اینترنت در دهه ۶۰ زمانی که دولت ایالات متحده بر اساس طرحی آژانس تحقیق پروژه های پیشرفته که هدفش تقویت کارکردهای دفاعی اختراع شد.

همیشه ارائه اطلاعات درباره اولین‌ها از موضوعات جذاب رسانه‌ها برای مخاطبان است. این بار در مجله اینترنتی نیازمندی‌های همشهری سراغ چند عنوان از اولین‌ها در رسانه‌ای به ابعاد شبکه جهانی یا همان اینترنت رفتیم که عمر چندان طولانی نسبت به نشریات و مطبوعات ندارد.

اولین ایمیل

ری تاملینسون در سال ۱۹۷۱ اولین ایمیل را ارسال کرد. همچنین او معروف است به اینکه برای اولین بار کاراکتر @ را به عنوان جداکننده نام کاربر ایمیلی از نام دستگاه کاربر در آدرس‌های الکترونیک معرفی کرد. در اوایل دهه ۶۰ کاربران یک ابرکامپیوتر می‌توانستند پیام‌های محدودی بین یکدیگر رد و بدل کنند اما تا سال ۱۹۷۱ ایمیل به شکل امروزی وجود نداشت. توجه کنید که در آن زمان اینترنت نیز به شکل امروزی وجود نداشت و فقط شبکه آرپانت فعالیت می‌کرد.

اولین هرزنامه

اولین هرزنامه در تاریخ ۳ می سال ۱۹۸۷ در شبکه آرپانت به ۳۹۳ دریافت کننده ارسال شد. این پیام توسط گری تیورک ارسال شد و حاوی تبلیغاتی از مدل جدید کامپیوترهای DECبود. به عبارت دیگر، گری تیورک افتخار ارسال اولین اسپم تاریخ را داراست، به طوری که نام وی در کتاب رکوردهای گینس هم به ثبت رسیده است.

اولین نام دامنه

اولین نام دامنه‌ای که در اینترنت ثبت شد، symbolics com بود که در ۱۵ مارس ۱۹۸۵ توسط شرکت کامپیوتری Symbolics به ثبت رسید.

نخستین رایانه قابل حمل

یکی از اولین رایانه‌های قابل حمل که آن را اولین لپ تاپ نیز نامیدند، رایانه‌ای با وزن ۲۵ پوند (۱۱‏‏/۳۳ کیلوگرم) بوده است. این رایانه یک صفحه نمایش ۵ اینچی داشت و در سال ۱۹۸۱ مبلغ ۱۸۰۰ دلار برای ساخت آن هزینه شده بود.

اولین موبایلی که به اینترنت وصل شد

اولین گوشی موبایلی که به اینترنت وصل شد نوکیا ۹۰۰۰ بود که در سال ۱۹۹۶ در فنلاند به اینترنت وصل شد ولی هزینه متصل شدن به اینترنت از طریق آن بسیار گران بود. ۳ سال بعد در سال ۱۹۹۹ ،کمپانی ژاپنی DoCoMo NTT  موفق شد اولین سرویس‌های اینترنتی موبایل (Mode-i) را خلق کند.

اولین بانک آنلاین

نخستین موسسه مالی که خدمات بانکداری آنلاین به مشتریانش ارائه داد، اتحادیه اعتباری فدرال استنفورد بود که در اکتبر ۱۹۹۴ به این امر نائل شد.

اولین وبسایت تجارت الکترونیک (مبادله)

 

اگرچه آمازون و eBay حقیقتا بزرگ و مشهور هستند، ولی اولین وبسایت‌های مختص تجارت الکترونیک نیستند. خرده فروشی آنالین NetMarket ادعا می‌کند که اولین معامله ایمن را در وب انجام داده است. در ۱۱ آگوست ۱۹۹۴ این سایت یک CD از یکی از آلبوم‌های استینگ (خواننده انگلیسی) را ۴۸/۱۲ دلار (به عالوه هزینه حمل و نقل) به فروش رساند.

بزرگترین موتور جست وجو

 

گوگل با داشتن تقریبا ۲۸۵/۴ میلیارد صفحه این رکورد را به خود اختصاص داده است. این شرکت توسط لری پیج و سری جی برین پایه گذاری شده و اولین دفتر کار آن گاراژی در کالیفرنیا بوده است. این گاراژ در سال ۱۹۹۸ و با ۴ کارمند کارش را آغاز کرد.

