افرادی که به طور منظم و بصورت روزانه تمرینات ورزشی انجام می‌دهند به میزان قابل توجهی کمتر دچار افسردگی می‌شوند.

اشخاصی که به طور منظور ورزش می‌کنند علاوه بر اینکه با افسردگی مقابله می‌کنند به طرز قابل ملاحظه‌ای خلق و خویشان عملکرد بهتری خواهد داشت. ما در این مقاله از مجله اینترنتی نیازمندی‌های همشهری با تاثیرات بسیار مثبت ورزش بر کاهش استرس شما را آشنا خواهیم کرد که در ادامه می‌خوانید.

غلبه بر افسردگی با ورزش منظم

طبق تحقیقات انجام شده ورزش باعث آزاد کردن اندروفین بدن خواهد شد و در نهایت فعل و انفعالات اندورفین با گیرنده‌های مغز، احساس درد را کاهش می‌دهد. اندورفین شبیه به تاثیر مرفین روی بدن عمل کرده و حس مثبتی در بدن ایجاد می کند. اندورفین نوعی مسکن است که به عنوان یک آرامبخش در بدن تاثیر گذار است. این ماده در مغز، نخاع و بسیاری از نقاط دیگر بدن در پاسخ به مواد شیمیایی مغز که انتقال‌دهنده‌‌های عصبی گفته می‌شوند، آزاد می‌شود.

به طور کلی کاهش استرس، رهایی از اضطراب و افسردگی، افزایش اعتماد به نفس و بهبود خواب از جمله اثرات ورزش منظم می باشد. همچنین تقویت عملکرد قلب، افزایش سطح انرژی، کاهش فشارخون، بهبود توده‌ی عضلانی و قدرت بدنی، تقویت و استحکام استخوان‌ها، کاهش توده‌های چربی و تناسب اندام و ایجاد ظاهری زیبا از دیگر فواید ورزش است که همه افراد جامعه باید نسبت به آن آگاهی داشته باشند.

ورزش‌های مناسب برای افسردگی

به طور کلی فعالیت بدنی و انجام ورزش‌های مختلف می‌تواند شما را از افسردگی نجات داد و یا به طور چشم گیری آن را به حداقل برساند. دوچرخه‌سواری، رقص، باغبانی، گلف، کارهای خانه، مخصوصا جاروکردن، گردگیری و رفت و روب، دویدن آرام، شنا کردن، پیاده‌روی، کارهای مربوط به محوطه‌ی خانه مثل چمن‌زنی یا تمیز کردن حیاط، ورزش هوازی و یوگا از جمله فعالیت هایی است که برای غلبه افسردگی بسیار تاثر گذار می‌باشند.

حضور در کلاس‌های ورزشی مختلف می‌تواند ابعاد دیگری از تاثیر ورزش بر افسردگی را نمایان کند. البته می‌توانیم با یک دوست نزدیک یا با شریک زندگی‌مان ورزش کنیم، اما مهم این است که بتوانیم با جامعه، افراد آن و آنچه بیرون از ماست یک ارتباط مؤثر برقرار کنیم. شرکت در باشگاه‌های ورزشی، تاثیر ورزش بر افسردگی را چند برابر می‌کند و اعتماد به نفس‌مان را افزایش می‌دهد. لازم به ذکر است به دلیل شیوع ویروس کرونا و قرمز شدن بسیار از شهرهای کشورمان امکان حضور در باشگاه های ورزشی برای بسیاری از افراد فراهم نیست. اما این دلیل نباید شما را از ورزش کردن دور نگه دارد. توصیه می کنیم حتما در منزل برای انجام ورزش برنامه ریزی کنید تا افسردگی شما را به چالش نکشد.

توصیه‌های مهم

  • سعی کنید، سه بار در هفته و هر بار حداقل ۲۰ تا ۳۰ دقیقه ورزش کنید. در صورتی که تعداد دفعات تمرین را به ۴ تا ۵ بار در هفته افزایش دهید، بهتر است.
  • در صورتی که تازه شروع به ورزش کرده‌اید، سعی کنید زیاد به خودتان فشار نیاورید و ورزش‌های سنگین انجام ندهید.
  • ورزش را به طور روزانه انجام دهید. برنامه‌ ورزشی‌تان را در تقویم خود ذخیره کنید تا حتما سر ساعت به شما یادآوری شود.
  • با وجود احساس درد باز هم به تمرینات‌تان ادامه بدهید.
  • اگر چند ساعت بعد از انجام تمرینات ورزشی باز هم احساس درد داشتید، احتمالا خیلی به خودتان فشار آورده‌اید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code