهان خود را در کافی شاپ به یک فنجان چای دعوت کنند. استراحت در این مکان گردشگران را لبریز از نشاط و طراوت می‌کند، به خصوص اگر گوش جان به صدای پرنده‌ها بدهند.

پینت بال در دهکده تفریحی کاج

بسیاری از کسانی که به بوستان سرخه حصار می‌آیند به نشستن در آلاچیق و درست کردن کباب روی منقل بسنده نمی‌کنند. جوان‌ها علاقه‌مند به جست‌وخیزند. از این رو یک راست به دهکده تفریحی کاج می‌روند. در اینجا همه جور امکانات بازی و سرگرمی وجود دارد. از تیراندازی و بیلیارد تا فوتبال دستی و اسکواش، اما پراقبال‌ترین سرگرمی دهکده کاج بازی پینت بال است که طرفداران زیادی دارد. این ورزش رنگی، شادابی و نشاط را به گردشگران هدیه کرده و باعث صمیمت بیشترشان می‌شود.

گونههای گیاهی در پیاده‌ راه سلامت

در این بوستان مسیر پیاده راهی به نام سلامت ایجاد شده است. این پیاده راه در مسیر رفت و برگشت مسافتی به طول ۳ هزار و ۲۰۰ متر دارد. در پیاده راه سلامت گردشگر با نام خیابان‌ها آشنا می‌شود. نامگذاری معابر بر اساس نام گونه‌های گیاهی موجود در بوستان صورت گرفته است. راش، ون، اقاقیا و… نام‌هایی است که خیابان‌های بوستان با خود یدک می‌کشند.

اتراق در کلبههای چوبی

در آخر خوب است به امکانات بوستان سرخه حصار در زمان وقوع بحران اشاره کنیم. در اینجا امکانات کافی برای اسکان شهروندان در نظر گرفته شده است. ۱۵۰ سکوی بحران در فواصل منظم جانمایی شده تا در هنگام زلزله شهروندان بتوانند با نصب چادر شرایط ایمنی را داشته باشند. در آینده‌ای نه چندان دور قرار است روی همه این سکوها کلبه‌های پیش ساخته نصب شود تا گردشگران بتوانند اقامت‌های کوتاه مدت را در کلبه‌های چوبی و جنگلی تجربه کنند.

این بوستان با همه ویژگی‌هایش مشکلاتی هم دارد. نخستین مشکل، انبوه سازی و ویلاسازی در زمین‌های اطراف این بوستان است که از سوی بعضی از سرمایه‌دارها صورت می‌گیرد. این بوستان به مثابه ریه تنفسی شرق تهران محسوب می‌‎شود و ساخت و ساز بی‌رویه در اطراف آن تهدیدی جدی برای محیط زیست به شمار می‌آید. معضل دیگر سوء استفاده بعضی از شهروندان از فضای دنج پارک برای استعمال مواد مخدر است، البته در قسمت شمالی بوستان نیروی انتظامی مستقر و با گشت‌زنی مداوم در مسیرها مانع از تجمع این افراد می‌شود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code