بیمه اموال چیست؟ و چرا مهم است؟ احتمالا شما هم بارها این سوال را از خودتان کرده‌اید که چرا باید به سراغ بیمه اموال بروید. نمی‌توان کتمان کرد که همه ما در طول زندگی یا به مرور زمان، صاحب اموال و دارایی‌هایی شده‌ایم که از دست دادن آن‌ها می‌تواند ما را متحمل خسارت‌های مالی جبران‌ناپذیری کند. بیمه اموال که یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین بیمه‌های موجود محسوب می‌شود، بیمه‌ای است که به اموال و دارایی‌های ما تعلق می‌گیرد تا در صورت خسارت دیدن، همه یا بخشی از آن جبران شود.

انواع بیمه اموال

بیمه اموال هم مانند سایر بیمه‌ها دارای انواع مختلفی است که در ادامه به انواع بیمه اموال اشاره کرده‌ایم. هر فرد متناسب با دارایی‌ها و اموالش و ارزش مادی آن‌ها می‌تواند اقدام به بیمه‌گذاری کند.

بیمه اموال آتش سوزی

بیمه آتش سوزی یکی از انواع بیمه اموال است که افراد بسیاری با توجه به دارایی‌ها و اموال خود به سراغ آن می‌روند. همان‌طور که از عنوان این بیمه مشخص است، این بیمه به خسارت‌های ناشی از آتش سوزی اختصاص دارد.  البته خسارت‌های ناشی از انفجار و صاعقه نیز جزو بیمه آتش سوزی محسوب می‌شوند. همچنین بیمه نامه آتش سوزی شامل بیمه زلزله ساختمان، بیمه سیل، بیمه طوفان و… هم می‌شود. نکته مهم در بیمه آتش سوزی این است که فقط به خسارت‌های مالی ناشی از آتش‌سوزی و… اختصاص دارد و شامل خسارت‌های جانی نمی‌شود. بیمه آتش سوزی، هیچ گونه مسئولیت در قبال خسارت‌های جانی ناشی از آتش‌سوزی ندارد.

بیمه آتش سوزی با توجه به نوع ساختمان به سه دسته ساختمان‌های مسکونی، ساختمان‌های صنعتی مانند کارخانه‌ها و کارگاه‌ها و ساختمان‌های اداری و تجاری تقسیم می‌شود.

ممکن است این سوال پیش بیاید که حق بیمه آتش ‌سوزی چطور محاسبه می‌شود؟ حق بیمه آتش سوزی بر اساس ضرب سرمایه بیمه شده در نرخ بیمه به دست می‌آید. سرمایه مورد نظر بیمه‌شده نیز بر اساس عواملی همچون زیربنای ساختمان، ارزش لوازم خانه و هزینه ساخت هر مترمربع بنا و… به دست می‌آید. نرخ بیمه نیز به نوع کاربری محل نظیر مسکونی، اداری، تجاری و… بستگی دارد.

بیمه اموال باربری

با افزایش صادرات و واردات و تجارت اجناس، حمل و نقل کالا نیز اهمیت فراوانی یافت و نسبت به گذشته وسیع‌تر و متنوع‌تر شد. همین تنوع و وسعت افزایش حمل و نقل و بابری، موجب آسیب‌های احتمالی و خسارت‌های بیشتری به اجناس شد. بیمه باربری یا حمل و نقل دقیقا با هدف جبران خسارت وارد شده به محصولات هنگام جابه‌جایی (از مبدأ تا مقصد) در نظر گرفته شده است. بنابراین اگر در زمان جا‌به‌جایی و حمل و نقل به کالای شما آسیبی وارد شود، با وجود بیمه باربری، خسارت شما جبران خواهد شد. بیمه باربری نیز انواع مختلفی دارد که بر اساس نوع وسیله‌ای که حمل و نقل و جابه‌جایی توسط آن صورت می‌گیرد، به سه دسته تقسیم می‌شود که عبارت است از:

  • بیمه حمل و نقل دریایی
  • بیمه حمل و نقل هوایی
  • بیمه حمل و نقل زمینی

ذکر این نکته ضروری است که گاهی بیمه تمام خسارت‌های ناشی از آسیب را جبران نمی‌کند و قوانین خاص خودش را دارد. برای مثال، اگر بسته‌بندی نامناسب کالا ، موجب خسارتی شود یا آسیب‌های ناشی از جنگ و شورش شامل پوشش بیمه باربری نمی‌شود.