اولین اقلام فروخته شده در eBay

در سال ۱۹۹۵ وقتی این سایت تاسیس شد،AuctionWeb  نامیده می‌شد. اولین چیزی که در آن فروخته شد، یک نشانگر لیزری شکسته بود که ۸۳/۱۴ دلار فروش رفت. وقتی پیر امیدوار ‏‏(موسسeBay) توسط ایمیلی از خریدار پرسید که اگر می‌دانست که نشانگر لیزری شکسته بوده، باز هم آن را می‌خرید یا نه، خریدار پاسخ داد: من یک مجموعه دار هستم و نشانگرهای شکسته لیزری را گردآوری می‌کنم!

گرانترین نام اینترنتی

۱۹۹۹ Zappos launches web-only shoe store. Business.com sold for US 7.5 million to eCompanies which was purchased in 1997 for US 149,000. The peer-to-peer file sharing software Napster launches. ATG Stores launches to sell decorative items for the home online.

نام دامنه business.com در اول دسامبر ۱۹۹۹ به مبلغ ۴/۶ میلیون پوند به فروش رسید. فردی ۳۸ ساله با نام مارک این دامنه را در سال ۱۹۹۶ از یک شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنت در انگلیس با قیمت ۱۵۰ هزار دلار خریده بود. مارک علاوه بر آنکه یک مغز متفکر اقتصادی است، یک همسر فداکار نیز به شمار می‌رود. وی پس از فروختن دامنه گل‌های الکترونیک  eflowers.com  به مبلغ ۲۵ هزار دلار و پرداخت ۵۰ سنت به وی برای هر فروش انجام شده در این سایت از مسئولان اداره کننده این سایت قول گرفت تا پایان عمر همسرش هر ماه ۱۲ شاخه گل رز برای وی ارسال کنند.

اولین وب سایت

اولین وب سایت اواخر ۱۹۹۰ به وجود آمد و آدرس آن info.cern.ch بود که روی یک کامپیوتر NeXT در CERN اجرا می‌شد. آدرس اولین صفحه اینترنتی هم  http://info.cern.ch/hypertext/WWW/TheProject.html بود که حاوی اطلاعاتی درباره پروژه شبکه جهانی وب بود. این صفحه در حال حاضر وجود ندارد ولی یک کپی از آن در سایت W3C’s  موجود است.

اولین موتور جست و جو

موتورهای جست و جو حتی قبل از WWW هم وجود داشتند، با این تفاوت که تعدادشان محدود بود و صرفا عناوین صفحات را فهرست می‌‎کردند. اولین موتور جست و جوی تمام صفحه‌ای وب مانند آنچه امروزه داریم، WebCrawler بود که در ۱۹۹۴ به وجود آمد.

بیشترین صرفه جویی در مصرف کاغذ از طریق اینترنت

شرکت پستی Express Federal در آمریکا بیشترین صرفه جویی در مصرف کاغذ را انجام داده است. این شرکت مدعی است که از هنگام آنالین کردن سیستم ردیابی مرسوالت خود، سالانه ۲ میلیارد برگ کاغذ صرفه جویی کرده است.

بزرگترین کتابفروشی آنلاین

سایت آمازون که پدربزرگ سایت‌های تجارت الکترونیک نیز محسوب می‌شود، بزرگترین کتابفروشی دنیا به شمار می‌رود. در سال ۱۹۹۴ موسس این سایت یعنی جف بزوس دریافت که اینترنت با رشد سالانه‌ای تقریبا برابر با ۲۰۰ درصد در حال توسعه است. با این حساب ساده وی درهای مجازی کتابفروشی آمازون را در سال بعد به روی ۱۳ میلیون مشتری از ۱۶۰ کشور دنیا باز کرد. کاتالوگ آمازون شامل ۴/۷ میلیون کتاب، سیدی، ویدئو و… آن را به عنوان بزرگترین کتابفروشی اینترنتی مطرح می‌سازد.

اولین کامپیوتر تجاری دنیا

این کامپیوترها تنها ۲ کیلوبایت حافظه داشتند که به واسطه لوله‌های جیوه‌ای شکل می‌گرفتند، اما کارایی‌شان در زمان خود بینظیر بود. LEO اولین کامپیوترهای تجاری جهان که توسط کارخانه انگلیسی جی الرنس و شرکا تاسیس شده ۶۰ ساله است.

سریعترین رشد یک شرکت اینترنتی

سایت Napster که به اشتراک گذاری فایل‌های موسیقی از طریق اینترنت می‌پرداخت این رکورد را به نام خود ثبت کرده است. این سایت سبب شد شان فانینگ که موسس آن است، خیلی زود به جمع ثروتمندان بزرگ بپیوندد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code