بیمه زلزله یکی از بخش‌های تحت پوشش بیمه آتش‌سوزی است. از آنجا که ما در کشوری زلزله‌خیز زندگی می‌کنیم، داشتن چنین بیمه‌ای احتیاط کامل است.

بیمه زلزله چه کاربردی دارد؟

همان‌طور که در بالا نیز گفتیم بیمه زلزله یکی از بخش‌های اضافه‌ای است که تحت پوشش بیمه آتش‌ سوزی قرار می‌گیرد. در واقع بیمه‌نامه‌ جداگانه‌ای به نام بیمه زلزله وجود ندارد. بر اساس بیمه زلزله، شرکت بیمه طرف قرارداد خسارت‌های وارده به ساختمان دارای بیمه آتش سوزی را می‌پردازد. نکته مهم درباره بیمه زلزله این است که  در برابر خسارت‌های جانی تعهدی ندارد و خسارتی را تقبل نمی‌کند. با بیمه زلزله می‌توان هم ملک یا ساختما و هم تمام تجهیزات، اسباب و اثاثیه و لوازم آن را بیمه کرد. این امکان هم وجود دارد که فقط یکی از این موارد را بیمه کرد. برای مثال کسانی که مستأجر هستند می‌توانند فقط لوازم منزل خود را بیمه کنند و ملک را بیمه نکنند.

عوامل موثر بر نرخ بیمه زلزله

شهر یا منطقه جغرافیایی ساختمان یا ملک مورد بیمه

بر اساس نقشه زمین شناسی و وجود گسل در مناطق مختلف، شهر های ایران از نظر احتمال وقوع زمین لرزه به ۵ منطقه اصلی تقسیم می‌شوند:

  • منطقه ۱ ایران (حداقلخطر): اصفهان، مرکزی، همدان و…
  • منطقه ۲ ایران (خطر متوسط): یزد، شهرکرد، ابهر، سوسنگرد و…
  • منطقه ۳ ایران (خطر زیاد): اهواز، مشهد، بوشهر، فریمان و…
  • منطقه ۴ ایران (حداکثر خطر): تهران، قم، قزوین، کرمان، شیراز، زاهدان، زنجان، ایلام، تبریز، گرگان، رشت، خرم آباد، ساری، کیش و…

نوع سازه

هر بیمه‌ای این وظیفه را بر عهده دارد که ریسک حوادث مختلف را قبول کند. بنابراین هر فاکتور و عللی که باعث تاثیر بر ریسک و تغییر آن شود، بر نرخ بیمه نیز تاثیر می‌گذارد. نوع سازه یکی از این فاکتورهای مهم است که بر نرخ بیمه تاثیر می‌گذارد. علاوه بر ریسک زلزله، سایر خسارت‌های ذکرشده در بیمه‌نامه آتش سوزی به نوع سازه به‌ کار برده شده در ملک بستگی دارد. از این رو شرکت‌های بیمه برای بررسی بیشتر و بهتر، سازه‌ها را تقسیم‌بندی می‌کنند، که عبارت است از:

  • آجری
  • فلزی
  • بتنی
  • گلی و سنتی

بنابراین، این که ملک مورد نظر از چه سازه‌ای باشد و ریسک خطر کدام یک از این سازه‌ها بیشتر است، نرخ بیمه نیز بیشتر می‌شود.

بیمه زلزله یکی از بیمه‌های تحت پوشش بیمه آتش سوزی است

متراژ ملک

اندازه زیربنای ملک یا ساختمانی که قرار است تحت پوشش بیمه زلزله قرار بگیرد، عامل مهمی در تعیین قیمت بیمه است. بنابراین هر چقدر ملک دارای زیربنا و متراژ زیادی باشد، در صورت وقوع زلزله خسارت بیشتری متوجه مالک می‌گردد و ریسک بیشتری متوجه بیمه می‌شود. لذا این موضوعبر نرخ بیمه تأثیرگذار خواهد بود.

هزینه ساخت هر مترمربع

یکی دیگر از عوامل مؤثر بر نرخ بیمه زلزله هزینه ساخت هر مترمربع بنایی است که قرار است بیمه شود. به همین دلیل منطقی است که قیمت بیمه‌نامه ملکی که هزینه ساخت هر مترمربع آن ۱ میلیون تومان است، با ملکی که هزینه بیشتری برای ساخت متر مربع آن لازم است، تفاوت داشته باشد. هر چقدر هزینه ساخت هر مترمربع ساختمان یا ملک مورد نظر بیشتر باشد، در صورت بروز زلزله خسارت بیشتری به بیمه‌گذار تحمیل می‌شود.

ریسک منطقه‌ای که ساختمان بیمه‌شده در آن قرار دارد

مناطقی که جمعیت و تراکم بیشتری دارند و ملک و ساختمان آن‌ها  نیز دارای بافت قدیمی است، نرخ بیمه بیشتری نسبت به سایر ساختمان‌ها دارند.

ارزش لوازم منزل

در صورت تمایل به بیمه کردن لوازم و اثاثیه ملک برای جبران خسارت آن در زمان وقوع زلزله، باید بدانید که ارزش این لوازم نیز بر نرخ بیمه زلزله تأثیر می‌گذارد. البته بیمه لوازم ملک امری اختیاری است. شما می‌توانید ساختمان را بیمه کنید، اما تمایلی به بیمه لوازم نداشته باشید یا حتی دل‌تان بخواهد که لوازم را بیمه کنید، اما ساختمان بدون بیمه باشد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code