بیمه خودرو

در بازار صنعت بیمه، بیمه خودرو یکی از پرطرفدارترین بیمه‌هاست، زیرا تقریبا هر خانواده‌ای صاحب خودرو است و باید به فکر بیمه آن باشد. خود بیمه خودرو نیز به نوع تقسیم می‌شود؛ بیمه شخص ثالث خودرو و بیمه بدنه خودرو.

بیمه شخص ثالث خودرو

البته طبق قانون، این بیمه جنبه اجباری هم دارد و همه دارندگان خودرو باید بیمه شخص ثالث داشته باشند. این بیمه نامه برای جبران خسارت‌های مالی و جانی در حوادث رانندگی در نظر گرفته شده است.

حتما بخوانید: بیمه خاص چیست؟

بیمه بدنه خودرو

بیمه بدنه خودرو مانند بیمه شخص ثالث اجباری نیست، ولی برخی از دارندگان خودرو از بیمه بدنه نیز استفاده می‌کنند. با وجود بیمه بدنه هزینه خسارت‌هایی مثل تصادف، سرقت، آتش‌سوزی و… جبران می‌کند. اگرچه بیمه شخص ثالث خودرو فقط برای جبران خساراتی است که توسط خودرو به شخص سومی وارد می‌شود، اما بیمه بدنه به مالک خودرو اختصاص دارد که شامل سه مورد است: سرقت خودرو، واژگونی و سقوط خودرو، آتش‌سوزی و رعدوبرق یا انفجار.

بیمه اموال مهندسی

بیمه مهندسی یکی دیگر از انواع بیمه اموال است که به پروژه‌های پیمانکاری و مهندسی اختصاص دارد. انواع پروژه‌های عمرانی، سازه‌های صنعتی، تجهیزات و ماشین‌آلات، خطوط تولید و… می‌توانند تحت پوشش بیمه مهندسی باشند. نکته مورد توجه در مورد بیمه مهندسی این است که این بیمه فاقد سقف پوشش است. بیمه‌گزار باید مدارک لازم برای دریافت بیمه مهندسی را که شامل نقشه محل تجهیزات، مشخصات پروژه و… است در اختیار شرکت بیمه مورد نظر قرار بدهد. پس از بررسی مدارک و بازدید کارشناس بیمه، سرمایه و حق بیمه‌ای با شرایط خاص برای بیمه‌گذار تعریف می‌کند. بیمه مهندسی خود نیز انواع مختلفی دارد که عبارت‌اند از:

  • بیمه تمام خطر پیمانکاران
  • بیمه تمام خطر نصب
  • بیمه ماشین‌آلات و تجهیزات پیمانکاران
  • بیمه شکست ماشین‌آلات
  • بیمه تجهیزات الکترونیکی
  • بیمه ریسک‌های تکمیل‌شده ساختمانی
  • بیمه تضمین کیفیت ساختمان (عیوب اساسی و پنهان ساختمان)
  • بیمه فساد کالا در سردخانه
  • بیمه‌نامه جامع پروژه
  • بیمه‌نامه جامع ماشین‌آلات

سخن پایانی

بیمه کردن اموال و دارایی‌هایی که سال‌های زیادی برای به دست آوردن آن‌ها تلاش شده، امری منطقی و پذیرفته‌شده است. این روزها با توجه به افزایش دارایی و متنوع شدن اموال افراد در جوامع مختلف، بیمه‌ها نیز متنوع و مختلف شده‌اند که هر فرد یا دارنده سرمایه می‌تواند متناسب با نیاز خود، یکی از مناسب‌ترین انواع آن را انتخاب کند. اگر شما هم تجربه استفاده از یکی از انواع بیمه به‌خصوص بیمه اموال را دارید، در بخش نظرات، از تجربیات خودتان برای ما بگویید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code